Gå til innhold
Fiskersiden

Totak Møsvann


jolla
 Share

Recommended Posts

Hei.

Et spørsmål fra ny bruker her på forumet.

Lurte på når det er isfritt på Totak og Møsvann? Og finnes det gode rimelige overnattingssteder rundt disse områdene. Gjerne med mulighet for å leie en robåt.

Er glad i å ferdes ute og fiske, nyte natur og omgivelser. Skjeldent en får så mye fisk, men oftes mye gode opplevelser og gleder meg til ny sesseong og nye muligheter :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.2.2018 at 10.25, jolla skrev:

Hei.

Et spørsmål fra ny bruker her på forumet.

Lurte på når det er isfritt på Totak og Møsvann? Og finnes det gode rimelige overnattingssteder rundt disse områdene. Gjerne med mulighet for å leie en robåt.

Er glad i å ferdes ute og fiske, nyte natur og omgivelser. Skjeldent en får så mye fisk, men oftes mye gode opplevelser og gleder meg til ny sesseong og nye muligheter :)

 

Når du sier Møsvann i samme ånderdrag som Totak antar jeg at du mener Møsvatn i Vinje. For å ta det med is. Så kan du jo se selv da det er et web-cam på Skinnarbu https://no.webcams.travel/webcam/1444283012-sneiselii-west-skinnarbu

Skinnarbu er også et hotel som ligger ved Møsvatn. Om det er billig eller bra det vet jeg ikke. Ei heller om det finnes båt til utlån. Ellers så finnes Mogen turisthytte (DNT). Men da må man ta rutebåt fra Skinnarbu over Møsvatn. Å følge Kvenna innover fra mogen er fin tur. Det finnes ørret i Kvenna men fisket er spesielt bra eller dårlig for å si det sånn. De gangene jeg har vært innover i de traktene har jeg alltid ligget i telt. Det har sin sjarm det også. Det du kunne gjøre er å prøve noen søk på Airbnb eller andre som driver med hytteutleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.2.2018 at 12.59, Afre skrev:

Når du sier Møsvann i samme ånderdrag som Totak antar jeg at du mener Møsvatn i Vinje. For å ta det med is. Så kan du jo se selv da det er et web-cam på Skinnarbu https://no.webcams.travel/webcam/1444283012-sneiselii-west-skinnarbu

Skinnarbu er også et hotel som ligger ved Møsvatn. Om det er billig eller bra det vet jeg ikke. Ei heller om det finnes båt til utlån. Ellers så finnes Mogen turisthytte (DNT). Men da må man ta rutebåt fra Skinnarbu over Møsvatn. Å følge Kvenna innover fra mogen er fin tur. Det finnes ørret i Kvenna men fisket er spesielt bra eller dårlig for å si det sånn. De gangene jeg har vært innover i de traktene har jeg alltid ligget i telt. Det har sin sjarm det også. Det du kunne gjøre er å prøve noen søk på Airbnb eller andre som driver med hytteutleie.

Takk Afre.

Du har helt rett, Møsvatn er det korrekte. Jeg vil vel tro at isen normalt går i starten av mai i Totak og noe senere i Møsvatn i et normal år, men hva er lenger et normal år :)  Har tidligere funnet noe Airbnb, så det er alt sjekket ut. Men av og til driver også private med utleie som ikke er registret.

Etter å ha ødelagt en ankel , er rekkevidden til fots sterkt begrenset. Derav tanken på en robåt. Fin trening også. Takk for infoen om webcam, de finnes det jo etter hvert mange av rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, geirm skrev:

Møsvatn er gått "tom for fisk" etter at inntaket ble senket. Hvertfall nedre del er fisket blitt fryktelig tregt med mindre det ikke har skjedd en vesentlig endring de aller siste årene. Veldig trist da jeg likte området veldig godt.

 

Hva mener du med at inntaket ble senket i Møsvatn? Kanskje det bare er jeg som er treg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Afre skrev:

Hva mener du med at inntaket ble senket i Møsvatn? Kanskje det bare er jeg som er treg ;)

Inntaket ved dammen. Du tenker sikkert "utløpet", men det kalles inntak - sitat:  2 "sted der noe tas inn i rør, kanal eller lignende" (bokmålsordboka)

Det er den som ikke spør som er treg ;)
Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, geirm skrev:

Inntaket ved dammen. Du tenker sikkert "utløpet", men det kalles inntak - sitat:  2 "sted der noe tas inn i rør, kanal eller lignende" (bokmålsordboka)

Da har du lært noe idag også ;)

Ok nå er det klart hva du mener. Men jeg tviler sterkt på at dette har noe å si. Men uansett du har helt rett i at noe skjedd med bestanden av fisk i Møsvatn. På meg virker det som mye av storørret som en gang var der er forsvunnet nå. Jeg tror dette henger sammen med mer agresiv nedtapping av møsvatn som gjorde at røyebestanden fikk jeg en alvorlig knekk. Gyteplassene for røya ble tørlagt slik at eggene havnet på "tørt" land. Det har nå kommet regler som gjør at grensene for nedtapping har blitt redusert noe på vårparten for å hindre dette. Jeg tror også at trolling må ta en  av skylden for at de store ørretene har blitt borte. Den moderne trolling fisker har rett og slett blitt for effektiv og det også blitt mer populært. Det er forøvrig blitt forbudt og trolle i Møsvatn. Skjedde ganske nylig for to eller tre år siden. På toppen av dette kommer den vanlige norske tregheten i viljen til å ta vare på ressurser. Om man i det hele tatt gjør noe er som regel etter at katastrofen er faktum, og tiltakene er utilstrekkelige. Uansett er det synd at nok et norsk fiskevann har blitt ødelagt. Er glad jeg rakk å få med meg siste rest av storhetstiden for dette vannet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at rørene ble senket vil jo bidra til nettopp det du beskriver her. Mener det har vært snakk om at et par generasjoner har gått tapt. Ja, har selv opplevd litt av storhetstiden til Møsvatn. Husker engang vi satt sammen med andre nede ved dammen hvor det var tregt bitt, men der satt folk uansett. Så dro vi på leting og fikk oppleve et område med røya i konstant bitthumør. Dessverre kom det etterhvert en veldig snøfokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.2.2018 at 10.25, jolla skrev:

Hei.

Et spørsmål fra ny bruker her på forumet.

Lurte på når det er isfritt på Totak og Møsvann? Og finnes det gode rimelige overnattingssteder rundt disse områdene. Gjerne med mulighet for å leie en robåt.

Er glad i å ferdes ute og fiske, nyte natur og omgivelser. Skjeldent en får så mye fisk, men oftes mye gode opplevelser og gleder meg til ny sesseong og nye muligheter :)

 

Du kunne jo prøve Rauland turistinfo. De kan kanskje hjelpe deg

 https://www.visitrauland.com/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.