Gå til innhold
Fiskersiden

Akseptabel avdrift?


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Når jeg pilker/fisker med agn forsøker jeg alltid at snøret skal gå så "rett" som mulig ned mot bunnen, med minst mulig vinkel. Bruker ofte motoren for å oppnå dette.

Har alltid tenkt dette er ett must, spesielt for å ikke sette seg fast i bunnen.

Er dette riktig? Eller vil en liten vinkel på snøret gå fint? Er det noen som kan "tegne" opp hva som er akseptabelt?
Håper det er forståelig hva jeg spør om her.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre kontroll og bunnkontakt når snøret står ned syns jeg. Men var ute i helga og hadde 220m snøre ute når det var140-150 m under båten og det gikk helt fint (650g søkke ble for lite) og da kjørte vi 9g for å ha best mulig bunnkontakt. Men bunnen er ganske grei i det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid det vi drømmer om det, å ha linevinkelen rett ned fra båten. Det går fint an å fiske med masse "etterslep" og, men kontakt med søkke, tilslag og slikt kan bli kålete. I tillegg er det større sjanse for å sette seg fast...

Tilpass blymengden etter dyp og drift så du føler du har relativt god kontroll på det du driver med, så blir det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil sterkt anbefale en slik en:

IMG_5822.JPG

Da blir dette med avdrift mest et teoretisk spørsmål.

Men for å svare på spørsmålet, jeg fisker mest med jigg vertikalt i saltvann og da vil jeg gjerne ha litt avdrift så jeg dekker et større område. Men som Andreas sa må man ikke få for mye vinkel på sena heller for da mister man kontrollen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt drivanker mye, og det fungerer som Andreas sier under gitte forhold. Kjøp det aller største du får tak i, desto større desto bedre. Jeg har prøvd litt ymse størrelser på ymse båter og endte med nettopp det største jeg fant. Husk at angivelsen i fot handler om å rette båten i sjø, ikke egentlig å bremse avdrift. Mitt siste er "anbefalt" båter rundt 30 fot, og mine båter er 10 til 17. ;)

IMG_0333.jpg

Du må prøve deg litt frem på lengden på tauet for det kommer litt an på hvor høyt det festes på båten (desto lavere desto bedre). Men 2-3 meter er fort minimum i litt sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.