Gå til innhold
Fiskersiden

Jigger og jigg kropper


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei,

Kikker litt rundt for å inkorporere litt "gummi" i hverdagen. 

Er det ebay folk bruker for å få litt større utvalg av farger og størrelser? Noen tips til hvor jeg bør lete , hvor man kjøper forskjellige saker?

 

Er i første omgang ute etter litt mindre jigger , fra 10-15 cm, som jeg enten fisker med på grunna med lett utstyr (etter for eksempel lyr) eller som opphengere når jeg går litt dypere, etter torsk/større sei osv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som kan være greit å ha i bakhodet når du bruker jigg ved havfiske, er at jiggene er myke. Det betyr at de komprimeres på store dyp, så i praksis er ikke dette noe du bruker på veeeeldig store dyp.

Så til det du egentlig spør om. :) Jeg handler mine jigger primært på Nordisk Fiskeutstyr (Lysaker, men ikke så stort utvalg), Villmarksbutikken (Jessheim) og M&M (Sarpsborg) fordi jeg liker å se hva jeg kjøper. Dvs vurdere farge, størrelse og mykhet i hendene før jeg drar kortet. Men jeg har endel jigger fra ebay og Wish også, men da særlig i små størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 er nok innafor med de fleste jigger, utenat jeg kan si at jeg egentlig sitter med fasit.

Ulempen med store jigger er avdrift, og at de bremser på vei nedover. 10 cm er et fint sted å starte, da sorterer du (stort sett) bort de minste men får lett 4-5 kiloser og oppover.

 

Se etter jigger beregnet på vertikalfiske, dvs jigger som ikke har "paddletail" men rett hale slik som disse:

  Shoppingrunde+juli+2014+(9).JPG

De bremser mindre, og får også bedre bevegelse som opphengere.

 

Westin er personlig favoritt av denne typen, men det finnes mange varianter. Savagear har en modell de kaller Monster Slug som er ganske mye hardere i gummien enn mange andre, den deformeres sikkert mindre på større dyp.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.