Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske i sjøen. Pilke/meite?


Cinquedas
 Share

Recommended Posts

Hei!

Tenkte jeg skulle en tur ut å teste litt på sjøisen i morgen.

Vet torsken har kommet inn, fikk en liten fangstrapport for i dag hvor noen fine var tatt. Lurte også litt på om jeg skal prøve etter noen flate når jeg først er ute.

Hva er vanlig å bruke på isen, er det noen forskjell på taklene på isfiske mot båtfiske? Bruker glidebom med noen kroker på slep til flate til vanlig. Tenkte opphengere over bom med litt større krok, tenkt for torsk. Tar også med pilker da dagens fangst ble tatt på dette.

Eller blir det klønete med bom/slep på isen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agn er mest vanlig, men er mange som kjører med pilk, sluk eller balansepilker på sjøisen også.

Går fint å variere mellom agnet hekle, paternoster og paternoster med slep. Ikke noe problematisk å fiske med glidebom på isen :)

Husk å ha store nok hull hvis du kroker en større torsk e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Andreas sier så er det meste av teknikker i bruk på isen. Til "matauk" etter torsk bruker jeg gjerne mindre pilker eller litt større balansepilker mens jeg gjerne meiter etter andre arter. I går brukte jeg myscha og maggot på sjøis for første gang for min del, da var målet sik i et brakkvannsområde. Med andre ord varierer du utstyr og teknikk etter hva som er dagens mål, på isen som i fiske forøvrig.

Det med store hull er forresten et viktig poeng. Selv ganske små torsk kan ha grove hoder som lett kjøres fast i hullet. 155 er et absolutt minimum, jeg bruker mye 170 selv. Er borret ditt mindre enn dette, så borr tre hull i Mikke Mus-mønster så du får et stort. En mini-klepp er ikke dumt hvis storfisken biter på, ikke nødvendigvis for å kleppe men for å styre fisken inn i hullet hvis den stiller seg på tvers under.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Det med store hull er forresten et viktig poeng. Selv ganske små torsk kan ha grove hoder som lett kjøres fast i hullet. 155 er et absolutt minimum, jeg bruker mye 170 selv. Er borret ditt mindre enn dette, så borr tre hull i Mikke Mus-mønster så du får et stort. En mini-klepp er ikke dumt hvis storfisken biter på, ikke nødvendigvis for å kleppe men for å styre fisken inn i hullet hvis den stiller seg på tvers under.

 

Sjøisen er ofte ganske tynn, så en liten øks kan benyttes til å fjerne resten av isen mellom "Mikke Mus" hullene. Da slipper du også å falle for fristelsen å benytte boret som brekkstang ... Jeg har aldri hatt noe større enn 115 mm bor, men tre kjappe hull og noen slag med øksa fikser biffen.

Har du muligheten til å skylle boret skikkelig i ferskvann hjemme, er det lurt. Mitt gamle Rantanen 115 mm tok kvelden ved å ruste i stykker fra innsiden, etter å ha blitt stående med rester av saltvann ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.