Gå til innhold
Fiskersiden

Lowrance ekkolod hjelp


Tor åge
 Share

Recommended Posts

Da har tiden kommet for oppgradering av ekkolodd\plottern til noe som faktisk viser fisk:D

Har igrunn sett meg ut Lowrance som merke, dog er jeg litt i tvil for hvilken modell jeg skal gå for og i den sammenheng har jeg et par spørsmål jeg ikke har funnet svar på under mine mange google runder.

jeg skal ha meg et ekkolodd/plotter kombi. og den skal brukes i en åpen pioner multi 17" båt. 

er ikke interesert i nettverks funksjoner eller nmea etc.  her er det kart og ekkolodd som skal kjøpes.

skal brukes til fiske grunt og dypt    (20-150m)

fiske med stang og teiner, (krabbe, hummer og kreps)

har sett litt på lowrance elite ti 7" med en totalscan giver

eventuelt en hds-7 gen 2 touch eller en gen3  får se hva pengeboken tillater

jeg har nå en lss2-hd giver liggende og hadde håpt å få brukt denne.  men da må jeg ha en 2d giver i tillegg  kanskje en airmar tm150 eller noe lignende.  og kan man koble 2 givere samtidlig på elite ti serien..?

 

er det noen som har prøvd disse komboene:

Elite ti 7 med 1 stk totalscan giver

elite ti 7 med lss2-hd /airmar tm150 

hds-7 med totalscan giver

hds-7 med lss2 hd/airmar tm150

hva er best av disse med tanke på resultat

og hvilke er mest for penga?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor åge skrev:

Supert!  Takk for svar Erik =)  bare et kjapt spørsmål til.. På 50/200/455/800  er det en 2d chirp giver?  Denne har ikke structure scan?  Og du mener denne er bedre en lowrances totalscan giver? 

50/200/455/800-HDI kan chirpes i Low (dvs rundt 50) og High (dvs rundt 200). Chirp i seg selv kan man få til med alle ekkoloddgivere, siden det er ekkoloddet som bestemmer frekvensen(e) som skal brukes. Men ingen av Lowrance sine egne givere er lav-q varianter ala det Airmar benytter. HDI har 2D (med chirp om ønskelig) og downscan, men den gir IKKE sidescan.

I løpet av året kommer det sannsynligvis en ny TotalScan, basert nettopp på nevnte 50/200/455/800-HDI. Den giveren testes ut nå men når den slippes vet jeg ikke. Problemet med dagens Totalscan er at den er beregnet på relativt grunt vann, med vid konevinkel på 200 kHz. Den fungerer meget bra ned til 30-40 meter eller så, men skal du se fisk tett på bunnen dypere enn det blir konevinkelen for vid.

En helt annen ting er at det i de fleste tilfeller er lettere å plassere LSS+2D på båten slik at digital dybde fra 2D fungerer i plan, enn med en såpass stor og lang giver som Totalscan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. En totalscan giver som jeg først trodde var tingen vil ikke være tilfredsstillende for meg når jeg ønsker å fiske dypere en ca 40-50  meter.      Er  nok ypperlig til grunnere fiske. Og til å lete opp hummer plasser. Og kanskje finne igjen teina man mista sist trekning

Og som du sier jeg kan kjøpe en hds og bruke 2 givere. Men det ser ut for meg som at det blir en fordyrende løsning da jeg bare finner hds gen 2 touch veldig få plasser og til høye summer. 

 (er den på vei ut muligens?)  og hvordan er det med 2 givere samtidig,  må. Man inn og slå av den ene før man aktiverer den andre?   Ser ikke for meg at det er så praktisk i det lange løp heller... Sa da er nok heller en elite ti 7 eller 9  med en sånn 50/200,455/800  giver tingen såfremt denne er god?  

Sidescan er nok ikke nødvendig strengt tatt.. Bare gøy..   Downscan ønsker jeg meg og det har jo denne pakken. Får vel en elite ti 9  med 50/200,455/800  til litt over 10 lapper ca. Denne giveren gir ok separasjon og buer av fisk nede på bunnen ned mot en 60-80 meter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, erik skrev:

Tja. Den vanligste komboen og som kommer i samme eske er med TotalScan. Om det finnes "ferdig pakke" med HDI vet jeg ikke. Men det er uansett ikke noe problem for forhandler å selge kombinasjonen. 

Hm, her surret jeg ser jeg (sånn går det når man slenger ut en haug med tall og en liten bokstavkombinasjon til slutt  :P ). trodde det var totalscan svinger med 50 du snakket om så er det faktisk en helt annen svinger, er det den de kaller hybrid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg bruker denne giveren på et hdi5 lodd, og driver endel med teiner. Giveren fungerer bra den, og ser fisk i alle fall ned til ca 50m. jeg ser også bortsatte teiner med den, men da må man selvfølgelig treffe noenlunde rett over dem. Men for å skille bunntyper så er den veldig bra. For krabbeteiner på 20-40 m så bruker jeg 200 kHz, og for krepseteiner ned til ca 120 m så bruker jeg 50 kHz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar cannonbang. Er nå blitt mye klokere iløpet av kort tid=) 

Så bra at den fungerer fint til teinefiske og bunnforhold der.  Det går fint å se bunntype til krepseteinene også?   Fisk ned til ca 50 meter er vel ok. Hadde håpt på en del dypere... Men til fjordfiske  som det går mest I er det jo ofte omkring den dybden det går.. Ned mot 100 meter så ser du ikke noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg fisker i oslofjorden, rundt horten. Her ute er det ikke spesielt gode forhold for ekkolodd, og heller lite fisk å se. Jeg vil tro at denne giveren tar fisk som synes godt på atskillig større dyp, større torsk og sei f.ex på drøyt 100m burde gå. Min erfaring med ekkolodd er at de ser fisk ned til ca en tredel av maksdybde. Mitt gamle lodd, et hummingbird widweye fra noen og nitti tok større fisk ned til ca 60 m, og hadde en maks dybde på 185 m.

For bunntype til krepsefiske så ser du om det er søle, leire, grus/sand eller berg, evt blanding av dette. Det er egentlig det du trenger å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ahamm skrev:

Hm, her surret jeg ser jeg (sånn går det når man slenger ut en haug med tall og en liten bokstavkombinasjon til slutt  :P ). trodde det var totalscan svinger med 50 du snakket om så er det faktisk en helt annen svinger, er det den de kaller hybrid? 

Jepp.

HDI = 2D+DownScan. TotalScan= 2D+DownScan+SideScan. LSS= DownScan+SideScan 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tor åge skrev:

Skjønner. En totalscan giver som jeg først trodde var tingen vil ikke være tilfredsstillende for meg når jeg ønsker å fiske dypere en ca 40-50  meter.      Er  nok ypperlig til grunnere fiske. Og til å lete opp hummer plasser. Og kanskje finne igjen teina man mista sist trekning

Og som du sier jeg kan kjøpe en hds og bruke 2 givere. Men det ser ut for meg som at det blir en fordyrende løsning da jeg bare finner hds gen 2 touch veldig få plasser og til høye summer. 

 (er den på vei ut muligens?)  og hvordan er det med 2 givere samtidig,  må. Man inn og slå av den ene før man aktiverer den andre?   Ser ikke for meg at det er så praktisk i det lange løp heller... Sa da er nok heller en elite ti 7 eller 9  med en sånn 50/200,455/800  giver tingen såfremt denne er god?  

Sidescan er nok ikke nødvendig strengt tatt.. Bare gøy..   Downscan ønsker jeg meg og det har jo denne pakken. Får vel en elite ti 9  med 50/200,455/800  til litt over 10 lapper ca. Denne giveren gir ok separasjon og buer av fisk nede på bunnen ned mot en 60-80 meter? 

HDS Gen 2 Touch gikk ut for 2-3 år siden sånn omtrent? Egentlig overrasket iver st du finner den til salgs noe sted i det hele tatt, og er det butikker OSM har noen slengere igjen skal du få SOLID rabatt på den. Jeg hadde ikke betalt mer enn 3-4000 for en ny 7» i eske.

HDS Gen 3 avløste Gen 2 Touch, og Gen 3 selges ut nå da den er erstattet av HDS Carbon. Modellen du ser etter er altså tre generasjoner bakover i historikken. Jeg har nettopp bestilt meg en Gen 3 i 9» som jeg betaler 10’ for. (Jeg har svensk adresse den kan leveres til.) http://www.olssonsfiske.se/marinelektronik/lowrance/lowrance-hds-touch-9-gen3

Det er helt uproblematisk å ha egen giver for StructureScan og 2D på en HDS. Det er ingenting som skal kobles spesielt eller slås av og på spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da er jeg mer inne i materien =)  takk for utfyllende svar=)  mye nybegynner spørsmål her på meg nå.. Hehe.. 

Det vil si at dagens modeller er elite ti og hds carbon.?  Isåfall må det bli en elite ti da carbon er for dyr for meg. 

Bare litt kjapt om givere til elite ti. 

1: kan man koble en "vanlig" 2d chirp giver til denne og samtidig en lss2 structure scan giver?  Isåfall hvilken?  Eller er valget kun 1 stk hybrid giver eller totalscan giver? 

2 om man ønsker å gå opp i kvalitet fra 50/200-455/800  giveren. Hva er neste steg.. Og har det noe for seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nei. Elite Ti kan per i dag kun ha en ekkoloddgiver tilkoblet (den har bare en port, HDS har to). Så valget er ren 2D, HDI eller TotalScan.

2. Airmars modeller, men disse er da bare 2D. Min ublue påstand er at 80% av alle saltvannsfiskere vil klare seg fint med 50/200/455/800-HDI.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert. Da er dette avklart.  

Men når du nevnte olhsonfiske I Sverige har jeg og en bekjent I Sverige som kan  ta med en sånn..   Denne med lss2 giveren og en chirp giver I tillegg vil da kunne gi meg 2d chirp,  downscan og sidescan til ca samme pris som en elite med 50/200-455/800 giveren i Norge skulle jeg tro.. 

Noen fordeler og ulemper  disse  imellom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal spørre mer spesifikt. 

1: elite 9 ti med 50/200/455/800 hdi giveren 

2: hds-9 med lss2 og HST-DFSBL giver (ser dog at denne pakken ikke går opp til 800hz)  hva vill det utgjøre..?

disse kan jeg få til ca samme pris.  hvilke gir best resultat og hvilke ville du anbefalt meg?

Endret av Tor åge
legge til info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart HDS.

Da står du fritt til å oppgradere 2D-giveren senere, hvis du skulle være blandt de kanskje 20% som føler behovet for det. Du får enklere etterkustering av ekkoloddgiver siden HST-DFSBL er enklere å justere enn TotalScan. Du får både touch og knapper. Du får en bedre skjerm.

Jeg ser ingen ulemper med HDS kontra Elite Ti, bortsett fra prisen (vanligvis). Siden du har en LSS fra før blir prisforskjellen her så liten at jeg ikke hadde vært i tvil.

800kHz på Simrad/Lowrance har ikke vært noe poeng på ti år. Du får mye bedre bilde med 455 så det er uansett den frekvensen du kommer til å bruke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, erik skrev:

. Min ublue påstand er at 80% av alle saltvannsfiskere vil klare seg fint med 50/200/455/800-HDI.

Siden trådstarter har fått svar og tatt en god avgjørelse, slenger meg på litt her da jeg absolutt burde byttet ut det kaoset av lodd og plottere jeg har fra før.

Siden jeg bestandig tar med meg skjermene hjem hadde det vært greit å slippe unna med en, som i tillegg kan brukes på begge båtene :) 

 

1. Båt en (15 fot) brukes til lett havfiske, trolling fersk/salt og logging. den HDI 50+++ burde være et bedre valg enn totalscan (og slipper den enorme størrelsen på en båt som settes ut på diverse tvilsomme steder)?

 

2. Båt to (20 fot) brukes kun i saltvann (hvertfall foreløpig) til trolling og fiske 0-400 meter.  P66 et bedre valg enn HDI 50+++ (regner med det er dypt HDI en svikter i forhold til de 20 prosentene)? sparer da 100 liter bensin :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HST-DFSBL har det samme 2D-elementet sim 50/299/455/800-HDI men ikke DownScan. Spesifikasjonene er svært lik P66, men jeg foretrekker DFSBL foran P66. P66 har riktignok en grad smalere kone på 200 kHz, men til gjengjeld er 50 kHz på P66 omtrent ubrukelig med konevinkel over 40 grader. (Og selv med konevinkelen i bakhodet får jeg ikke det resultatet jeg bil ha på Lowrance med 50 kHz på P66.) Til alle andre merker - P66. Til Lowrance og Simrad - DFSBL.

Downscan i sjøen er i mine lyne først og fremst et poeng for å sette ruser. Gjør man ikke det kan man like gjerne spare en tusenlapp eller så og bruke DFSBL.

De 20% er mer de som vil ha enda bedre prestanda enn dette, og ender med feks Airmars B175M eller TM185M. Til den store skuta di er det liten tvil om at en gjennomgående giver ala B175M vil være det bedre. (Jeg vet hvilken båt han har - dyp V.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn har jeg store problemer med tanken på å borre et svært hull i bunn. Fristelsen ble heller ikke større av prisen på B175M :P Men når tanken får ligge og ruge et par år så er det vel ikke helt utenkelig.

Egentlig tenkte jeg og trykke på en Xi5 her om dagen men ble skremt av batteriprisene, selv om det  egentlig er det jeg helst skulle hatt. men klarer vel å vente en stund til :)

 

På dypet er det bare bunnforandringer jeg ønsker å se og det klarer jeg noenlunde med det jeg har (p58) så den DFSBL er vel bedre (smalere kon) enn de 10 år gamle greiene jeg har og da er det greit nok foreløpig.

 

Får sende rundt en mail og få priser på elite 7 ti, 50/200/455/800 HDI, HST- DFSBL og dobbelt opp med braketter og strøm.

Takk :)

 

Edit: glemte kart, hva anbefales Navionics Gold / NAV+ / Platinum+ ? om det blir å dra på langtur er det nok i ferskvann og da har vel dybdekart det jeg måtte trenge..

Endret av ahamm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med hull i båten går over, det er en mental barriere du må bryte gjennom. :D Bare pass på at giveren ikke treffer ruller/ støtter på hengeren.

Til vertikalt fiske er frontmontert hjulvisp neste på listen etter båt og motor, faktisk før ekkolodd og kartplotter. Men jeg er selvfølgelig enig i at prisen på batteripakken for 36V er drøy. Man kan selvfølgelig begynne med bly og så heller spare til Lithium på sikt.

Jeg må innrømme at jeg har null peiling på om det er Navionics eller C-Map som kvalitativt er best i ditt område. Her i Oslofjorden er det Navionics men det behover ikke å være slik hos deg. Ja, i ferskvann har du gode alternativer i dybdekart.no og C-Map Genesis.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du jeg trenger 36v? snakket med volcom og han klarer seg med 24, synes du det blir for lite på din? jeg har jo heller ikke noe pølsebod som fanger vind.

båten er ikke veldig tung, maks 1300 håper jeg med alt.

90 prosent av vertikalfisket mitt er en fordel med litt drift, det den vil bli mest brukt til er vel autopilot ved trolling og for å kontrollere drifthastighet.

 

edit, sendte just mail til 10 sjapper nå så får vi se hva de kommer opp med til pris :)

Endret av ahamm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.