Gå til innhold
Fiskersiden

Uro i sjela


Aurevenn
 Share

Recommended Posts

Hau, jeg begynner å slite. Ikke rent fysisk, men trangen til å fiske begynner å gjøre seg merkbar. Jeg tenker stort sett bare på hvor jeg skal prøve lykken når jeg igjen kommer til plassen jeg elsker, Sørøya, og på hva slags utstyr som skal testes, på hvor det skal fiskes, fiskekamerater fra Tsjekkia som jeg gleder meg stort til å treffe igjen, til og med timesvis med sløying i godt lag ser jeg fram til. 50 uker går sakte når det er noe man gleder seg til. Jeg kaster selvfølgelig litt etter øre og øbbør sånn innimellom, men dette gir meg ikke lenger like mye som det gjorde før. Vinteren her på indre østland er lang, bakken har vært hvit her nå i straks 5 måneder, det ligger en god meter med hvit drit uttpå gårdsplassen, og enda ser det ikke ut som om vinteren skal slippe taket. Tankene spinner, utstyr investeres over en lav sko, utav frykt for å mangle det jeg trenger når endelig tiden igjen er inne for å prøve seg på bøljan blå. Noen ganger lurer jeg på om jeg angrer på at jeg ble voksen,selv om jeg vet jeg ikke gjør det. Noen ganger lurer jeg på om jeg angrer på at jeg bosatte meg her jeg gjorde, selv om jeg egentlig trives godt her, hvertfall utenom vintersesongen med turister og alt ståk det fører med seg. Fiske. Finslipe teknikk. Bli sliten i arma etter kilometervis med sveiving. Flatt hav. Ikke så flatt hav. Svart hav. "Hvitt" hav. Strøm og avdrift. Å miste den store. Å få den store. Fersk fisk til middag når man måtte ønske. Kverna går i ett, døgnet rundt. Det tar på å være fiskeidiot med begrenset tid og mulighet. Phu, var godt å få satt ord på elendigheta. #sytetråd #i-landsproblemer #sjittfisje2018 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner meg også igjen i dette. Fiskesuget er jo alltid der, og blir ekstra merkbart i vintre som denne. Nå er vel ikke denne vinteren så unormal i Trysil, der er det jo nesten alltid mye snø, men likevel. Jeg ser også frem til sommersesongen, hvor det er mer behagelige temperaturer, og jeg slipper å vasse i snø til knes, og har begynt nedtellingen til jeg skal til Nord-Norge. Men likevel, jeg må jo bare ta meg noen turer om vinteren også. Klarer ikke la være. Og det er da fortsatt gode muligheter, selv om forholdene er vanskelige, bare det ikke er for kaldt. Dette gjelder også Trysil. Det er jo abborvann med muligheter for pen fisk der, et er ikke så langt til Engerdal/Femundtraktene med bra fiske etter sik, harr, ørret og røye. Vann med stor gjedde og lake er det jo også. Og der hvor Trysilelva er islagt, burde det vel være gode muligheter på stor sik og harr også i Trysil? Så sjansene fins også i ditt lokalmiljø, muligheter som er vel verdt å benytte seg av, om ikke annet for å få stilt det verste fiskesuget mens man ser fram til enda bedre ting senere... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, vi har som regel mye snø her, men det er ekstra mye i år, og den la seg tidlig. 24 oktober for å være nøyaktig. Jeg ble aldri hekta på isfiske, sikkert fordi jeg ikke vet hva jeg driver med, med tilhørende ingen fangst. Å sitte å glo i et høl i isen mens jeg fryser uten å få fisk overlater jeg dermed til andre. Grynne i snø gjør jeg hele dagen i jobbsammenheng, og det gjør det ikke lettere å bruke fritida på å gjøre det samme :) Det blir som nevnt enkelte turer etter øra og øbbørn, men det blir liksom litt nedtur når man helst vil være på øya. Ørretfiske der er jo også vesentlig bedre enn her. Sørøya - Trysil: 2-0. Nå skal jeg slutte å klage, og bare se fremover. Det var uansett godt å få det ut, og få bekreftelse på at jeg ikke sitter i denne båten alene (selv om jeg ikke trodde det med tanke på hvor jeg skrev dette ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det meste blekner vel sammenliknet med Sørøya vil jeg tro, enten det er til havs eller i ferskvann? Tror uansett det er viktig å ikke sette ting opp mot hverandre. Synes alt har sin sjarm, og hvis man senker forventningsnivået vil selv en abbor av moderat størrelse kunne redde dagen, om ikke annet gjøre at adrenalin-nivået stiger litt... har selv aner i Trysil, og fisket mye der som barn/ungdom, også vinterstid. Ja, det ble mye vassing i snø, og det ble lite fisk. Men noen ganger overgikk vi oss selv og fikk penere abbor. Vi var ikke så godt vant den gangen, men likevel ga det mestringsfølelse å knekke koden når forholdene var vanskelige. Det er jo noe jeg fortsatt kan kjenne på, og sånn sett kunne kjenne glede over å få fisk, selv om de ikke er så store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok bedre tider når unga blir litt eldre, da de allerede synes til å mene at fisking er gøy. Vurderer faktisk å dra de med på isfiske i påska på Engern, mest for å få tatt de med på tur. Enkel tilgang, grille pølser og spise godis så er grunnlaget for en fin tur lagt :) Vet det er skummelt å sammenligne, men blir liksom litt vanskelig å ikke gjøre det når man har tidvis vært MYE på øya de siste 10 åra. Var der i 6 måneder i 2010, og det tror jeg nesten ødela meg.  Har vært på noen 2 ukers turer i Femundsmarka ila de siste 3-4 åra, og fått mye fin abbor og en del gjedde. Ørretten har dog vært vanskelig. Selve turen gjorde det verdt det, selvfølgelig, men dog. Blir fortsatt som en plasterlapp å regne på et blødende sår 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D det var da voldsomt da! tror nok vinteren er ganske seiglivet i år. Eller som de sier i Trøndelag; "når skårråsnøen bær en voksen mann St.Hansaften, da blir det sein vår..." og btw, Trøndelag,. de vannene jeg pleier å fiske røye i der oppe i det trønderske, der ligger faktisk isen til St.Hanstider. Med et slikt utgangspunkt er det bedre å akseptere virkeligheten, og utnytte de muligheter som faktisk fins; "if you can't beat them, join them!" ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er unektelig litt komisk at en kar som åpnebart digger havfiske, har bosatt seg så langt ifra havet som det vel er mulig å komme i Norge ...

Ellers er det jo typisk at du ved foten av Femundsmarka drømmer deg nordover, mens vi her nede i gryta drømmer oss til Femundsmarka ...:wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TT skrev:

Det er unektelig litt komisk at en kar som åpnebart digger havfiske, har bosatt seg så langt ifra havet som det vel er mulig å komme i Norge ...

Ellers er det jo typisk at du ved foten av Femundsmarka drømmer deg nordover, mens vi her nede i gryta drømmer oss til Femundsmarka ...:wacko:

---

he he, har selv reflektert over det samme. Men selv om man bor der inne i de dype skogene; det er jo bare et par timers kjøring til Gardermoen, og knapt nok det, omtrent tiden det tar å fly til Nord-Norge. Ellers er du inne på noe vesentlig; gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden av gjerdet. Vi har nok en tendens til å tro at alt er så mye mer fantastisk andre steder, istedenfor å utnytte de mulighetene vi har rett utenfor stuedøra. Fint å ta seg en fiskeferie enten i Nord-Norge eller i utlandet et par ganger i året, men ikke glem "hjemmebanen". Det er jo "hverdagsfisket" i nærmiljøet man har mulighet til å bedrive ofte. Eller for å bruke en annen fotballsammenlikning; som den legendariske Liverpool-manageren Bill Shankly sa; "never mind Europe, [the League] is the bread and butter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TT skrev:

Det er unektelig litt komisk at en kar som åpnebart digger havfiske, har bosatt seg så langt ifra havet som det vel er mulig å komme i Norge ...

En vakker kvinne kan få en mann til å gjøre de mest irrasjonelle ting :)Kvartfinn som jeg er, så trenger jeg litt mer armslag enn det stor-Oslo har å tilby, så på daværende tidspunkt, kåt og nyforelsket, virket Trysil som en god ide. @piscator Gresset er grønnere på den andre siden, helt til det er nedbeitet. Jeg skal dog bli litt mere aktiv på hjemmefronten, kanskje jeg roer meg litt med tid og stunder. Vurderer sterkt å kjøpe en båt, å dorge litt i Engerdal. Isteren og Langsjøn er lokale tips som jeg er nysgjerrig på, og Engern er jo 10 min unna, så dit går det jo å dra på litt småturer. Ser forøvrig ut som om det blir en tur til Orkanger på no bryllup til sommeren, så det kommer sikkert noe gnål fra meg om fisketips i området etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isteren og Langsjøen er jo aktuelle satsningsområder for deg, med potensiale for stor ørret. Har selv forsøkt Isteren, dog uten den store fremgangen; kun gjeddesniper, abbor, og en liten ørret...

og hvis du først skal til Orkanger så er du jo midt i lakse-land. Hvis Orkla ikke leverer er jo Gaula og Nidelva en relativt kort kjøretur unna...

for øvrig er det utrolig hva vakre kvinner kan få oss til å gjøre, også ting som går ut over fisket...  kanskje de egentlig burde bli litt mer positivt stemt overfor fiskinga vår, med tanke på hvor store "offer" vi egentlig har gjort i første instans? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerringa er ikke bare vakker, ho liker å være med på fiske, og har i tillegg tatt jegerprøven så sysslene mine er ikke i veien på noen måte :) Nevnte lysten på båt (igjen), og klarsignal ble gitt. Så en får titte seg litt rundt etter noe passende. Hva angår Trondheimsturen, så frister det med litt kystmeite, å se om en klarer å finne noe bra fisk, evt noen nye arter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.