Gå til innhold
Fiskersiden

3 uker med båt på slep. Oslo - Finnmark. Tips?


Treigstad
 Share

Recommended Posts

Som jeg har skrevet i en annen post så planlegger jeg (og kjerringa) å kjøre med hansviken min (18) på slep oppover i tre uker fra begynnelsen av juli. (Må ta med nok bensinpenger skjønner jeg, 4000km t/r.). Det blir min ultimate fishing trip.

det ultimate målet for turen er kveita i Finnmark. Og steinbit, stor uer, Stortorsk etc. Som jeg skal cathe under drifte, if You catch my drift. :P

men det er jo mye annet jeg også vil gjøre, på vei opp. I fjor hadde vi bare med kano, men da var vi innom en campingplass i snåsavannet. Der fant jeg en grunn vik hvor det kokte av ørret. Så et par kast med 12 grams lilleauren så satt det en fisk på litt under kilon. Dessverre fikk ikke dama noe fisk, og konkurransemenneske som hun er, resulterte dette i gnåling og sutring og at hun ville i land. Dette er et eksempel på et sted jeg kunne tenkt meg å dra til igjen til sommeren på vei oppover, da med litt grøvere båt enn kanoen. Det var også billig å leie hytte på den campingplassen.

til kanoens forsvar, så er den helt kanon den. Har til og med montert stangholdere på den. Men den blir litt liten oppe i barentshavet.

Og det blir naturlig nok innom saltstraumen, Lofoten og den vika nord for Harstad hvor jeg hører det skal kry av kveite. Og før det skal jeg innom Dønna på Helgeland, hvor jeg har hytte og er kjent. 

spørsmålet er om jeg kan få tips om ulike ørretvann på min expeditjon nordover med båtrampe hvor det er verdt å bruke en dag eller to. Pluss om det er en campingplass hvor man kan leie hytte, evt gjestebrygge. Kan i prinsippet bo i båten.

noen som vet noe om det jeg nevner over i forhold til disse vann:

storsjøen i Rendalen?

Femunden?

Aursunden?

Namsvatnet i Nordland?

Majavatnet?

Røssvatnet?

Altevatnet?

Noen innsjøer i troms og Finnmark som passer mitt formål?

 

Skal heller ikke kimse av gode gjedde eller abborvann, det duger det og.

 

og om noen vet om noen særdeles hyggelige gjestehavner nordover så tar jeg gjerne imot slike tips. 

 

Er det noe spesielt jeg burde tenke på før en sånn tur? Jeg har aldri dratt på langtur med båt på slep før.

 

Og til slutt, muligens et dumt spørsmål jeg har lurt litt på: kan det være skadelig for bunnen på båten om jeg bruker båten som en campingvogn, i det tilfelle jeg ikke får båthavn og ikke får leid hytte eller rom? Må vel tåle ekstra vekten av to personer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg tatt en økt i Femunden, så satt kursen nordover. Ferge fra Bodø til Lofoten og ta økt to der før siste etappe til Finnmark for økt tre.

Ta med reservehjul til hengeren og reservepropell til påhengeren pluss verktøy. (Been there done that.) Gjør research etter båtramper egnet for din ekvipasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, erik skrev:

Personlig hadde jeg tatt en økt i Femunden, så satt kursen nordover. Ferge fra Bodø til Lofoten og ta økt to der før siste etappe til Finnmark for økt tre.

Ta med reservehjul til hengeren og reservepropell til påhengeren pluss verktøy. (Been there done that.) Gjør research etter båtramper egnet for din ekvipasje.

 

Takk for innspill! Jeg har tenkt på dette med reservehjul, for det har jeg faktisk ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.