Gå til innhold
Fiskersiden

Recommended Posts

Jeg er rimelig fersk på kystmeite, men syns konseptet er kjempespennende. Foruten litt enkelt kasteslukfiske og noen sjeldne båtturer med garn/dorg/sniksnøre har jeg lite praktisk erfaring. Men når jeg først får en interesse har jeg en tendens til å overdrive, så nå er jeg i besittelse av mer utstyr enn jeg noen gang vil få bruk for til både kystmeite og tackle-produksjon.. Jeg har har googlet meg halvt ihjel og besitter en god del teorikunnskap, men litt for lite praktisk erfaring (småbarnsfar).

Jeg er ganske begrenset på tid og avstand, så jeg prøver å finne et bra sted i nærheten hvor jeg kan skvise inn en kjapp tur når anledningen byr seg. Målet mitt er kort og godt stor matfisk, artsfiske er ikke interessant foreløpig. Lange, brosme, tors, lyr, steinbitt, større flatfisk, etc. Til nå har jeg leitet på sjøkart og prøvd meg frem med lite hell:

Frekhaugkaien: Kommer dypt, men aldri fått annet enn hai (pigghå, hågjel, svart)  så langt. Har variert tackler, kroker, agn, attraktorer, etc. I tillegg ryker det med veldig mye utstyr der, grusom bunn.. 

Fløksand/golfbanen, gammel betongkai sør-vest for leiren: Når ganske dypt, men lite aktivitet. Hadde en dag hvor det nappet og slapp noen ganger, dro opp en bitteliten lange omsider, ellers dødt. 

Beitingen/golfbanen: Gammel kai ved en gård, hvor kommer SVÆRT dypt, men søkker havner på samme sted uansett hvor jeg kaster, så jeg mistenker et hull/sprekk. Mye strøm. Foruten en stor havmus,  og en grei lyr i overflaten på innseilingen, stort sett dødt. 

Skjelanger: Skal være stor lyr her, men jeg gjør nok noe feil, jeg får ikke noe som helst der ute. Men det blir uansett litt på siden av metodene jeg har satt meg mest inn i. 

Salhus: Bare fått et par pigghå her, og syns det er vrient å komme dypt også ved stupebrettet. Virker ikke som noen oppgradering fra frekhaugkaien. 

Jeg også prøvd med litt grunnere rundt Galteneset og leiren på Fløksand etter flatfisk, men får bare en og annen liten leppefisk og slikt. 

Jeg vet det skal være gode plasser langs fjorden i Lindås, som kunne vært innen rekkevidde for meg. Er det spesifikke kaier som kan anbefales? Også strømmene nordover er jeg kjent med, men det blir litt langt for hverdags-avkoblingen jeg har anledning til, og jeg er ikke helt solgt på hvor bra slike forhold er mtp kystmeite. 

Så; tips til gode, dype, lett tilgjengelige steder på eller nær Holsnøy? Evt. hvordan begrense tap på steder for frekhaugkaien? Og til sist: Jeg vet det fiskes flatfisk på fløksand, men eksakt hvor står/kaster man isåfall?? Generelle utstyrs/agn-råd er ikke nødvendig, her har jeg rimelig grei kontroll på dette tror jeg. Men mangler praktisk erfaring, kjennskap til steder (og kasteteknikk...) NOE gjør jeg galt, for det står ikke på antall timer investert. 

Endret av Øystein Gausvik Heskestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

Jeg har prøvd alle de stedene du nevner med greit hell..Jeg bor selv på Fløksand, og har fiska en del rundt om..Eneste er vell Skjellanger jeg ikke har prøvd.

Kaien bak golfbanen er det en del napping, kom over en makrellstim for en stund tilbake og er den del torsk der, men som du sier, av og til er det dødt..

Broen, på hordviksiden, virker dødt, men ser ut som det er en del fisk rundt potongene utover broen, men da må du kaste over rekkverk eller i båt...

Frekhaugkaien pleier det å stå en del utledninger, så der har jeg ikke prøvd så mykje, virker som en del fisk der, i og med at de får en del opp...

 

Jeg bruker bare kaste sluk opplegg med enkle ting...Men selvfølgelig, båt er jo ikke å forrakte da, er det beste, da man frakter lett rundt og jakter fisken...

 

Bare ta kontakt hvis det er noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.