Gå til innhold
Fiskersiden

Male glassfiberbåt, men med hva?


boatman1
 Share

Recommended Posts

Hei, er ny på forumet her.

Jeg har kjøpt en liten speedbåt som jeg skal pusse opp, men jeg liker ikke den lime grønne fargen, så jeg vil pusse den ned til glassfiber og male den opp igjen.  (båten skal være rød)

Men problemet er at jeg er helt blank på dette temaet. Er det noen som har peiling på dette som kan gi meg helt grunnleggende hva jeg må male på, lag for lag fra glassfiberen og utover? 

Er det glassfiber-->avfetting-->gelcoat-->primer-->topcoat? Hva bestemmer fargen? Er dette rett rekkefølge? Jeg har ingen anelse.

Budsjettet er så lavt som mulig så det blir nok rull-maling.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn at du vet det, så er det MYE jobb, ekstremt mye slipestøv. Bruk støvmaske og kjøp deg en sånn hvit papir dress på biltema. 

Jeg holder på med samme jobben på en musling 430 om dagen, men der skal det heldigvis være samme farge som før.

Det holder med topcoat, men det er vannskligt og få jevnt med mindre man har en 100 000kroners sprøyte. 

Slip ned til glassfiberen, rull på topcoat, slip med 6-800 papir, så 1500, etter det rubber du det med maskin å polerer. 

Topcoat er bare en gelcoat med noen prosent parafinløsning, men uten parafinløsninga så vil ikke gelcoat'n herde 

Åssen båt er det du har kjøpt? Åssen motor skal du ha på? 

Endret av Hottentott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tanken som kommer i hue på meg er en gammal og liten argo, pga vindskjermen. Men de har ikke fenderlist eller samme motorbrønn. 

Ja det er topcoat'n som bestemmer fargen. 

Håper du vet hvor sykt mye jobb du begir deg ut på, hvis du jobber på den 8timer hver eneste dag, så vil det ta deg minimum 2uker hvis den skal bli strøken. Og hvis du ikke vet hva du holder på med, så ikke slip vekk gelcoat'n på steglistene under båten, for de er ett mareritt og få bra igjen selv om man har jobba med dette dageligt en stund

Ang rødfarge, dette er en av de fargene som mattes ned av sola raskest, vær forberedt på mye rubbing og polering for at den skal holde seg fin

Endret av Hottentott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du hverken trenger eller bør slipe ned gelcoaten på den. Det holder å rubbe den, bruke filler og planslipe, så grunne og male eller sprøyte utenpå. Sprøyting gir absolutt best resultat. Hvis du sliper den ned som du tenker, så kan du få skader i selve glassfiberen med inntrenging av fukt i fibrene, noe som ikke lar seg reparere. For å rubbe den (slipe av glanslaget i gelcoaten) så holder det med en billig plansliper fra biltema. Dette er nødvendig for å få filleren til å sitte. Filler er en type flytende sparkel som brukes på biler før lakkering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor rubbe før lakkering? Det har jo ingenting for seg. Rubbing er jo noe man gjør for og få tilbake glansen før man tar siste finish med polering

Fyller, grunning og lakk er no driiit på båt, 1 ripe så skinner den gamle fargen imellom og da ser det jævli ut :/

Bengalakk lakkering senker verdien på båten, hvis man gjør det skikkeligt med topcoat så øker man verdien :) men det krever at man har ett tørt og varmt sted man kan jobbe, verktøy og kunnskap

Endret av Hottentott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rubbing er som jeg nevnte i forrige innlegg for å "rive opp" glanslaget i topcoaten. Dette gir bedre feste for grunningen eller evt filler. Men den ser ganske fin ut, så jeg tror det holder med å grunne den. Ikke bruk bengalakk, det er ikke egnet til dette. Den beste malingen til slikt er to-komponent polyuretan maling. Den er ganske dyr, men fordelen med den er at den kan tynnes ut uten at det påvirker herdingen. Da trenger du heller ikke å grunne, den fester godt på dette underlaget.Hvis du tynner den godt ut og maler to eller tre strøk, så kan du få et bra resultat. Når du er ferdig og malinga har herdet noen uker, så kan du vokse og polere. Vanlig bonevoks for lakkerte gulv gjør jobben, du trenger ikke dyre merkevarer til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller trekker til seg vann hvis man får riper :/ har sett dette noen ganger der jeg jobber (har 300 båt i opplag og jeg tar alt plastarbeidet som skader, riper, legging av ny topcoat, ombygginger) når jeg ikke jobber som yrkesfisker

De andre gutta vasker båtene, så rubber de den opp og til slutt polerer. 

Det ytterste laget på båtene er gelcoat, topcoat (gelcoat med parafinløsning) bruker man kun når man skal "lakkere" skader pga: gelcoat herder ikke i kontakt med luft

Boatman1, hvis du har snapchat så send meg brukernavn på en pm, så skal jeg sende deg noen bilder av åssen jeg restaurerer en musling 430 fra totalvrak (har støpt opp 15skader under vannlinja), til og bli bedre enn ny (holder også på med ombygging av steglistene, i jakta på de siste knopene) 

Men det skal sies at jeg har absolutt alt som trengs av verktøy + litt til, står i ett varmt og tørt verksted, har avsug på alle slipeverktøy, har 5 mann tilgjengeligt ved behov. 

Men for og gjøre det lettest muligt og få en fin båt uten lakkering, vannslip med 1200 papir, rubb og poler :) den fargen som er der fra før, vil bli skikkelig kawasaki grønn etter 1time med sliping og 5timer rubbing og polering. Kawagrønn er jo litt racing :P

Endret av Hottentott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Har en "vannscooter fra 1985 isj med kasettspelear ,mazda ratt og påhenger bak.. flat som en padde,veier mindre enn min sønn på snart 12 år. 

Måtte berre forbarme meg over denne saken å berge den for fremtiden. Tror dett kan bli gøy bare jeg ikke går full adhd og 90graders knivkuttings i 1000 kilometer i timen. Altså...har slipt ned saken med rondell for skal sprøytemale den tilbake til ungdommen. Noen hull og hakk tenker jeg fylle i og reparer med type glasfiber sparkel,,bært borti stoffet før,rosa mener jeg det var, og så oppå med nke som ligner topp coat isj? Det jeg lurer på er kva skal i sprøytellakke en kvit raser båt for å få godt resultat. 2 strøk og polerings våtsliping og polering? Tips mottas med takk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.