Gå til innhold
Fiskersiden

Erfaringer med lake i Vansjø?


micimacko
 Share

Recommended Posts

Jeg var med å dra opp 16 laker i et garn satt nord for Lefseholmene en gang på 90 tallet. Bifangst. Det var sen mars måned. Største var vel mellom 2 og 3kg.

I slekta mi har det vært tradisjon for å ta en årlig tur sommerstid å fiske lake på line. Helst rundt Sandåskolten. Alltid fisk å få, men før min tid. 

Den tidligere yrkesfiskeren i Karlshusbunn fortalte meg en gang at han fikk garna full av lake når han satt garn ved inngang til Sunna i storefjorden. Jeg forsto det var snakk om høst og vår. 

Selv har jeg ALDRI fått en eneste lake på krok i Vansjø. Det står høyt på ønskelista. Noen som har råd å gi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at lakebestanden i Vansjø er en skygge av hva den var. For 15-20 år siden fikk jeg en hel del lake, jeg har til og med fått lake på fluestang midt på dagen i Vansjø. (Det skal egentlig ikke være mulig, men sier noe om hvor mye lake det var der.) Bestanden av gjørs har eksplodert, bestanden av lake har kollapset - uten at jeg vet om disse egentlig har noe med hverandre å gjøre, det kan være helt andre faktorer bak lakens forsvinningsnummer.

Isfiske med agn eller meite fra land er klassiske fiskemetoder for lake, og som TT sier starter fisket på ettermiddagen og går natten gjennom. Områdene du nevner leverte lake før, særlig Sunna og mot Minatangen var "bankers".

For ordens skyld, fiske med redskap som garn og line er en grunneierrettighet og ikke noe alle og enhver kan gjøre i Vansjø.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at det var for 35-40 år siden jeg fisket lake der, pluss godt med gjørs, så både vannstand, alger etc har sikkert ført til endringer av hvor fisken står. Den gangen fikk vi også gjedder opp mot 10 kg i s svingen når det var laue leik, samt stor brasme og mort på jomfruland, og stor abbor i nedre vrangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern har noen bilder av seg med pen gjørs tatt øverst i elva ja, for 40 år siden ++. Jeg tenker jeg prøver når isen har gått, fra land. Minatangen, det er på Vålersiden før Sunna ikke sant? Finner ikke på digitale kart. Når det gjelder agn og forbud, er det snakk om agn fra andre vann eller sjø som er problemet?  Vil jo ha noe som lukter, kanskje legge ved noen hønsehjerter ved karpefisken? Takk for gode svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, erik skrev:

Agnfisk brukt i ferskvann skal komme fra vassdraget. Ikke fra saltvann og ikke fra andre vassdrag. 

Jeg stusset litt på denne, da det var omtalt over, så jeg måtte ta et kildesøk.

Det viste seg selvfølgelig å stemme, og er nedfelt i lakse- og innlandsfiskeloven § 37 annet ledd nr. 8

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-05-15-47?q=laks

Logikken i dette er vel rent faglig "sånn passe". For strengt tatt er det vel ikke noe større risiko ved å bruke makrell som agn i ferskvann enn feks blåskjell eller meitemark. Men formålet er nok å lage en regel som er enkel å håndtere og som ikke gir grunnlag for tvilstilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville uansett ha brukt FERSKT agn, dvs. fanget der og da, til lake, og all annen rovfisk for den saks skyld.

Lake i Vansjø er et prosjekt for den tålmodige. Men, de finnes, og er jo artig hvis det slår til. Det er brukbart med lake i nedre deler av Hobøl-elva (som munner ut i Vansjø), de tas jevnlig som bifangst ved gjørsfiske der om våren.

Tror jeg hadde prøvd meg der det er litt strømdrag (Sunna, Mosse-elva, Hobøl-elva)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.