Gå til innhold
Fiskersiden

Mest lønnsomme sommerjobb til sjøs?


COOP
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg er en gutt på 16 som er interessert i fisking. I den anledning tenker jeg på å starte med fisking i sommerferien, som en sommerjobb. Så mine spørsmål er: Hva er den mest lønnsomme formen for fiske? Hvilket utsyr vil jeg trenge? Og hva kan men tjene på dette, etter utgifter er trukket fra? 

PS: Jeg bruker en Øien 530 f, og er villig til å betale opp til 50.000kr i utstyr. 

Takk for svar!

Endret av COOP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor du holder til, og hvor godt du kjenner til fiskeplasser, vil være sammen med en rekke tilfeldigheter og fiskelykke være avgjørende for fangst og eventuelt overskudd.

Med den båten du beskriver ser jeg for meg at det mest aktuelle er linefiske, garnfiske eller krabbefiske. Kongekrabbe er godt betalt men krever muligens litt tyngre utstyr enn båten er egnet for.
Bedrev selv linefiske med håndegnet kveiteline noen somrer, og siden vi fikk veldig gode fangster, gav det et godt overskudd, husker ikke eksakt i kr. , men mer enn en vanlig sommerjobb. 
Godt initiativ fra ungdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar GriseFlax! Jeg holder til i Oslo, men bruker feriene mine på vestsiden av Smøla, og er svært godt kjent i området. Krabbefiske var ikke en dårlig ide, i gjennomsnitt får jeg 10-15 krabber i en teine når jeg fisker etter dette. Men er det sesong for krabbe om sommeren? Trodde dette var et fiske som primært fant sted om høsten? 

Angående kveiteline har jeg prøvd dette, uten noe veldig imponerende resultat, så tror ikke det er tingen.

Forresten, har noen her noe kjennskap til leppefiske? Har hørt at det er svært lønnsomt, men er litt betenkt ettersom jeg har hørt at det kun er de som har deltatt i fisket i mer enn to år som får delta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høysesongen er mellom juli og oktober så du kan fint fiske fra Juli. Før det er det som regel så lite mat i dem tidelig at det ikke er noe å stå etter. 

Der ute skal det være mye kveite, kan hobbyfiske med 300krokers line, og da blir det litt annen uttelling enn med en mini på 20 kroker. Riktig dybde og bunnforhold er vikitg, omeråde med mye renner og mye strøm 30-70m og gjerne blanding mellom myk og hard bunn er susen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nok et svar GriseFlax! De bunnforholdene du beskriver som ideelle for kveitefiske passer godt med batymetrien på vestsiden av Smøla, så får vel gi det en sjanse. 

Vet du forresten hvor mye en slik line koster? Og eventuelt hvor mange slike liner man kan ha dersom man er ført som fisker på blad A? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg tror ikke hverken krabbe eller leppefisk er noe å satse på for deg i dette tilfellet, det krever en god del investeringer.

Det du sannsynligvis vil komme best utav det med er vanlig fiske etter torsk, storsei og lyr. Dette kan du også kombinere med kveitevad, småseien som du helt sikkert får endel av er fin til agn etter kveita.

Lyr kan du dorge etter på denne tida, den holder seg gjerne i tarekantene langs land og rundt fluer på sommeren.

Det er også mulig å få en god del stor torsk hvis du kan teknikken. Den står ofte i kanten av grunner mot åpent hav på sommeren der den jakter på småsei. Det jeg har foreslått her er fiske som krever lite -investernger, og kan gi deg ganske gode inntekter. 100 kg torsk f.ex er fort verdt  1700-1800 kr. Men hør med råfisklaget først om hvordan det er i forhold til kvoter. Jeg mener det er en reservert kvote for undommer som vil fiske som sommerjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Blåkveite trenger du ikke å tenke på, det er ikke mye av den rundt smøla.

Makrell, sjekk om det er mulig å levere der du holder til. De fleste fiskemottak kjøper ikke denne, den sorterer under norges sildesalgslag. Det er også en litt vanskelig fisk å oppbevare ombord, den må kjøles ganske umiddelbart, enten i isbulk eller i RSW-tanker. Hvis det er en produksjonsbedrift i nærheten, så kanskje, men ellers må du kjøre lange veier for å få levert, alt for langt med en småbåt.

Men du kan jo investere i et par tre stamper med vanlig bunnline, og bruke makrellen til agn. Da kan du spe på med lange og brosme.

Endret av cannonbang
lagt til noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.