Gå til innhold
Fiskersiden

Til salgs: Guymarine Evada 540 SOLGT!


erik
 Share

Recommended Posts

SOLGT!

Livet endrer seg, også for meg. Behovene og ønskene rundt familiens hovedfarkost endrer seg tilsvarende, og det er derfor på tide at min Guymarine Evada 540 får en ny eier.

Det er med en viss sorg i sjela jeg legger ut Frøken Evada, for salg. Hun ble kjøpt helt spesifikt for å dekke en kombinasjon av behov for sportsfiskebåt og familiebåt, men som skulle kunne dras på henger med typisk familiebil og enkelt håndteres av meg alene. Med de parametrene i bakhodet har hun virkelig vært helt perfekt.

Vansj%C3%B8+19.07+(6).JPG
Til salgs

Merk at jeg ikke MÅ selge, hverken nå eller senere, jeg har både plass og økonomi til å beholde henne hvis jeg ikke får solgt, så skambud kan du komme med andre steder.

IMG_0006.jpg
Øyeren 2013


Båten er fransk og designet av samme kar som har designet flere av Benetaus båter, likhetene med Antares-serien deres er tidvis slående. Men Evada-serien skiller seg markant fra Antares når det kommer til konstruksjon av selve skroget. Evada er flatere under, for å klare seg med mindre motor og for å komme til på grunnere steder i kanaler etc. Skroget til Evada er en sandwich-konstruksjon, mens Antares er ren glassfiber. Fordelen med sandwich er lavere vekt og isolasjon, både med tanke på temperatur og lyd. Sandwichkonstruksjonen består av et indre lag glassfiber, så et (hardt) skummateriale og så ytterskrog i glassfiber. Jeg har brukt båten en hel del vinterstid, og kan skrive under på at den er merkbart "lunere" enn tilsvarende båter med rent glassfiberskrog, det er knapt kondens å spore og kabinen holder lett en behagelig innetemperatur. (Godt hjulpet av medfølgende Eberspacher D2 dieselvarmer.) På vår kaldeste tur var utetemperaturen minus 14 grader, men etter 40 minutter eller så var innetemperaturen 20 plussgrader.

blogger-image--1673537497.jpg
Drøbak 2014


Et annet punkt som skiller ut Evada 540 er den låsbare kabindøren også på den minste modellen, dvs den jeg har. Bakveggen i kabinen er i pleksiglass, fult utskiftbart, med låsbar dør inn til kabinen. Her er det ingen kalesje som må vedlikeholdes, og det er MASSE naturlig lys i kabinen. Frontruten er også et helt stykke pleksiglass, her er det ingen stender midt i ruten som hindrer sikt, så utsynet fra kabinen er eksepsjonelt godt i nær sagt alle retninger. Sidevinduene på begge sider kan åpnes for lufting, dersom takventilen ikke er tilstrekkelig. En praktisk detalj er at man når fenderne på siden av båten via siderutene, så i utrivelig vær trenger man ikke å forlate kabinen for å ta opp eller sette ut disse.

blogger-image-21017498.jpg
Drøbak 2014 - ut for å trekke hummerteiner

Beskrivelse av kabinen.

På babord side er det en bred benk med originale puter, putetrekkene kan maskinvaskes på finvask. Her sover en voksen godt, eller en voksen og et mindre barn. Med litt kreativitet kan en voksen person til sove på gulvet mellom benken og styreplassen. Setet ved styreplassen kan klappes sammen, så det ikke er i veien feks i en fortøyningssituasjon.

Benken skjuler to rom og en bordplate. I det ene rommet (mot akterdekk) har jeg installert plass for to batterier, samt kobling mot de to hovedstrømsbryterne. En bryter for bensinmotorer, lanterner og vindusviskere og en for øvrig elektronikk. Merk at kabinlys og dieselvarmer er koblet rett mot batteriet og kan brukes uten at øvrig utstyr strømsettes. Det er plass til to 95A AGM-batterier i dette rommet, men jeg har primært brukt ett 95A eller to 73A.

Det andre rommet har jeg knapt brukt, men på noen lengre overnattingsturer har jeg stuet klær og soveposer i dette rommet. Det er ikke forbundet med kjølsvinn eller andre rom og er derfor helt vanntett og egnet for lagring av utstyr som ikke skal bli fuktig i det hele tatt.

Bordet mellom rommene kan enkelt monteres for bespisning inne, eller legges ned så benken blir "hel". Bordet har vært flittig brukt av mine barn som aktivitetsbord for tegning, brettspill etc på ymse turer. Det samme bordet kan flyttes ut til akterdekk og utgjør da en fin spiseplass. På det meste har vi vært fire voksne og to barn til bords her, og med litt sammarbeidsvilje går det fint.

På kabinens styrbord side er det en luke rett innenfor kabindøren som leder til et mindre rom. Her sitter Eberspacheren og et koblingspanel (BlueSea 12-punkters sikringspanel). Dette koblingspanelet er igjen koblet til den ene hovedstrømsbryteren, og kan enkelt skiftes for selgers regning til et panel med færre punkter dersom kjøper ikke har behov for så mange koblingspunkter. Panelet er ikke skrudd fast nettopp med tanke på et ny eier sannsynligvis vil ha et enklere panel.

Jeg har rigget Eberspacheren så den henter luft fra kjølsvinnet. Her er det delte meninger, fordelen med min måte å gjøre det på er at du sikrer utlufting av kjølsvinnet. Men skal du feks bruke propan i båten bør dette gjøres om så varmeren henter luft utenifra. Eksosen ledes ut på båtens styrbord side, det er kun brukt originale deler så dersom nye eier feks skulle ønske å legge til avledere for å lede varmluft opp mot frontrute eller fremover i kabinen, bør dette være enkelt å gjennomføre. Denne modellen er forøvrig ny nok til at du kan kjøpe til fjernstyring via mobiltelefon, hvis du ønsker varm båt allerede før du kommer frem til båten.

Etter luken på styrbord side kommer førerplass/ dashbord. Her sitter det et originalt panel med brytere og sikringer, som får strøm fra den andre hovedstrømsbryteren. Panelet betjener lanternen (grønn/ rød), taklanternen (hvit) og vindusvisker. Lanternene er originale, mens vindusvisker er ettermontert. Vindusviskeren har overdimensjonert motor med tanke på rutens størrelse og holder uten problemer ruten fri for vann og snø uansett vær. Gummien på viskerbladet passer med Biltemas varianter så å skifte denne er både enkelt og billig.

Undertegnede er over middels elektronikkinteressert, og har brukt to Lowrance HDS Gen 2 på dashbordet. En HDS 8 i original brakett og en HDS 5 på RAM-brakett. Jeg hadde en periode hvor jeg også hadde en Simrad NSS 9 Evo ved siden av HDS 5, og kjører jevnlig med IPad Mini i brakett. Skulle du ønske mer skjermflate er dette med andre ord gjennomførbart selv om dashbordet tilsynelatende er smalt. Rattet styrer båtens hovedmotor med Teleflex, Teleflexen har fungert feilfritt og er jevnlig fettet opp i begge ender men aldri demontert helt.

Ved siden av HDS 8 er det originalt motorinstrument for Suzuki, turteller med varsellamper for olje, serviceintervall etc.
 

IMG_6361.JPG
Dashbord 1.
blogger-image-942487398.jpg
Dashbord 2.


Lengre fremover er det en hylle med vatert kant, med lagringsplass bak, som leder til fremre oppbevaringsrom. Her har jeg pleid å ha reservetank for bensin og et par tepper. (Med dagens 80HK Suzuki pluss 6HK Tohatsu dorgemotor trives båten best med litt vekt foran.)

Dørken i kabinen består av to plater som igjen er skrudd fast og kan løsnes og løftes ut. Dette er praktisk ved "hovedrengjøring" eller ved trekking/ fjerning av kabler. Her er det ingen kabler som fungerer som snublefeller på gulvet, alt kan lett skjules under dørkplatene. Jeg har også hatt en virtuell rorføler montert her, det vil si et elektronisk kompass, men den medfølger ikke.

blogger-image-1334408057.jpg
Perfekt lekeplass.


Båtens fordekk er omgitt av solid rail/ rekke i rustfritt stål. Fordekket har fastmontert ankervinsj som betjenes via bryter ved siden av dashbordet. Vinsjen har ikke vært i bruk siden 2013, men er testkjørt og fungerer som den skal, ankerkjetting skjules i dekksluke foran. Dekksluken dreneres ut via drenshull ved D-ringen i front. Merk at de fleste bildene viser båten med ettermontert baugspyd. Baugspudet er nå fjernet, men medfølger båten kostnadsfritt om kjøper ønsker det. Nærbilder av ankervinsj og kjettingspill:

IMG_8673.JPG
Før baugspyd 1

 

IMG_8674.JPG
Før baugspyd 2


Baugspyd som er demontert har vært brukt til frontmontert elmotor, monteringen av baugspydet er utførlig dokumentert i DENNE artikkelen. Det er enkelt å sette baugspydet tilbake dersom kjøper ønsker det.
 

 

Motorisering

Båtens hovedmotor er en Suzuki DF80ATLK10 2010-modell med motornummer 08002F-010297. Motoren er en firetakter på 1,5L som yter 80HK. Suzuki benytter samme motorblokk på 70/80/90-HK så motorens effekt kan trimmes både ned og opp. Merk at båtens CE-godkjenning tilsier 70HK som maks, jeg har en 80HK nettopp fordi denne veier det samme som Suzukis 70 og uansett er blant de letteste motorene på markedet i denne klassen. Siden båten har vært brukt til sportsfiske har den ofte hatt 2-4 voksne ombord med mye utstyr, og til den bruken trenger man de ti ekstra hestekreftene for å unngå at båten blir seig opp i plan. Motoren har nylig passert 600 timer, alt av service er utført av meg. Motor- og girolje er skiftet ca hver 100. driftstime PLUSS hver høst. Oljefilter er skiftet MINIMUM hver 200 time, og jeg har kun brukt Suzukis originale oljefilter. Normalt skal motorens impeller skiftes nå ved 600 timer, dette er ikke gjort men ble gjort på forrige intervall som var 300 timer (Ta 300 timer med en klype salt, jeg vet jeg har skiftet en gang og mener det var ved 300 timer). Motoren går primært i vann med lite sand og humus, så slitasjen på impeller er minimal. Ved forrige skifte så impelleren tilnærmet ubrukt ut så det er egentlig ingen grunn til å skifte den enda. Suzuki har et ferdig "sett" med impeller, oljefilter og diverse pakninger man kan kjøpe om man ønsker å skifte impeller selv, dette koster ca 2.400,- Det er selvfølgelig ikke vann i gir- eller motorolje og motoren fungerer akkurat som den skal. Olje og oljefilter samt pakninger rundt skruene for oljeskiftet skiftes før et salg. Motoren har en ripe på motordekselet fra en gang jeg var litt uheldig da jeg tiltet opp og gummikanten under lokket over motorbrønnen hadde løsnet, men dette har ingen betydning for motorens funksjonalitet eller levetid. Propellen er en stålpropell, jeg har testet tre ulike propeller på denne båten og propellen som står på motoren er den jeg mener fungerer best. Original aluminiumspropell medfølger som reserve. Det er montert hydrofoil på motoren for å gi tidligere planingsterksel, denne medfølger.
 
Båtens dorgemotor/ kicker er en Tohatsu MFS6 2011-modell, en firetakter på 6 hester. Denne motoren selges også med Mercury-logo på. Den var da markedets letteste i sin størrelse og 4/5/6-HK har samme motorblokk, igjen er motoren valgt for å få optimal ytelse kontra vekt. (I dag har Suzuki en motor som er 3 kilo lettere.) I likhet med hovedmotoren har også dorgemotoren lading, koblet mot båtens startbatteri. All service er utført av meg, motoren er montert på justerbar brakett hvor motorhøyden kan endres uten verktøy. Som en anekdote kan jeg nevne at jeg kaller motoren "sparebøssen" siden den er særdeles billig i drift. Du kan dorge i flere dager på en 12-liters tank. 
 
Med hovedmotoren har båten en topphastighet på 28,5 knop, med dorgemotoren en toppfart på 5,2 knop. Behagelig marsjfart med hovedmotoren ligger rundt 24-25 knop mens dorgemotoren gjør seg best opp til drøye 3 knop.
 

Tyverisikring.

Både båt og motor er merket av Securmark som "Securmark Plus", registreringsnummer N706487S. Dette fremkommer tydelig og nummeret er frest inn av Securmark flere steder i tillegg til klistremerker med registreringsnummer på hver side av båten. Dersom du vil fortsette med dette, noe jeg sterkt anbefaler, koster det 229,- per år. De fleste forsikringsselskaper gir deg reduksjon i premien på grunn av dette. Dette er også et småbåtsregister, så ytterligere registrering er ikke nødvendig. En annen fordel med dette er at du får utstedt et eierbevis (ser ut som et bankkort) når båten overføres deg, og dette bør du ha med deg dersom du skal bruke båten utenlands, feks i Sverige.

Døren til kabinen er låsbar, nøkler medfølger. Tohatsuen (kickeren) er låst med kjetting og hengelås, nøkkel medfølger. Utover dette er det flere hengelåser på båten, disse er systemlåser og medfølger IKKE. Fordelen med systemlåser er at du bare har en nøkkel til alt du eier, men av opplagte grunner vil jeg ikke gi fra meg slike låser/ nøkler. Du bør med andre ord skaffe deg en ny hengelås for bruk foran mot brygge, og en for låsebolten på den store motoren.

I dag er båt, motorer og henger forsikret hos Winterbergh Forsikring. Husk å gjøre forsikringselskapet du skal bruke oppmerksom på at hovedmotoren er større enn CE, så du er sikker på at de ikke setter seg på bakbeina der.

Jeg ber potensielle kjøpere merke seg følgende:
 

  • Båten er importert fra fabrikken i Frankrike i privat regi, men er selvfølgelig tollet inn og CE-merket ihht regelverk for dette. Båten er identisk med samme modell solgt via norsk agent i samme tidsrom.
  • Båten er Securmark-merket, kjøper kan enten videreføre dette eller så avslutter selger registreringen.
  • De første årene ble båten lite brukt, men fra sommeren 2013 ble den flittig brukt. Båten har derfor noen bruksmerker som man må påregne bruktbåt med tilsvarende alder.
  • Så vidt meg bekjent har båt og motor(er) ingen mangler av betydning.
  • Båten er avbildet mange steder på nett, og har vært på TV2-nyhetene. Kombinert med at den er litt uvanlig i Norge må kjøper derfor regne med at den blir gjenkjent. 
  • Båten selges UTEN henger, og UTEN stangholdere på takstativet og elektronikk. Dette kan medfølge mot pristillegg etter nærmere avtale. Noen eksempler nevnes under.
Tilleggsutstyr. Hva medfølger?
Jeg skal på ingen måte legge båtliv eller sportsfiske på hylla, og kan derfor gjenbruke det meste av båtens utstyr. Utstyr som demonteres kan etterlate hull, disse vil tettes ved å sette tilbake bolter tettet med Tec7. Merk at takstativet fjernes uten å etterlate hull i taket da dette er festet i takrekkverket med klemmer. Bildene brukt i denne artikkelen er fra litt ulike tidspunkter, så for ordens skyld lister jeg opp hva som følger med av utstyr utover motorene:
  • Festbrakett dorgemotor/ kicker.
  • Ekkoloddgiver Airmar P66
  • Elektrisk vindusvisker
  • Alle RAM-kuler som er skrudd fast - dvs på dashbord (B-størrelse) og akterdekk (D-størrelse).
  • Ankervinsj og deler til ankerspring, som vist på bildene.
  • Eberspacher D2 med tank og betjeningspanel
  • Koblingspanel BlueSea, se beskrivelse lengre opp.
  • Lowrance NMEA2000 starter kit.
  • Lowrance Point-1 (ekstern GPS-antenne)
  • Startbatteri Biltema AGM 95Ah . 
  • Fire fendere og noe fortøyningsutstyr.

Om ønskelig kan ca 50 meter kjetting og anker medfølge som passer ankervinsjen. Dette er ikke fastmontert per i dag, men jeg kan montere det for deg om ønskelig.

Jeg kan ha glemt noe på listen over, ta kontakt dersom du er usikker. Alt øvrig utstyr kan medfølge mot pristillegg, et eksempel på slikt tillegg kan være en Lowrance HDS 8 Gen 2 (som i dag sitter på dashbordet), denne kan medfølge mot pristillegg på 8.000,- Nypris ca 19.000,- Ønsker du en ren kartplotter kan Lowrance HDS 10M Gen 2 medfølge mot pristillegg på 6.000,- (Lav pris pga noen vannmerker på skjermen.) HDS 5 Gen 2 kan medfølge for pristillegg 3.500,-
 

Hvorfor selge?

Som nevnt endrer ting seg. Min familie og mine barn vokser, og Evadaen blir for liten for oss på overnattingsturer nå. I praksis leier vi oss inn på campinghytter eller sover i telt. Jeg hadde derfor valget mellom å bytte til større båt, noe jeg rett og slett ikke har lyst på, eller å ta den "helt ut" med en enda mer rendyrket sportsfiskebåt uten overnattingsmulighet. 2 personer fisker veldig godt fra Evadaen, 3 fisker greit med litt samarbeid. Med en åpen båt ment kun for sportsfiske øker jeg det til at tre fisker veldig godt og fire fisker greit. Jeg valgte derfor den løsningen, siden vi uansett ikke vil overnatte i båten. 


Pris.
Båten med motorer og utn tilhenger selges som den står for: 160.000,-
Jeg ber kjøper merke seg at jeg forventer betaling på konto FØR nøklene overleveres. Kun overføring til min konto godtas som betaling. Jeg er ikke interessert i kontanter eller bytte mot noe annet.


Kontaktinfo:
Erik Grimsøen
Mobil: (0047) 95150438
Mail: teamcolibrino@gmail.com
Båten befinner seg i Bærum, Akershus, Norge. Prøvekjøring for seriøse kjøpere kan ordnes etter nærmere avtale, og jeg kan være behjelpelig med transport innenfor rimelig kjøreavstand. Merk at båthenger ikke medfølger. Båthenger med tillat totalvekt fra 1500kg og oppover er egnet, totalvekt på 1350kg går til nød så lenge båten tømmes helt.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere bilder av båten.

DSC_0084-ANIMATION.gif
Legger til.
DSC_0085.JPG

 

DSC_0089.JPG
blogger-image--1015983157.jpg
Pakket og klar for tur til Sverige.
Erik%2B%252844%2529.JPG
Trolling på Västra Silen i Sverige
blogger-image-1004475420.jpg
Nedrigging og pakking før hjemreise.
IMG_9977.jpg
Overnatting i Øyeren 2013
IMG_9974.jpg
USB-ladeport styrbord side i kabinen.
IMG_6411.JPG
God plass til barnevogn - familievennlig båt.
blogger-image--1511226785.jpg
På TV2-nyhetene i 2015
bat%2Bp%2525C3%2525A5%2Bvei%2Bfra.png
Pelamidejakt i Bunnefjorden
bat%2Bsnur.png
Pelamidejakt.
IMG_6361.JPG
Dashbord
blogger-image--685759376.jpg
På vei opp fra Tyrifjorden
blogger-image--337822255.jpg
Spinnfisketur i Steinsfjorden.
IMG_2315.JPG
Strandhogg med familien i Tyrifjorden
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.