Gå til innhold
Fiskersiden

MotorGuide Xi5 24v - Hva anbefales av batterikapasitet


MagnusS
 Share

Recommended Posts

Hei, er nå i modningsfasen for å gå til innkjøp av en 24v Motorguide Xi5 til vår Buster Cabin. Båten ligger ved havn uten gode muligheter for lading og jeg må derfor ta sikte på å lade batteripakken på hytta for så å ta denne med hver gang noe som setter litt krav til vekt osv. Har kikket litt på Lifepo4-batterier av type Skanbatt eller Makspower, men litt usikker på hvor stor kapasitet jeg skal ta sikte på til mitt bruk. Fisketurene ligger stort sett fra 2 - 5 timer på sjøen...noen sjeldne heldagsturer er forbeholdt dager der familien blir igjen hjemme...;)

Ser MjøsService (Skanbatt) selger ferdige 24v batteripakker i størrelsen 50 og 100Ah i tillegg til modeller som kan seriekobles. På grunn av begrenset fysisk plass i båten står jeg derfor mellom to alternativ til enten 9000kr (1x50Ah 24v) og 18000kr (2x100Ah 12v). Makspowers batterier ser ut til å være noen tusenlapper billigere, men ser ut til å være bygget opp litt annerledes og usikker på om de kan seriekobles. 

Hvilken kapasitet mener dere jeg trenger og hvilket merke foretrekkes?

Kjør debatt:)

Endret av MagnusS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten din er i utgangspunktet i overkant stor for 24V, du bør ha 36V, bare så det er sagt. :)

Det morsomme med disse motorene er at forbruket øker drastisk etterhvert som belastningen øker. Med andre ord kan du putre avgårde i 0,5 knop i evigheter, mens du i 2,4 knop helst bør være koblet direkte til et lokalt kraftverk. ;) Her er en link til Team Predators målinger på deres 12V Minn Kota:

http://www.team-predator.no/2015/07/minn-kota-pd-55-ipilot-strmforbruk.html

Mine erfaringer med 24V 80LBS Xi5 på min Evada 540 er tilnærmet identiske. Selv om motorens spesifikasjoner sier at den drar 56A på maks så har jeg aldri målt mer enn rett i underkant av 40A. Dog er mine målinger med AGM-batterier, og det kan tenkes at det er den kjemiske forsinkelsen i batteriet som gjør at jeg ikke får ut mer enn 40A på motoren min. Lithiumbaserte batterier ala de du ser på kan som regel levere mye mer enn 40A da de har mulighet for mye raskere utlading enn mine blybaserte batterier.

Samtidig er det nok endel forskjell på jevn belastning (ala dorging eller en båt som ankres i jevn strøm) og rykk-napp ankring i bølger. Jeg kom dessverre ikke så langt at jeg fikk sett på det. Men til den bruken du skisserer, med andre ord en noe underdimmensjonert motor som skal gå på ca 40% av maks hastighet, bør du nok gå for den største pakken på 24V 100Ah for heldagsbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten er en 2011-modell på 21fot (6,6m inkl alt) og ble fortalt at en 24v modell skulle være tilstrekkelig, men som du sier er ligger båten i øvre sjiktet:) 

Motoren må selvsagt jobbe boe hardere, men vil det ha andre konsekvenser enn at den kanskje vil slite med å holde båten i posisjon ved friske forhold der driften ligger rundt 2,5knop?

En 36v-løsning betyr ett ekstra batteri som igjen øker kostnadene i ett allerede sprengt budsjett:p Jeg vil også slite med å finne plass til 3stk 100ah batteri i båten. 

Endret av MagnusS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ut av ren nysgjerrighet, hvem fortalte deg det? Vedkommende har tydeligvis gjort seg helt andre erfaringer enn meg, uten at det behøver å være galt. 

Dette med motorstørrelse vil variere litt, bruk og forventninger spiller en rolle, men litt grovt sett er min personlige erfaring at 12V fungerer bra opp til båtpakker på 5-600kg, 24V opp til 1200kg eller så og over det så er det 36V som gjelder. Båten din veier fort 2000+ med motor og litt bensin/ utstyr etc. I følge spesifikasjonene til MG er båten din klokkeklar 36V. Min egen båt, som er både kortere og lettere enn din, er i grenseland for 24V. Misforstå meg rett, 24V vil fungere men med større belastning på motor og batteribank enn 36V, samt noe mer vinglete ankring i vind/ strøm og du vil nødvendigvis få avdrift noe tidligere enn med 36V. Et eksempel: Ved ankring og et vindkast tar det et tidels sekund eller to før motoren reagerer. Da har båten flyttet seg litt og motoren vil korrigere for det. En motor med mye kraft vil nødvendigvis kunne gjøre det i en mer myk og kontrollert operasjon enn en motor som jobber på maks. Tenk "rivstart" med påfølgende "bråstopp" kontra "smooth". :) Begge deler fungerer, men det ene er hakket bedre enn det andre uansett.

Dette er delvis et spørsmål om hvor langt man vil strekke strikken. Jeg klarer meg fint med 24V på min båt (1200kg på vannet sånn ca) fordi jeg ikke strekker strikken, jeg har for lengst innsett at jeg er en godværsfisker..... Du vil sikkert klare deg fint du også, helt til du en dag er ute med tilsvarende båt med 36V, etter det blir hver tur med din egen båt litt mindre artig. :D Men ja, de siste 12 voltene er fryktelig dyre så jeg ser poenget ditt.

Det er minst to personer her på forumet som har båter i din størrelse og hjulvisp i front, så det kommer nok mer erfaringer på banen her om litt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg ikke å anbefale noen ting da jeg nok har mindre motorguide enn anbefalt , men jeg monterte 24v 80lb på min Dolmøy 230f. 2 Agm batterier på 134ah (10timer)  Er vel fort 1300-1500kg med motor å bensin batt å utstyr og folk ombord

Den fikk prøvd seg på første turen da det var frisk bris og sterk strøm med vindretningen. Lå da å kjørte opp mot 40 ahtimer på det meste. Brukte vel 50% av kapasiteten på rundt 3timene vi var ute den gangen. 

Men til vanlig bruk i fint vær så ligger jeg mellom 1-14 ampertrekk å da har jeg bra med kapasitet til mitt bruk.  Har landstrøm der jeg ligger så jeg får ladet opp hver gang. 

Kan godt hende jeg mener noe annet etter en tur med 36v Erik da jeg ikke har prøvd det. 

Endret av hopingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hei, jeg har selv en buster magnum rigget for trolling/ havfiske men en mg xi5 24v i front. Jeg har foreløpig 2x100 amp batterier fra biltema og har kun en gang opplevd og kjøre tom for strøm ved en dags fiske, da i mye vind! Er godt fornøyd med oppsettet og opplever motoren som godt dimensjonert for min båt! I vinter har jeg fått montert en bb lader fra sterling, skal bli spennende og teste ut mer utover sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.5.2018 at 16.55, Christian Sletmo skrev:

Hei, jeg har selv en buster magnum rigget for trolling/ havfiske men en mg xi5 24v i front. Jeg har foreløpig 2x100 amp batterier fra biltema og har kun en gang opplevd og kjøre tom for strøm ved en dags fiske, da i mye vind! Er godt fornøyd med oppsettet og opplever motoren som godt dimensjonert for min båt! I vinter har jeg fått montert en bb lader fra sterling, skal bli spennende og teste ut mer utover sommeren!

Godt å høre Christian! Det ble noe lengre leveringstid enn jeg forventa, men nå er pakken vissnok snart på vei. Kommer snart tilbake med egne erfaringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Et øyeblikk siden, erik skrev:

Hø? Leveringstiden var ca lik postgangen for min del.

Hvem kjøpte du hos? Siste beskjed var 24.april om at motoren var på vei fra produsenten...ikke hørt noe etter det og får heller ikke svar på telefon osv. Tror nok det er tilfeldig, men merkelig lang leveringstid er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har tenkt mye på dette selv. Da med en 36v xi5. Gått flere runder med meg selv og vurderte lenge 24v modellen, men er det en ting jeg ikke vil oppleve så er det for lite gamp. Uansett slenger jeg inn denne blogg snittet. https://www.google.no/amp/s/nkml.no/2016/12/08/beneteau-antares-580-og-montering-av-motorguide-xi5/amp/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, MagnusS skrev:

Hvem kjøpte du hos? Siste beskjed var 24.april om at motoren var på vei fra produsenten...ikke hørt noe etter det og får heller ikke svar på telefon osv. Tror nok det er tilfeldig, men merkelig lang leveringstid er det...

Motorguide produserer i batcher. Så etter å ha produsert x-antall av en gitt motor går de løs på neste. Er det da tomt for akkurat den du skal ha, kan det drøye vel og lenge fordi den skal lages først, og da i "sin plass i køen". 

Min motor er noen år gammel, og ble kjøpt i Sverige. Når du sier det så handlet jeg faktisk der fordi norsk importør var tom.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da er endelig pakken installert og nå gjenstår kun å få båten på vannet så vi får testa opplegget i praksis:) 

Ellers så ble det litt boring i skrog for å få festa motoren der jeg ønska. Laga også ei «krybbe» for batteriet og hurtigkobling på kablene slik at det er enkelt å ta batteri inn/ut for lading. 

41FA96CD-ADF7-420B-8BE2-7769CEE9C882.jpeg

909734DC-34FA-4446-824D-340417437C03.jpeg

D454787E-8B54-4268-8D85-935670043603.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, erik skrev:

Morro!

men du kommer nok fort til å oppdage at det gjelder å få en løsning så du kan lade i båten. Like greit å legge planen for det med en gang. ;)

Har laga plass til laderen i forkant av batteriet så så fort brygga får lettere tilgjenglig strøm så er jeg klar! 

Batteriet veier i overkant av 20kg, så det fungerer greit nå...er allerede en del ting som må mellom båt og bil så tåler litt til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er første fisketur unnagjort med MG’n! Den har holdt oss dønn i ro på tross av til tider hissige bølger og en del vind. Tok inn batteriet for lading og ser ut til at vi kun har brukt 30-40% strøm etter rundt 6 timers fiske. Konklusjon hittil er at pakken fungerer veldig bra og jeg tror vi kommer til å gi oss før MG’n mtp vær og vind:p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.