Gå til innhold
Fiskersiden

GT23M dårlig bruk?


Kitharodos
 Share

Recommended Posts

Hmmm. Sjekker kalenderen om det er 1. april idag. Nope. Det er det ikke...

Terningkast 0.1...

Det som reddet dette fra terningkast 0 er at det er vann rundt giveren.

Dette er en hekkgiver, som skal monteres på hekken av båten.
Hva slags skrog snakker vi om her?

 

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lars blir jeg litt usikker på hvor jeg skal begynne når jeg ser slike ting. Men jeg begynner med det som er riktig: giveren står i vann. :)

Man kan montere ekkoloddgivere innvendig, men det bør være en ekkoloddgiver ment for innvendig montering. Delvis fordi ekkoloddgivere flest bør ha kjøling (og da særlig chirp-givere med litt effekt) for å vare lenge, og delvis fordi lyd har VELDIG forskjellig hastighet og spredning i glassfiber versus i vann. I verste fall ødelegger du giveren, samtidig som signalet forvrenges OG tappes så mye på sin vei gjennom glassfiberen at ekkoloddet ikke kan brukes annet enn på grunt vann.

En forutsetning for vellykket innvendig montering er altså at ekkoloddgiveren er beregnet på innvendig montering (den på bildet er beregnet for aktermontering). Neste forutsetning er at skroget er egnet for en innvendig giver, dvs er i glassfiber uten alt for mye luftbobler. Airmars M-serie er et eksempel på givere ment for innvendig montering.

GT23 har både 2D og downvü. Sannsynligheten for at downvü fungerer innvendig er omtrent lik null, skannende ekkolodd har ikke effekt nok og er for lett å forstyrre pga luftbobler etc i glassfiberstøpen. Men der er vi tilbake til dette med å bruke en ekkoloddgiver egnet for innevndig montering. :) Å montere en GT23 som dette er bortkastede penger, du kunne kjøpt en billigere giver uten downvü-elementet. 

Oppsummert:

2D kan fungere alt fra elendig til greit, avhengig av skroget. Det blir opplagt et signaltap, og det blir opplagt en viss signalfordreining, men hvor mye er umulig å si uten å prøve. DownVü er dømt til å bli elendig.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kitharodos skrev:

Skrogen det er det vanlig plastik type de fleste båter har

Det vanligste materialet å lage båter i er ikke plast, men glassfiber. Glassfiberen støpes i former sammen med lim.

Eksempel på plastbåt er Pioner, men det er altså en annen måte å lage båt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.