Gå til innhold
Fiskersiden

Garmin Striker Plus


MacMT
 Share

Recommended Posts

Hei,

Ser det har vært litt diskusjon om ekkolodd her i det siste. Jeg har også tittet på nye Striker Plus siden den ble lansert, men har noen ganske spesifikke spm som jeg ikke klarer å finne svar på. Vet i allefall om en her inne som kan ha greie på dette :rolleyes:

 

1. Striker Plus er kompatibel med ActiveCaptain, kan jeg gå ut ifra at det er mulig å kontrollere/speile bildet på en iPad? Finner ikke noen demoer av dette på Striker Plus.

 

2. Ang. Quickdraw, hvilken teknologi brukes for å tegne slike kart? 2D?

 

3. Hvis tilkoblingene på Striker Plus med SideVu er som for Striker blir kabelen fra GT52-giveren splittet til to 4-pins-kontakter hvor den ene er merket med XDCR og andre SIDEVU. Vil det være mulig å bruke samme giver på to enheter? (Altså SideVU på en, og 2D/DownVU på den andre)-

 

4. Ang. kjøp fra USA. Har hørt at noen produsenter har visse sperrer på dette, som at man ikke får brukt metriske måleenheter. Vil jeg ha noen problemer med Garmin HVIS jeg kjøper fra USA? (Jeg er klar over både fraktkostnader og MVA.)

---------------------------------

Hvis jeg avslører at allerede har en Striker 7SV med GT52-giver er det sikkert mulig å skjønne hvor jeg evt. vil med dette. Hvis det hadde vært mulig å ha to enheter koblet til samme giver i baugen (7SV og en Striker Plus 9 f.eks.) og samtidig ha mulighet til å bruke en iPad ved konsollen kunne dette vært en meget rimelig måte å få QuickDraw samt masse ekstra skjerm å se på. Alt er såklart kompromisser, da jeg gjerne skulle ungått å bruke iPad i båten f.eks... :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Fra 7 og oppover ja.

2. Ja.

3. Nei. (Men nye EchoMap Plus vil kunne dele ekkoloddgiver via ethernet.)

4. Så vidt jeg vet har ikke Garmin slike sperrer, men jeg vet ikke sikkert. Men ekkoloddgiverne med sidevü som selges i USA mangler eget element for downvü så giveren hadde jeg kjøpt i Norge dersom det er en giver med SV som står på ønskelisten.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, MacMT skrev:

Hei,

Ser det har vært litt diskusjon om ekkolodd her i det siste. Jeg har også tittet på nye Striker Plus siden den ble lansert, men har noen ganske spesifikke spm som jeg ikke klarer å finne svar på. Vet i allefall om en her inne som kan ha greie på dette :rolleyes:

 

1. Striker Plus er kompatibel med ActiveCaptain, kan jeg gå ut ifra at det er mulig å kontrollere/speile bildet på en iPad? Finner ikke noen demoer av dette på Striker Plus.

 

2. Ang. Quickdraw, hvilken teknologi brukes for å tegne slike kart? 2D?

 

3. Hvis tilkoblingene på Striker Plus med SideVu er som for Striker blir kabelen fra GT52-giveren splittet til to 4-pins-kontakter hvor den ene er merket med XDCR og andre SIDEVU. Vil det være mulig å bruke samme giver på to enheter? (Altså SideVU på en, og 2D/DownVU på den andre)-

 

4. Ang. kjøp fra USA. Har hørt at noen produsenter har visse sperrer på dette, som at man ikke får brukt metriske måleenheter. Vil jeg ha noen problemer med Garmin HVIS jeg kjøper fra USA? (Jeg er klar over både fraktkostnader og MVA.)

---------------------------------

Hvis jeg avslører at allerede har en Striker 7SV med GT52-giver er det sikkert mulig å skjønne hvor jeg evt. vil med dette. Hvis det hadde vært mulig å ha to enheter koblet til samme giver i baugen (7SV og en Striker Plus 9 f.eks.) og samtidig ha mulighet til å bruke en iPad ved konsollen kunne dette vært en meget rimelig måte å få QuickDraw samt masse ekstra skjerm å se på. Alt er såklart kompromisser, da jeg gjerne skulle ungått å bruke iPad i båten f.eks... :D

 

Ring Garmin support i Norge på tlf. 69 23 36 30 på hverdager mellom 08:00 og 16:00 og spør. De kan det meste.  Dag Dagbritz, Tromøya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, erik skrev:

1. Fra 7 og oppover ja.

2. Ja.

3. Nei. (Men nye EchoMap Plus vil kunne dele ekkoloddgiver via ethernet.)

4. Så vidt jeg vet har ikke Garmin slike sperrer, men jeg vet ikke sikkert. Men ekkoloddgiverne med sidevü som selges i USA mangler eget element for downvü så giveren hadde jeg kjøpt i Norge dersom det er en giver med SV som står på ønskelisten.

Takk for svar.

3. Her er det ikke snakk om å dele giveren gjennom nettverk, men om å bruke «sideVU-kabelen» til en skjerm og «2D-kabelen» til en evt ny Striker Plus. GT52-giveren kommer med to kabler og (i allefall gamle) Striker (med SV) har to kontakter for disse kablene. Jeg kunne kanskje funnet det ut ved å prøve mitt eksisterende Striker med kun en av kablene innkoblet og se om jeg kan få SV ved å kun ha denne kontakten innkoblet, men nå står båten på vinterlagring.

Hvis jeg uansett må ha en ekstra giver kan jeg se på andre merker også :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Oppdatering:

De jeg har i kikkerten nå for tiden er:

*Echomap Plus

*Striker Plus

*HDS 9 gen 3 (ca 12500,- levert med structurescan fra Olssonsfiske). Grunnen til HDS fremfor Elite Ti er kun kampanjen hos Olssonsfiske, som jeg anslår som bra.

Hvis man ser bort i fra at jeg kommer til å kjøpe en Motorguide Xi5 ser jeg dessverre ingen gode grunner for meg til å slå til på HDS'en fremfor Echomap Plus. 

 

SÅ noen spm:

1. Hva kan jeg forvente av "worldwide basemap" som Echomap leveres med? Vil mindre innsjøer i midt-norge være noen lunde korrekt omrisset? Jeg vil ikke bruke kartplotter til navigering, og dybdeinformasjon i mindre innsjøer er vel neppe spesielt nøyaktig uansett kart? (--> Quickdraw). Jeg har Navionics Boating på iPad og tenker å bruke denne i planlegging av fisketurer, på samme måte jeg har gjort, og mappe selv interessante plasser.

2. Vil det by på problemer å bruke en GT52-giver samtidig med en GT20-giver? (SideVU på eksisterende Striker og kart og 2D på ny Echomap Plus). I dette scenarioet vil det ikke bli noen giver på elmotoren.

3. Jeg må skjøte hvis jeg skal ha skjermene i baugen, båten er 6m+. Er dette dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ingenting, nada og niks. Quickdraw er løsningen i ferskvann ja, gjerne via Garmins delingstjeneste Connect.

2. Vet ikke. Jeg vil anta du kan bruke GT20 på 77kHz sammen med en GT52 men jeg har ikke prøvd.

3. Du snakker om giverkabelen nå? Hvis du vet hva du driver med er det ikke noe problem, hvis du ikke vet det bør du kjøpe ferdig skjøtekabel. (Som jeg bare tar for gitt at Garmin har siden alle andre merker har det.) Utfordringen er skjermingen, både internt i kabelen mellom enkeltledningene og eksternt mot omgivelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har lært utrolig mye av å lese bloggen din :D

1. Vil det da også si at man ikke har så mye bruk for kartplotter-funksjonen i Echomap vs Striker Plus, om man ikke kjøper ekstra Garmin-kart (som kanskje ikke er spesielt bra uansett i disse små innsjøene)?

2. Mulig jeg bare må prøve da. Antar at det ikke har så mye å si om den ene er montert på el-motoren vs ved siden av hverandre i akteren?

3. Giverkabelen... Kjøper sikkert ferdig skjøtekabel i såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, alltid artig å høre at folk får noe ut av skribleriene.

1. Ja.

2. I praksis betyr ikke det så mye bortsett fra på veldig grunt vann. PS - jeg vil anta at du vet du får egen brakett for å feste giveren til elmotor, og at du får adaptere som gjør at hvis elmotoren har innvendig giver så kan du bruke den.

3. Anbefales. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brakett til GT52-giveren jeg har. Funker greit det, men noen utfordringer er det jo. SideVU på en snurrende elmotor er litt unødvendig. Også har jeg hatt litt forstyrrelser på den Powerdrive V2'en jeg har nå. Kommer nok av risting tror jeg. Også må jeg være litt obs på å ikke tvinne giverkabelen mange runder med den måten jeg har festet den på. Med kabelstyrt motor hadde det nok vært lettere.

Det er også et kjent problem med måten Powerdrive'n er festet på at man må ha litt slakk på kabelen for å tilte motoren opp/ned, men samtidig stram nok så den ikke går i propellen... Har ikke sjekket hvordan dette er for Xi-5 (som jeg skal kjøpe). Men der er det jo en innebygd giver som jeg kan bruke, om det finnes adaptere til Garmin :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.