Gå til innhold
Fiskersiden

Forholdene ved Bingsfoss


Tønnen
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg vurderer å ta en tur til Bingsfoss, for litt artspåfyll iløpet av helgen.

Jeg lurer i den forbindelse på om det noen som kjenner til forholdene der nå om dagen, evt har en formening om hva jeg kan forvente av is, vannivå el.? Med andre ord, vil det kunne være fiskbare forhold der fra land etter laka og div. andre arter? 

Lurer også på hvor tungt bly som må til og om det er pålagt/nødvendig å desinfisere fiskeutstyret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil evt. bli en kveldstur etter med laken og steinsmetten som en førsteprioritet (størrelse har ikke betydning), men så mangler jeg også bl.a. harr, gjedde og krøkle. 

Har aldri vært der, så jeg har null peiling på hva jeg kan forvente av is, isflak, tømmer, strøm, glatte svaberg osv. spesielt med tanke på kuldebølgen den siste uken. Sikkerheten har naturligvis førsteprioritet. Det er ikke om å gjøre å ta tog turen ut, bare for å oppleve et vanskelig og utrygt fiske. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke vært der på en stund, men det er trolig is på den vanlige lakeplassen. Opp mot kraftstasjonen er det vel (delvis) åpent vann. Hvis du vil ha lake bør du derfor trolig forberede deg på isfiske. Andre aktuelle arter; kanskje primært steinsmett eller harr, kan nok fiskes i åpent vann, men vær forberedt på at det kan være utfordrende... som du selv er inne på, kan det også være en sikkerhetsrisiko; der hvor det er åpent vann er bredden nå full av snø og is, og det er nok en del isflak. Og med all snøen vet jeg heller ikke hvor trygg isen er på den vanlige lakeplassen. Ellers er nok vannføringen i Glomma lav om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tilbakemeldinger.  Den turen henger nok på litt på tynn is. 

Noen som har et tips å dele til en forholdsvis sikker lakeplass (størrelse er som nevnt uten nevneverdig betydning) på sikker is, eventuelt fra land i Oslo-Fetsund området (gjerne på PM)? Fortrinnsvis en plass med brukbare tog- eller bussforbindelser. Jeg har søkt en del på forumet, men føler ikke jeg har funnet noen hot spot akkurat. De fleste trådene begynner også å bli noen år gamle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett nedenfor Fetsund stasjon er det jo en klassisk lakeplass. Selv om det pleier å være langt mellom de store, pleier det å være greit å få lake i dette området (og det er sjanse for stor lake der, for de lakene som kommer fra Øyeren, og skal opp i Glomma for å gyte må jo passere, men det begynner kanskje å bli i seineste laget?). Har heller ikke vært der denne uka, men tror at det delvis er åpent vann. Nordre del av Øyeren var i hvert fall delvis isfri forrige helg, inkludert de ulike vannløpene til Glomma i deltaet. Men det har jo vært til dels sprengkulde denne uken, så isen kan jo ha lagt seg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fetsund leverer desidert best på høsten synes jeg. Var der to turer i oktober, da fikk vi vel 20-25 laker totalt. Bare smått (~1kg) Nå er det vel mulig å fiske etter-leks fisk overalt, så de er på hugget nå om dagen. Men med disse temperaturene så tror jeg det blir utfordringer å fiske mtp drivis og slike ting.

Vet faktisk ikke hvordan Fetsund leverer på denne tiden, men Hammaren og Lushammaren bør levere masse etterleksfisk på denne tiden. Dette er jo klassiske velkjente lakeplasser. Trenger nok full takkelmappe og karpestenger med inntil 100g søkke for å få ting til å ligge nogenlunde i ro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.