Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd fra ebay?


Kitharodos
 Share

Recommended Posts

Velkommen til forumet!

Garmin Striker er utgående, så den vil du få til halv pris av veil i Norge også. (Den erstattes av Striker Plus). Vær også klar over at du bør kjøpe ekkoloddgiveren i Europa, siden de giverne som selges i USA er enklere enn de som selges her. (De i USA har ikke eget element for downvu).

Striker 7sv med GT52 lå i Norge på veil 8000,- men ble i praksis solgt rundt 7000 og nå bør du få den til rundt 4000 hvis noen har den igjen. Jeg ser den på eBay til rundt 3000 pluss porto og MVA, med andre ord taper du penger OG får en dårlige ekkoloddgiver ved å kjøpe denne fra USA.

 

Moral: Kjøp gjerne på nett, men det er verdt å sjekke om ikke lokal forhandler kanskje er bedre lell. ;)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig har jeg sjekket finn.no først men det står ingenting i like billig pris akkuratt nå. Eg skal være litt tålmoldig med det så kansjke noe kommer.

Eg vil vitte ka tenker dere om denne ekkolodd og hvis dere skulle anbefalle meg enn annet type.

Jeg har en Askeladden 16 fot og fisker i Bergen område. Interessert for lange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei, men Finn.no er ikke nødvendigvis alltid stedet å lete. Siden modellen er utgående må du rett og slett finne en forhandler som har den inne, og be om en pris.

Striker er et fint ekkolodd i sin prisklasse for nybegynnere. Det jeg ikke liker med Striker er at den ikke lagrer innstillinger så du må stille inn på nytt hver gang, og så har den selvfølgelig ikke kartplotter. (Den nye Striker Plus har Quickdraw, men fortsatt ikke kartplotter). Samtidig er den ikke kompatibel med Airmars chirp-givere så du har begrenset mulighet til å kjøpe bedre ekkoloddgiver dersom du skulle ønske det en dag. Til din bruk er det forresten ikke SV men DV/CV-modellen av Striker som er den mest aktuelle, og ekkoloddgiveren CV23M (heter GT23M i Norge) som er ekkoloddgiveren du skal se etter, ikke GT52 som jeg nevnte tidligere. 

Jeg mistenker at du kanskje ikke er helt bevandret i ekkoloddenes verden, så min anbefaling er utvilsomt at du benytter lokal forhandler som kan supportere deg underveis. Skal du handle på nett, så husk det jeg nevnte om ekkoloddgivere. CV23M/GT23M er vesentlig dyrerere enn GT52 og GT20 som vanligvis selges med Striker. dersom det innebærer problemer med budsjettet, anbefaler jeg deg heller å gå ned på skjermstørrelse enn å gå ned på ekkoloddgiveren. GT52 er helt uegnet for din bruk.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er veldig hjelpsom og setter pris til det. Jeg desverre kjenner nesten ingen som skulle hjelpe meg med råd til det også er jeg ikke norsk og forstår ikke hele tiden hva de sier til meg. Finnes noe "guide" i nettet på norsk eller engelsk om ekkolodder? 

 

Ka tror dere om denne videoen også? 

Er det sant det de sier de fra LOWRANCE eller tuller de mot Garmin?

Endret av Kitharodos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med guider i jungelen av merker og modeller er at de utdateres fort. Men jeg skrev en her:

http://teamcolibri.blogspot.no/2017/10/noen-ting-tenke-pa-ved-kjp-av-ekkolodd.html?m=1

Artikler etc om bruk av ekkolodd er det mange av. Bo Hall har også skrevet en bok som heter «Ekolodsboken» (svensk språk) som er svært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 meter ER dypt. :) Alt over 30-40 meter er dypt når vi snakker om ekkolodd. I en ideelll verden skal du bruke 20-25.000 på ekkoloddgiveren alene for optimal prestanda på så store dyp. Men hvis målet primært er å se hvor dypt det er, eller om det er stimer med fisk etc, klarer du deg fint i den prisklassen du er.

Striker med GT23 eller Lowrance Hook med 50/200/455/800-HDI er begge så gode alternativer du vil finne i innstegs-prisklassen. Valget mellom de er primært smak & behag.

 

Videoen din er riktig den, men som jeg nevnte lengre opp gjelder det IKKE Garmins ekkoloddgivere her i Norge.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Köpte mina svinger/transducers från Ebay 2016. Välldigt stor skillnad på dom trots tull + frakt, men då var det ganska dyra saker (Airmar B175M + Airmar B175HW). Betala ca 10 000 Nkr styck inkl. frakt + tull. I norge skulle dom ha runt 20 000 - 25 000 Nkr styck år 2016. Så var mer än halva priset då. Ser nu att dom gått ner endel i pris i Norge och går att få för ca 15 000 Nkr styck, så fortfarande endel skillnad men ingen jättestor längre.

Skärmen köpte jag dock i Sverige (Garmin GPSMAP 7410xsv, 19 990 Skr, år 2016) , hade blivit mycket dyrare att köpa från Usa, priset var samma exkl. tull + frakt. Så med tull + frakt hade det blivit mycket dyrare från Usa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/7/2018 at 3:23 PM, Kitharodos said:

Du er veldig hjelpsom og setter pris til det. Jeg desverre kjenner nesten ingen som skulle hjelpe meg med råd til det også er jeg ikke norsk og forstår ikke hele tiden hva de sier til meg. Finnes noe "guide" i nettet på norsk eller engelsk om ekkolodder? 

 

Ka tror dere om denne videoen også? 

Er det sant det de sier de fra LOWRANCE eller tuller de mot Garmin?

Om du läser i kommentatorerna så säger folk tvärt om där. Självklart kommer Lowrance försöka marknadsföra sina produkter som dom bästa. Sanningen är nog att dom är välldigt likvärdiga. Är nog som det mesta i livet, man får det man betalar för.

Endret av Halibut King
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.