Gå til innhold
Fiskersiden

Vurdering fiskested- kart


scampern
 Share

Recommended Posts

Jeg kjøpte en haug på et konkurssalg for noen år siden og har supplert med gummi fra internett, i tillegg til at jeg fikk kjøpt meg noen fine 40g hjemmelagde jigghoder som funker som fjell.Både på Ebay og noen engelske fiskesjapper har jeg kommet over greie priser på gummi (og hele jigger), men er en stund siden sist jeg kjøpte. 

Husk at jiggene gir god motstand i vannet med ditto avdrift. Jeg har fiska endel med lettere utstyr (23 og 42g) og det skal ikke store drifthastigheten til før man mister kontakten med både bunn og det meste annet. Så det funker best på grunnere vann og lavere drifthastighet, eller selvfølgelig under kastefiske langs land. I år skal noen nye plasser sjekkes ut og da blir det 100 og 150g-jiggene som skal til pers, for det er strømutsatte plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen.


Da kom jeg meg ut på en av grunnene i går etter en halv dag på jobb. Fisket med Søvik Torsken 400 gram, og der smalt det på en havgående torsk på 4,2 kg :)

Ikke store sakene for de fleste her men ny pers for meg, så det var knallgøy!

Torsken tok såvidt jeg skjønte i bakken av toppen. toppen var på 40 meter, så den tok vel ca på 50-60 meters dypt.

Den var ganske slank, kan de ha gytt allerede kanskje? Eller taes det fremdeles torsk med rogn osv?

 

Tror jeg må bruke litt mer tid neste gang på å fiske av denne plassen, får veldig ofte fisk der men jeg flytter meg raskt når det blir litt stille..

Legger med ett bilde :)

 

 

28953932_10156014689555435_4516675950273105221_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger fortsatt båten på land og med en halvmeter snø rundt seg ser det stygt ut med vårpuss i påska som planlagt også... jaja. Får heller kaste litt etter sjøørreten da.

Ang torskegyting har jeg ikke peil på når den eksakt gyter her sør? Men det finner du jo fort ut når du åpner fisken fisken da. Melke og rogn pleier jo å være greit synlig mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, havtryta said:

Her ligger fortsatt båten på land og med en halvmeter snø rundt seg ser det stygt ut med vårpuss i påska som planlagt også... jaja. Får heller kaste litt etter sjøørreten da.

Ang torskegyting har jeg ikke peil på når den eksakt gyter her sør? Men det finner du jo fort ut når du åpner fisken fisken da. Melke og rogn pleier jo å være greit synlig mener jeg.

 

Er så heldig at min bror lar meg låne alu-båten hans som ligger ute hele året. Har vært mye øsing og måking i år men sånne turer som sist gjør det verdt det.

 

De gyter vel ikke alle samtidig? Den jeg fikk var iallefall utgytt men det hadde vært gøy å fått en sprengfull en og:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, havtryta said:

Her ligger fortsatt båten på land og med en halvmeter snø rundt seg ser det stygt ut med vårpuss i påska som planlagt også... jaja. Får heller kaste litt etter sjøørreten da.

Ang torskegyting har jeg ikke peil på når den eksakt gyter her sør? Men det finner du jo fort ut når du åpner fisken fisken da. Melke og rogn pleier jo å være greit synlig mener jeg.

Ørreten bør vel være i komminga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, scampern skrev:

 

Er så heldig at min bror lar meg låne alu-båten hans som ligger ute hele året. Har vært mye øsing og måking i år men sånne turer som sist gjør det verdt det.

 

De gyter vel ikke alle samtidig? Den jeg fikk var iallefall utgytt men det hadde vært gøy å fått en sprengfull en og:)

Alle gyter vel samtidig så vidt jeg veit, men de slipper ikke alt på en gang så de bruker ei lita stund på å gyte seg helt ferdig. Så viser jo nyere forskning at torskestammene kan være særs lokale og veldig stedbundne, så det skjer ikke allverdens utveksling mellom den ene fjorden og den andre. Eller mellom de som gyter i indre og fjord for den sakens skyld. Var på et foredrag med Havforskningsinstituttet om dette for etpar år siden hvor de hadde undersøkt torsken i Aust-Agder spesielt. Utrolig fascinerende!

20 minutter siden, scampern skrev:

Ørreten bør vel være i komminga?

Satser på det. Hjelper litt med den økninga som er i temp nå, men personlig har jeg dårlige erfaringer med sånne lange høytrykk med kaldt østavær som vi har nå uansett. Alt dør liksom hen og ørreten blir utrolig kjip. Så jeg ønsker et værskifte med sørvest kuling og 8 plussgrader jeg.... Men en får jaffal ikke fisk hjemme i sofaen, og når det er sagt så er jo delvis snøkledt kyst i strålende sol og litt skarp vinterluft relativt deilig da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

I hellevika dro jeg i forrige uke opp 5 sei mellom 4 og 6 kilo fra land (ringen ut mot sjøen på bildet jeg har vedlagt).
I selve vika dro ungene på 5 og 7 år opp Bergylt (rundt 3-400g), flere sei (mellom 0.5 og 2 kilo), blåstål (rundt 2-300g), horngjell (40-50cm) og en lyr på én og samme fisketur.

Jeg ser også mange yrkesfiskere patruljere strekningen mellom hellevika/kroodden og stedet du markerte på kartet.
 

Skisse.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fra land, men jeg må påpeke at jeg har vært der 3-4 ganger siden i sommer og fått lite fisk på de siste turene. Men jeg ser båtene som kjører frem og tilbake drar opp en del så det er mye fisk akkurat utenfor rekkevidde fra land :(

Andre aktuelle steder med båt kan feks være mellom flekkerøya og møvig/andøya, jeg ser mange  båter der på ettermiddagen. Det er også veldig dypt utenfor odderøya og utover.

De store sei-ene fikk jeg med en stor kobberfarget sluk på rundt 20-30g (for kastelengde) med en jig hengende etter midt på dagen i solskinn.

Ungene fikk alle sine med noen biltema sluker midt på dagen i strålende sol med en liten rekebit på kroken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.