Gå til innhold
Fiskersiden

Litt mer spesifisert sporsmål om ekkolodd


Kitharodos
 Share

Recommended Posts

ok eg forstår... kan eg finne en 2D transducer som skal være like god i 300m og i 100-150m? 

HDI Skimmer low-high CHIRP er det beste for min klasse tror jeg men det har ikke SI. Skal det v're like god i 300m og 100m hvis jeg bytter frekvens tilsvarende? Hvis jeg øsnker SI etterpå så er LSS2 det eneste giver som kan skaffe med SI eller finnes noe billigere?

Endret av Kitharodos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Kitharodos said:

Det er bare en tilleg alterantiv som skal kjøpe etterpå. Det er mange store områder her eg bor som går ikke dypere enn 50m

Jag fiskar 80% av allt mitt fiske under 50m, har aldrig kännt jag skulle haft nytta av SI. Har lagt ca 40k på min ekolod setup och den stödjer SI, trots det har jag inte kännt att jag skulle vilja ha en SI-svinger. Isåfall hade jag köpt det då det är en liten kostnad jämfört med det andra jag har.

Edit.
Sattsa på ett ekolod med så bra 2D svinger som du har råd med och funkar. Rekommenderar en från Airmar med liten konvinkel.

Vill du ha SI senare så köper du bara ett till ekolod + SI-svinger. Du kommer ändå inte ha plats för 2D + kartplotter + SI på samma skärm såvida du inte köper en 12 tummare (dom är Inte billiga). Det blir billigare me två mindre skärmar än en stor att ha allt på.

Jag har själv 10 tums skärm och köra SI + kartplotter + 2D givare hade blivit välldigt smått.

 

Endret av Halibut King
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Kitharodos said:

HDI Skimmer low-high CHIRP er veldig god valg tror jeg for penger.

HST-DFSBL skulle være også bra men det har ikke CHIRP sant? 

 

Kan inte säga nått om dom givarna, men hade rekommenderat en svinger från Airmar istället. Dom gör bra saker och har mycket bra rykte. Köp den dyraste du har råd med, Airmar TM150M ligger nog inom din budget och många ekolod stödjer dom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Kitharodos skrev:

HDI Skimmer low-high CHIRP er veldig god valg tror jeg for penger.

HST-DFSBL skulle være også bra men det har ikke CHIRP sant? 

 

2D-elementet i disse giverne er 100% identisk. Forskjellen er at HDI har DownScan. Så ja, du kan chirpe med begge. Og ja, til Lowrance/ Simrad anser jeg disse giverne som svært gode for pengene. Du må i praksis opp betydelig i pris for å få noe bedre. (Feks Airmar TM185M men da er vi langt over budsjett.)

Til Lowrance/ Simrad anser jeg disse to giverne som bedre enn den klassiske Airmar P66 også. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Eg ser ikke at HST-DFSBL har CHIRP, vil ikke tvile mot deg men er du sikker det har CHIRP? 

2. GO7 eller Elite7 Ti? 

3. Eg så at GARMIN kjøpte Navionics, kan det være at Navionics ikke skal være kompatibel lengre med Lowrance en gang i fremtiden?

Endret av Kitharodos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, erik skrev:

2D-elementet i disse giverne er 100% identisk. Forskjellen er at HDI har DownScan. Så ja, du kan chirpe med begge. Og ja, til Lowrance/ Simrad anser jeg disse giverne som svært gode for pengene. Du må i praksis opp betydelig i pris for å få noe bedre. (Feks Airmar TM185M men da er vi langt over budsjett.)

Til Lowrance/ Simrad anser jeg disse to giverne som bedre enn den klassiske Airmar P66 også. 

Dette er jo musikk i ørene til en som bestilte en slik svinger rett før denne diskusjonen dukket opp her ... :)

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tror eg har bestemt meg for å kjøpe HDS 7' gen3 med HDI skimmer low/high CHIRP 50/200 455/800 med mulighet for oppgradering til StructureScan 3D en gang i fremtiden. Det kommer å koste rundt 7-8000kr fra ebay USA. Da kan jeg også bruke min tablet som en seperat skjerm for kartplotting med sonarcharts live

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Kitharodos skrev:

1. Eg ser ikke at HST-DFSBL har CHIRP, vil ikke tvile mot deg men er du sikker det har CHIRP? 

2. GO7 eller Elite7 Ti? 

3. Eg så at GARMIN kjøpte Navionics, kan det være at Navionics ikke skal være kompatibel lengre med Lowrance en gang i fremtiden?

1. Ja. Chirp skapes av ekkoloddet, ikke ekkoloddgiveren.

2. Smak og behag. Elite har mulighet til å styre Motorguide Xi5 frontmontert elmotor, mens GO er bedre på autopilot mot påhengeren. Ellers er de svært like.

3. Teoretisk kan alt skje. Dog er ikke det et reelt problem for Lowrance all den tid de er i samme eierstruktur som C-Map. Dessuten er Navico (som eier Lowrance) den største kunden hos Navionics, og Garmin har neppe betalt knapper og glansbilder. Ergo er Garmin sannsynligvis avhengig av inntekten en stund fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kitharodos skrev:

Eg tror eg har bestemt meg for å kjøpe HDS 7' gen3 med HDI skimmer low/high CHIRP 50/200 455/800 med mulighet for oppgradering til StructureScan 3D en gang i fremtiden. Det kommer å koste rundt 7-8000kr fra ebay USA. Da kan jeg også bruke min tablet som en seperat skjerm for kartplotting med sonarcharts live

Jeg hadde i så tilfelle passet på at HDSen er ROW, ikke US. Jeg vet ikke om Lowrance fortsatt har en enkel geofencing på sin HDS-serie, det hadde de på tidligere generasjoner. (ROW = Rest Of World, men for salg utenfor USA.)

Jeg har nettopp bestilt en HDS 9 Gen 3 fra Olsssons i Sverige. Ca 10.000 SEK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, erik said:

Jeg hadde i så tilfelle passet på at HDSen er ROW, ikke US. Jeg vet ikke om Lowrance fortsatt har en enkel geofencing på sin HDS-serie, det hadde de på tidligere generasjoner. (ROW = Rest Of World, men for salg utenfor USA.)

Jeg har nettopp bestilt en HDS 9 Gen 3 fra Olsssons i Sverige. Ca 10.000 SEK

Ka mener du her meg geofening? Skal karten ikke vrke utenfor USA eller? Det bryr meg ikke om karten fordi eg skal bruke Navionics i tableten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ærlig talt ikke, siden jeg aldri har sett en US HDS Gen 3 i Europa. :) Men jeg har sett både HDS Gen 1 og Gen 2 i US-modell i Europa.

På tidligere generasjoner er enheter låst til US, dvs fot i steden for meter og miles i steden for knop etc. Du får også en mildt sagt irriterende gjentagende feilmelding som popper opp på skjermen og forteller deg at HDSen ikke føler seg helt hjemme. Du kan trykke den bort, men den popper opp igjen ganske fort. 

HDS Gen 3 er utgående. Så ta noen telefoner rundt til norske forhandlere og spør om pris der før du hopper på en US-enhet. Som nevnt over fikk jeg svært god pris på en 9».

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Kitharodos said:

kan du også forklare meg ka er forskjelen til en 7 pin og 9 pin giver som nevte eg før?

Lowrance og Simrad endret standardplug/kontakt fra en kontakt med 7 pinner til en med 9 pinner ved innføringen av HDS carbon og NSS evo3.

Som eksempel vil en HDS 7' gen3 bruke 7-pin plug, mens en hds 7' carbon vil bruke en 9-pins plug.

Du må derfor sjekke hvilken kobling skjermen du ender opp med å kjøpe benytter, og sørge for at transduceren bestilles med samme plug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Pilk said:

Lowrance og Simrad endret standardplug/kontakt fra en kontakt med 7 pinner til en med 9 pinner ved innføringen av HDS carbon og NSS evo3.

Som eksempel vil en HDS 7' gen3 bruke 7-pin plug, mens en hds 7' carbon vil bruke en 9-pins plug.

Du må derfor sjekke hvilken kobling skjermen du ender opp med å kjøpe benytter, og sørge for at transduceren bestilles med samme plug.

ja men det også finnes adapter hvis ikke det er aktuel sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes adapter fra lowrance 7-pin til 9-pin ja. 

Dersom du bestiller fra ebay, så husk at du også må betale frakt og 25%MVA.

En pakke til 7000 + 250 i frakt x 1,25 = 9062,- Og da går du glipp av den gode kjøpsloven vi har i Norge.

Jeg vil derfor anbefale deg på det sterkeste å sende mail til de norske nettbutikkene og be om tilbud på pakke med den skjermen/transduceren du bestemmer deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil ikke ha noe giver med sidescan eller downscan fordi eg skal la det stå som en oppdatering og kjøpe 3D structurescan giver og modul som kan alt og er litt bedre enn LSS2. Derfor eg trenger for begynnelse bare en giver som kan se dypt nok, ikke ha DownScan og være forholdigvis billig.

Tenker derfor at HST-DFSBL eller Airmar P66 er de mest aktuelle for min bruk. Så lenge experten Erik her sier at han anser HST-DFSBL bedre enn P66 så skal eg kjøpe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den 10.1.2020 at 20.12, Minke skrev:

Har noen erfaring med hvor dypt en får signal på bunn med de nye hook2 fra Lowrance

Med en grei ekkoloddgiver på Hook2 7 Splittshot (HDI):

Screenshot_2018-04-14_01.58.24.png

Som du ser klarte den 484 fot i saltvann, da med HST-WSBL. Men Hook2 er utvilsomt mest egnet på grunt vann. Bruker du ekkoloddgiverne som følger med er det kombinasjoner som er lite egnet på dypere vann enn 10-20 meter.

Endret av erik
typos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.