Gå til innhold
Fiskersiden

Program om villaks på NRK TV


 Share

Recommended Posts

så første episode av programserien om villaks på NRK i går kveld. Veldig bra så langt. Kenneth Bruvik viser ekte engasjement, og så langt virker det journalistiske arbeidet også å være prima. Turen til Tyskland, og at vi seere fikk se hvilke problemer de har å stri med der, gir nyttige perspektiver. Et viktig program. Håper det får opp øynene på de rette instanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.2.2018 at 7.50, piscator skrev:

så første episode av programserien om villaks på NRK i går kveld. Veldig bra så langt. Kenneth Bruvik viser ekte engasjement, og så langt virker det journalistiske arbeidet også å være prima. Turen til Tyskland, og at vi seere fikk se hvilke problemer de har å stri med der, gir nyttige perspektiver. Et viktig program. Håper det får opp øynene på de rette instanser.

http://ptgundhus.blogspot.no/2018/03/se-den-fantastiske-villaksen-1-4.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gårdagens program handlet i stor grad om genetisk forurensning pga rømt fjøslaks. Og det er klart at det arbeidet som gjøres er viktig; når det bare er en handfull villaks i elvene vil selv et lite innsig med rømt o-laks kunne øve dramatisk påvirkning på bestanden. Her har vi jo en klassisk ond sirkel og dobbelteffekt; de ville bestandene er tynne blant annet pga lus og andre faktorer som indirekte skyldes oppdrett. Og så får man den genetiske forurensingen på toppen av det hele. 

Jeg støtter naturligvis arbeidet med å få mest mulig av den rømte o-laksen ut av elvene, særlig i små elver med tynne bestander. At rømt o-laks opplever dårligere overlevelse enn villaksen er Ikke så overraskende siden vill fisk tross alt er bedre genetisk tilpasset den aktuelle elven. Men nettopp derfor kan jeg ikke fri meg for tanken på at man kanskje er for strenge i sin praksis.

For all del, få all ren o-laks ut av elvene, og kakk de så fort som mulig før de rekker å reprodusere. Men hvis det er slik at den ville bestanden i praksis er dødd ut, og man mangler tilstrekkelig genetisk materiale til å restaurere den opprinnelige bestanden, må det vel være bedre å bruke "blandingsfisk" som tross alt har noen av det stedegne genene i behold for å redde stumpene, og avle på disse selv om de inneholder noen "o-laks-gener", heller enn bare å akseptere at bestanden dør ut. Innavl er også en stor utfordring i dagens ville laksebestander, om enn kanskje ikke like stor som genetisk forurensning fra o-laks. Hvis man klarer å få bestanden gjennom den flaskehalsen man nå er inne i, vil jo naturlig seleksjon over tid sørge for at bestanden blir bedre tilpasset den aktuelle elven, selv om man drar med seg LITT dårlige gener underveis. Disse vil jo trolig bli selektert bort igjen over tid, hvis bestanden overlever... her savner jeg litt større grad av pragmatisme. Som jeg har argumentert med tidligere; stedegenhet er vel og bra, men laks er den eneste arten i verden jeg vet om hvor man praktiserer et så strengt genetisk regime. Det er ingen som spør om stedegenhet når man skal redde geparder eller tigre... da betrakter man alt på artsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

fjerde og siste program i går. Hele denne serien har jo vært strålende. I går handlet det delvis om gyro. Som kanskje kjent har jeg vært svært skeptisk til rotenon. Nå kan det hende jeg må endre mening, for endelig ser det ut til at man har blitt så flinke til å behandle elvene at det faktisk virker, og endelig har man klart å etablere gode nok genbanker slik at man kan bygge opp igjen bestandene ikke bare av laks, men også av ørret og røye (og andre fiskearter for den saks skyld, i hvert fall i teorien). Men jeg savnet et noe mer kritisk blikk på bruken av rotenon ut over at det ser ille ut når flott fisk flyter opp med buken i været.

Hva med smådyrsfaunaen, og den genetiske flaskehalsen den må gjennom? Hva med store elver? Det ble knapt snust på de utfordringene man har i Drammenselva. Det virker fortsatt som et helt umulig prosjekt både prinsipielt og praktisk, med en enorm risiko for å reinfeksjon, noe som ville innebære enorme summer sløst bort på å skape en økologisk katastrofe. Det er jo flott at man har klart å øke suksessraten fra ca 50% og opp til 70-80%, og jeg håper da at man også lykkes i de elvene man er i ferd med å behandle, særlig Rauma. Men jeg mener det fortsatt er en utopi å tro at vi kan klare å utrydde gyro i Norge, spesielt pga Drammenselva. Det ble i programmet hevdet at kun laks var bærer av gyro, men stemmer det da? Hvis det er slik hvorfor trenger man da å rotenonbehandle? hvorfor ikke da bare la laksen dø ut, og la parasitten dø ut med laksen Er ikke poenget at man må fjerne all FISK i elva, inkludert ørret og røye, slik at parasitten ikke har noen verter overhodet? Og selv om det er flott at man har lykkes med rotenon i mange elver, jeg mener fortsatt at det er en prinsipielt bedre måte å spille på lag MED naturen, og avle frem resistens (og sånn sett hjelpe laksen) heller enn å bruke et slikt drastisk hjelpemiddel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.