Gå til innhold
Fiskersiden

Ahamms båtprosjekter og div


ahamm
 Share

Recommended Posts

Halehenget får du ta på justeringskontoen. :D

HST-DFSBL (og 50/200/455/800-HDI) er merkbart mer følsomme givere enn HST-WSBL. Jeg har kjørt maaange timer med særlig HST-DFSBL og har aldri ligget på Auto akkurat, som regel har jeg ligget 4-10 hakk under Auto. Men jeg har for lengst innsett at vedkommende som bestemmer hva utgangspunktet for Auto skal være hos Lowrance har en helt annen tanke om hva som skal vises på skjermen enn det jeg har. Vi er definitivt ikke enige....

 

Mens vi (jeg) er i gang å snakker om min mening. Jeg er sjelden over 70% på fargelinje. Jeg ligger som regel rundt 63-67% litt avhengig av palett.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den fargelinjen må jeg konstant justere etter dypet. Må opp på 100% når det er mer enn 100m dypt på 200khz.

 

Meget fornøyd med ekkolodd delen ved dorging på grunnt vann. Blir spennende å prøve mere på metodiske etterhvert. 

 

Fra å miste bunn under 30 meter i marsjfart holder jeg nå greit 150m. Blir nok litt lettere å lete agnfiskstimer nå enn før :)

 

Mye trykking for å finne best innstillinger for ulike dyp foreløpig :)

 

20180427_125933.thumb.jpg.c5a6fac58340045a174f98b63e277a72.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig karnicen på sjøen for testing i går. Mistet bunnkontakt mye grunnere en  yamarin i marsjfart men ingen krise med det.

Værre var det at jeg ikke fikk bunnkontakt på 330 meter. Ser autodybde bare går ned til 300 i menyen. Burde vel klare dette?

 

Lodd og kartdelen på grunnere vann er jeg kjempefornøyd med. 

Her drifter vi over en stim småsei. 

20180501_213729.thumb.jpg.d629db50eecf401488d95b50e80e035e.jpg

Bare å huske å justere litt mere  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 2.5.2018 at 22.32, ahamm skrev:

Fikk endelig karnicen på sjøen for testing i går. Mistet bunnkontakt mye grunnere en  yamarin i marsjfart men ingen krise med det.

Værre var det at jeg ikke fikk bunnkontakt på 330 meter. Ser autodybde bare går ned til 300 i menyen. Burde vel klare dette?

 

Lodd og kartdelen på grunnere vann er jeg kjempefornøyd med. 

Her drifter vi over en stim småsei. 

20180501_213729.thumb.jpg.d629db50eecf401488d95b50e80e035e.jpg

Bare å huske å justere litt mere  :)

Du må velge fiskemodus Dypt vann for at du skal få større dybdeområde enn 300m og at det skal finne bunnen automatisk på dypere enn 300m når det ikke har bunnkontakt. Hvis det har bunnkontakt når det passerer 300m vil det virke på dypere vann enn 300m også i fiskemodus Vanlig bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, abbor skrev:

Du må velge fiskemodus Dypt vann for at du skal få større dybdeområde enn 300m og at det skal finne bunnen automatisk på dypere enn 300m når det ikke har bunnkontakt. Hvis det har bunnkontakt når det passerer 300m vil det virke på dypere vann enn 300m også i fiskemodus Vanlig bruk. 

Aha, da får jeg prøve det :)

tusen takk  :)

Hva regner de som dypt vann? 50-100-150?

Merket jeg måtte sette opp fargelinjen på maks når jeg kom ned mot 70-80 meter. Har innstillingen der noe påvirkning på dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Original propell på 140'n er 14x21 alu. Får 6000 rpm på maks og 32 knop. Marsjer på 43-4400 og 23 knop. Kunne tenkt meg å kommet opp på 25 på marsj turtall  da båten går mye bedre i sjøen da. 

Fikk lånt meg en 13.5 x 22 ballistic stålpropell som ser mye mere aggressiv ut og tenkte kanskje den ble for tung å dra. Overraskelsen var stor når jeg fikk akkurat samme prestanda som med alu propellen. 

Ser noen hevder at diameter forskjell på 0.5 skal ha lite å si og at man vanligvis må ned på stigning når man bytter til stål. Synes det er merkelig å gå opp 1" og få akkurat samme prestanda. Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet nok mindre enn deg om dette, men erfarte nylig med en ny Honda 50 som jeg opprinnelig satte på en org Honda 11x15 propell på etter katalogdata fra fabrikanten. Dette gav maks turtall 5300 og 26 knop. 4300 gir 19. 

Tenkte stål er bedre og iflg alle feltrykter gir bedre ytelse, særlig om stigning justeres ned så maksturtall (6000) oppnås.  

Kjøpte en polaris 11,25x13 etter tommelfingerregel om 2-300rpm pr tomme stigning. Fikk helt riktig turtall opp til 6000 med fart 25 knop. 4300 gav 14,5 knop. Respons på tilt ble helt borte. 

Har derfor byttet tilbake til 11x15 alu. Stål gav kun høyere forbruk og fjernet muligheten til å tvinge baugen ned i litt sjø. 

Nå skal det sies at dette er en kinapropell fra eBay, men fabrikanten har jo skrytt av samarbeid med michigan wheel. Når de i tillegg skryter av å ha kunnskap og målemaskin ville jeg tro de ville vært i stand til å hente inspirasjon og lærdom til egne produkter. 

Eneste positive var at båten var raskere opp i plan. 

Etter dette har jeg sikkert feilaktig konkludert med at det er bedre med litt kvass stigning og heller få god marsjfart rundt 4-4500rpm enn å bekymre seg mest om øvre del av registeret. Tror kanskje det blir en ballistic på meg og etterhvert, men liker ikke at de til min motor er mindre enn org. Er tross alt mest fart i periferien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, chirp gir ofte utydelig bilde av bunnlinjen i skrenter. I det hele tatt får du bedre bilde av bunnlinjen med låst frekvens sånn i det store og det hele, mens chirp er bedre på å vise fisk i vannsøylen.

Alupropell på en båt som gjør 30+knop er i min verden idioti. Du mister så mye effekt at du heller kunne brukt en skikkelig propell og mindre påhenger, og spart masse penger på både motor og drivstoff i prosessen. Fra ca 25 knop begynner deformeringen av alupropellen å bli merkbar, med effekttap, kavitering og dårlig grep i svinger som naturlig konsekvens. Litt som å kjøpe en Ferrari og så sette på slitte dekk. 

På dagens båt er jeg nå på propell nummer tre i en testfase. Alle tre har vært stål, og alle tre ganske dyre (5-8.000). Tidligere har jeg kjøpt billigere stålpropell, ofte Solas. Jeg er helt sjokkert over hvor stor forskjell det er mellom propellene. Det svir skikkelig, men forskjellen på de tre jeg tester nå har vært 4 knop i toppfart, to hakk høyere hevet motor uten at det slipper, ett sekund forskjell i Holeshot og 5-8 knop forskjell i fart på 4000 omdr. 

Propellvalg er mye mer enn alu vs stål, diameter og stigning. Ulik kromming (cup) og andre faktorer spiller også inn, særlig hvis man jakter på det optimale for sin båt/ motor. (Og det optimale behøver absolutt ikke å være toppfart, selv er jeg mer opptatt av Holeshot og marsjfart.)

Moralen er at her vil jeg sterkt anbefale å ha et godt forhold til din lokale propellpusher så du kan få låne (mot depositum) og teste litt forskjellige propeller og helst ulike propeller kontra ulik høyde på motoren. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så da må jeg bruke fast frekvens når jeg leter fisk i skrenter.

 

Må visst få prøvd en 14 x 21 eller 22 stålpropell. Ser den jeg tester nå liksom skal være racing utgave av ballistic så meget skuffet over den, eller så er Suzuki propellen veldig effektiv. 

Merket i dag at den har litt bedre grep i sving enn Original, ellers veldig lite forskjell.

Høyde tror jeg det er lite å hente på da jeg ikke får trimmet ut maks uten at det slipper, så står høyt nok.

Endret av ahamm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Lite som skjer på båt og fiskefronten. 5 uker fri har gått nå og en tur på sjøen som resulterte i at jeg har all agnsild jeg trenger i vinter og til våren i agnfryseren. 

Driver egentlig og sparer til frontmontert el motor, men det kommer stadig endringer som gjør at det blir utsatt.

Siste nå er at det dukket opp et naust til salgs. Lagringsplass er alltid kjekt å ha :) minstemann fikk nytt vinterbosted og skal etterhvert få selskap av masse hagemøbler så jeg får frigjort en garasjeplass som skjærgårsdsjeepen skal få overta. Da har jeg plass til alle 3 innomhus. Blir godt å slippe de forbaska presenningene  :)20181023_173356.thumb.jpg.2ab99f6c512cc1b40f54c5713e2e23c7.jpg20181023_174015.thumb.jpg.5671bf083dca987e57717d3832b39fc2.jpg20181023_174045.thumb.jpg.11531571de7bc8ccc7aa6b182378d705.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.