Gå til innhold
Fiskersiden

Enkelt ekkolodd til bruk på Mjøsa


ivar_
 Share

Recommended Posts

Hei

 

Har vært her inne en stund å les en del men sliter med å klare å gjøre meg opp en mening om hva som passer meg å ber derfor på denne måten om litt hjelp:

Vi ble ved en tilfeldighet ved en Rana 530HT i fjor høst. Vi hadde en del timer da med det utstyret vi hadde men fikk lite å skryte av. Så vi har skjøt at vi må oppgradere litt, vi har da diskutert om vi skal gå til innkjøp av et ekkolodd. Skal ikke være noe fancy med masse funksjoner, men noe som er enkelt i bruk og ikke koster skjorta. Ønske er i utgangspunktet å kunne se fisk og bunn med et lavt budsjett. Budsjett opp mot 6000kr 

Hadde peilet oss litt inn på Hook2 men ser her inne at det antagelig ikke er det beste alternativet.

Noen som har noen formeninger eller råd å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! 

Siden du ikke skriver noe om hva dere primært fisker etter, så antar jeg at det er trolling etter ørret som er målet? Det finnes ikke noe enkelt ekkolodd som fungerer godt til trolling på Mjøsa. Faktum er at en hel del avanserte ekkolodd heller ikke fungerer godt på Mjøsa. Kombinasjonen av store dyp og fiske som primært skjer på 0-20 meter er spesiell og de fleste ekkolodd er rett og slett ikke beregnet på den kombinasjonen.. (Dvs pelagisk fiske.)

De billigste som fungerer bra er Lowrance Elite Ti med 50/200/455/800-HDI eller HST-DFSBL som ekkoloddgiver. Sistnevnte ekkoloddgiver er den billigste av de to. Du ryker nok på budsjettet her hvis du skal ha 7"-skjerm, men trøsten er at du også får en bra kartplotter i Elite Ti. 5" kan du kanskje få innenfor budsjett, men pass på å se den "live" før du kjøper for den skjermstørrelsen og liggende skjermformat er ikke noe for folk med dårlig syn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at det er trolling etter ørret ja. 

Neste spørsmål da er om det finnes noe der ute av brukte ting som evt kan brukes med en passene giver, ser i andre tråder at det er nevnt den gamle hook og noen andre, eller er dette bare en tanke å legge fra seg med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ta prisene på Finn med en klype salt, noen tror brukt elektronikk ikke har verditap bare fordi det kan brukes i en båt. Her er den eneste brukte HDSen jeg fant nå:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=111804928

Modellen gikk ut for noen år siden, etterfølgeren (HDS Gen 3) går ut nå. Jeg kjøpte nettopp 9" av Gen 3 (altså etterfølgeren) ny i butikk for 11.000 og han der vil ha 10.000 for flere år gammel variant utgått og begravd for lengst. 6000 for den han selger er en mer kurant pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant GO7 XSE til en svært god pris, 5490kr. En HST-WSBL svinger koster vel ca 750 kr.

 

https://www.seasea.no/instrument/kartplotter-mfd-gps/simrad-b-g-mfd/simrad-go7-xse

Dette er Simrad utgaven av Elite Ti. Simrad har multitouch og en bedre skjerm. Elektronikken i de to er den samme.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden på THT forumet viser jeg at HST-WSBL eller 83/200 HDI kan være et greit svingeralternativ på 400m på Mjøsa. 

 

https://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/595872-chirping-traditional-transducers.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.