Gå til innhold
Fiskersiden

Borgundfjordfiske 2018


Sabbern
 Share

Recommended Posts

Hei.

Tenkte å starte en tråd for Borgundfjordfiske 2018. Har sett en del gode fangsrapporter fra litt uti havgapet, men tenkte at vi her kan skrive fangsrapporter fra åsefjord, spjelkavik, borgundfjorden, langevågen, hessafjord o.l :) Regner med her er en del på forumet som fisker på disse plassene.

Har sett litt båter i Spjelkavika, men ikke hørt om mye så veldig torsk mye enda. Noen erfaringer hittil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei!

 

Jeg var utpå idag. Der er mye båter og ser noen drar opp et par skikkelige rugger i bygrunna idag Men er vel ikke det helt store enda ser det ut som. Var en tur i breisundet, der var det tidvis MYE fisk på loddet, fikk en grei torsk, samt jeg hadde på en skikkelig sværing som jeg mistet.. samt et napp til som jeg mistet.. Reiste en tur innom byen igjen på ettermiddagen, da var der ingenting (som jeg såg ihvertfall), ser på webcam nå at der er en del båter i en klynge, så spørs om der er noe som foregår nå i skyminga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fisk inne nå. Fascinerende dette fisket helt inne i byen, det er et lite eventyr hvert år.

Og i år er fisken stor som bildet over viser. Har fått mange på 15-20kg.
Problemet er ikke å finne fisken men å få den til å ta. Den har bare enkelte gode bittperioder og de er ikke alltid så enkle å forutse.
Ekkolodd og teller på snøret øker sjansene for fisk dramatisk vil jeg si. Fisken tar gjerne bare helt oppe i toppen og over stimene. Noen baserer seg på å rykke hardt gjennom stimene men dette ser vi heldigvis mindre av nå som en ny generasjon med sportslige og ikke minst dyktige fiskere dominerer mer og mer. 

Drømmefiske...rett og slett !

PS: Fisken over tok han på en lett Prey Light Jigger haspelstang...tenk så artig da !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Daggad skrev:

Ja fisken vil nok være der noen uker til men tror det er på topp nå. Var ute i går ettermiddag og plukket en 4-5 stykker. 10kg+
Helt utrolig bra i år.

Wow! Da må jeg få båten på vannet så fort som mulig. Pt defekt bunnplugg som må utbedres før sjøsetting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Er relativt ny på dette fisket, men har vært ute i mange timer i båt. Jeg har observert at enkelte båter slipper ned svenskepilkene og får fisk i løpet av 2-5 minutter. Jeg derimot, får knapt én fisk i løpet av 3 timer selv om jeg ligger et par meter unna.

Hva er det jeg gjør galt? Jeg bruker samme pilk og pilketeknikk utifra hva jeg kan se, men får altså ikke fisk. Dette begynner å tære på selvtilliten som fisker, så jeg håper noen vil dele tips til hva som er hemmeligheten.. Jeg pleier å fiske ca 10m over bunnen hvor det ser ut som det er mye fisk.

Helst vil jeg at fisken skal bite og ikke rykkes.

Fisker med multifilament og 2m monofortom uten oppheng

Endret av gyro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rage skrev:

Jeg aner ikke noe om hvordan fisket foregår i Ålesund, men basert på det jeg lærte under skreifisket på Sørøya ville jeg vurdert å enten skifte pilk, gå over til shad og gjerne  fiske høyere over stimen med fisk. 

Takk for tips, skal prøve det ut. Har en seifarget shad jeg kan prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gyro, masse fisk igjen. Fisk fra ca kl 19:00 og til det blir mørkt.

Teknikken er enkel. Let etter det sterkeste signalet på loddet ditt, gå gjerne litt i kryss for å danne deg et bildet av hvordan den står.
Slipp pilken raskt ned men stopp et par meter over toppen av stimen (loppen). Dybdekontroll er essensielt. Pilk med små vipp ikke voldsomme rykk. etter 10-15 sekunder slipper du forsiktig en liten meter ned, pilker mer så litt til ned til du er i toppen av stimen.

Problemet er gjerne at magen slipper raskt ned gjennom stimen. Da sprer den seg og danner samlinger andre steder. Du ser "proffene" lete litt til siden av alle andre og sveiver opp når det samles båter rundt de. Dette fordi disse mindre erfarene smeller pilkene nedi stimen og ødelegger fisket.

Jeg garanterer laaaangt mye bedre fangster om du følger disse rådene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fortsatt mye fisk i fjorden altså? Var ute på søndag og såg lite på ekkoloddet, såg ikke ut som det ble de store fangstene på folk. 

Egentlig merkelig at fisken kommer seg inn dit i det hele tatt. Det ligger tettpakket med garn i hele hessafjorden, den eneste plassen fisken kan komme ifra. Hadde vært spennende å visst hvor stor % andel av gytetorsken som faktisk får gytt. At det ikke er større restriksjoner på det fisket er merkelig. Privatpersoner som ligger i ukesvis å drar hundrevis av kilo med gytetorsk kan ikke kalles sportsfiske. 

Fisket iår må jo være over all forventning? store fangster osv, men det er et vanskelig fiske som du beskriver. Man må vite hva man gjør og man kan ligge i timesvis uten å få fisk selv om det er tidevis MYE fisk på loddet. 
 

Endret av Reeky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nok på hell. Fisket selv sist midt i forrige uke og da var det bra.
Men det nytter ikke å reise ut kl 11:00 og hjem kl 17:00. Tvert om er det før og etter disse tidene det skjer.

Var bare på båttur i går etter jobb og loddet over noen gode lopper innerst på grunna. En og annen fisk ble tatt også så jeg. Kjenner metning på dette fisket nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
  • 2 weeks later...

Masse fisk inne på bygrunna nå, og jeg hører det samme om Spjelkavika.
Har ikke hatt en eneste bomtur enda. Var en kjapp tur ute i møkkaværet i kveld (helt alene der ute) og loddet bugnet med Torsk. Fikk 2 stk. En på ca 5kg og en på 16kg (ble veid). Mistet et par også. 
Denne sesongen blir helt rå..
Ekoloddbilde fra bygrunna  28/2 under her, nå er det MYE mer. :)
 

IMG_7720.JPG

 

Endret av Daggad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
31 minutter siden, Daggad skrev:

Hadde med en kar ut på fredags kveld. Han sa at rekorden has fra før var 18kg og håpte å slå den og kanskje bikke 20kg. Jeg svarte at det var selvsagt mulig men at det var litt i mellom fisker på den størrelsen.
5 minutter senere bet det..den veide 28kg !

 

fullsizeoutput_122e.jpeg

Nydelig fisk! 
Og godt å høre at fiskeriet har vært bra for enkelte iår på bygrunnen, jeg er egentlig av helt motsatt oppfattelse at det er mye mindre fisk iår enn ifjor blant annet. Har vært utpå 3 ganger og enda ikke fått fisk, ser litt på loddet men ikke helt de store stimene men bite vil den ikke. Det hjelper vel ikke at loddet streiket siste dagen jeg var ute, og da blir jo det mye vanskeligere. 

Syns ikke jeg har sett de helt store fangstene fra båtene rundt heller men det kan hende at det kun er jeg som har vært uheldig/udyktig iår, fikk hvertfall mye mer fisk ifjor rundt denne tiden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.