Gå til innhold
Fiskersiden

Fargevalg dorging etter laks


Maxlax
 Share

Recommended Posts

Noen med tanker om hvilke farge når etter laks i sjøen? Hva pleier dere bruke?

Blir ikke klok på dette, er så mange forskjellige teorier. Noen sier sølv og mørke farger i overskyet/regn . kobber/lsye farger i penvært, mens noen mener omvendt. Har gjort meg litt erfaringer selv, men lyst høre hva andre tenker.

Er  Asgeir Alvestad sitt fargekart for sjøørret greitt å bruke etter laks, eller følger dere andre "teorier"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har egentlig ikke så mye å komme med direkte, men vet litt om fenomenet. Laksen går gjennom en fysisk prosess når den kommer inn til kysten for å gyte, den går over fra å spise og fordøye mat til å tære på bukfett og opplagsnæring. Da kan den ikke spise og fordøye samtidig. Dette skjer gjerne fra st.hans og utover sommeren, og den går opp i elvene ila kort tid etterpå. En tommelfingerregel er å tenke bytte før st.hans, og litt mer aggresjon7provokasjon etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg skape aggresjon og provokasjon i form av å kombinere skrikfarger og heftig gange som i tomic eller apex? Det synes jeg var en spennende teori. 

Har forøvrig brukt det velkjente fargekartet til ørret på innlandet og det har gitt gode resultater å følge det, men så er det når det oppstår rare lysforhold at de største avvikene kommer, eks den «røde time» og det er jo gjerne da det biter best.... kan være at laksen er sær når det kommer til farger, men når jeg hører hva de fisker med i Altaelva, hvor den heller ikke skal ha mat , er meningene meget delte.

Personlig tror jeg man kan finne den perfekte agnfarge til riktig lysforhold av å se på himmelen og lyset. Mye tyder på at det også er tilfelle i lakseverden siden det er klare meninger blandt elvefiskere hva som er best. En godt voksen kar med mange hundre elvelakser på samvittigheten jeg snakket med, fisket med «svart flue». Ingen unntak, ble nesten forskrekket av svaret. Kanskje er agnets gange, og garantert til syvende og sist antall timer med snøret uti det viktigste, men jeg skal nok følge fargetabellen også når jeg skal prøve meg på sjødorging etter laks til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen

Hvis du skal dorge i sjøen, så kan du glemme det meste som blir sagt om elvefiske. Det er helt andre parametre som gjelder i elva. Det med den svarte flua er velkjent, men sannheten er at treffer du på en bitevillig laks i elva, så tar den på nesten hva som helst. Det er mere situasjonen enn agnet som gjør utslaget.

Laksen er i motsetning til ørret og sjøørret morgenglad. Det er fra grålysninga og utover formiddagen som er dens tid. Gråvær og litt vind er også bra, helst sørlige vindretninger. personlig så fisker jeg så og si bare med sluker i kombinasjonen blått/sølv eller grønt/sølv, med enkelte detaljer i rødt etter sjøørret også, og jeg får da fisk jeg også.. Dette fungerer også til laks tidlig i sesongen. Da vil skarpe farger sannsynligvis gjøre fisken skeptisk, og den følger sluken en stund uten å bite før den forsvinner igjen. Jeg har hatt noen slike følgere i trondheimsfjorden, ute på byneset, under sjøørretfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å bli klok på. Har som sagt fulgt fargekartet til sjøørret og det har fungert bra. I tillegg tror jeg at i sol/fint er det bedre å bruke duse farger enn glitter og mye sølv. For meg virker det som det blir for mye skin i solen med sølv og skarpe farger. Unntakene oppstår når sikten i vannet blir dårlig/bra og temperaturen er veldig varm/kald,at man må tilpasse lokkemiddelets farge. I elven tilpasses jo størrelse på slukene ned ettersom temperaturen stiger. Gjør dere dette i sjøen også? Har egentlig ikke tenkt over det med før etter st.hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.