Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til stang og snelle


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei igjen,

Nå har fiskelysten for alvor meldt sin ankomst igjen, og jeg ser at jeg gjerne skulle hatt en litt mykere stang enn den jeg har, samt ny snelle.

Fisker for tiden med en stor haspelsnelle (shimano aerlex 8000) og en relastivt stiv lawson stang.

Jeg er ikke "proff" på noe vis og ønsker dere ett "sett" som man kan kalle allround.

Dvs fiske fra 30 meter og ned til maks 130-40. Tenker en myk stang rundt 30 LB bør gjøre susen?

Trenger også en snelle som kan passe dette.


Utfordringen min er at budsjettet er litt stramt for tiden ifm flytting osv, så da har jeg i utgangpsunktet ikke lyst til å bruke så mye mer enn 1200-1500 kr, om mulig.

Siden jeg ikke har peiling lurte jeg på om dere kunne sette meg litt på sporet av hvilke modeller osv som kan være aktuelt for meg?

 

Tusen takk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påberope meg å være ekspert, men jeg ser de har Shimano Beastmaster AX Boat Slim til en 1000-lapp på Skitt Fiske. Kjøper du den i 20-30lb får du deg en deilig stang. Har den selv i 12-20lb for lettere havfiske og den er virkelig god. Og jeg mistenker at den stanga gir mer glede på Sørlandet enn den Penn-stanga i det settet som nok er kraftigere saker tilpassa andre forhold enn 30-150meter på Sørlandet.

Penn-snella fra settet du lenker til koster 1099 kjøpt løst, evt går du for lillebroren 20 til samme pris(jeg ville nok gjort det), så blir det 2100kr tilsammen. (Så får du ikke med sene når du kjøper løst da, men en 200-lapp på ebay kommer du langt med. Evt selger skittfiske storspole med Maxximus braid til 300kr. Kjenner ikke kvaliteten på denne, men til ditt bruk tror jeg nok det skal holde greit).

Men nå pressa jeg det allerede pressa budsjettet ditt litt oppover....men sånn er det hver gang en skal handle fiskeutstyr!!

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, havtryta said:

Jeg skal ikke påberope meg å være ekspert, men jeg ser de har Shimano Beastmaster AX Boat Slim til en 1000-lapp på Skitt Fiske. Kjøper du den i 20-30lb får du deg en deilig stang. Har den selv i 12-20lb for lettere havfiske og den er virkelig god. Og jeg mistenker at den stanga gir mer glede på Sørlandet enn den Penn-stanga i det settet som nok er kraftigere saker tilpassa andre forhold enn 30-150meter på Sørlandet.

Penn-snella fra settet du lenker til koster 1099 kjøpt løst, evt går du for lillebroren 20 til samme pris(jeg ville nok gjort det), så blir det 2100kr tilsammen. (Så får du ikke med sene når du kjøper løst da, men en 200-lapp på ebay kommer du langt med. Evt selger skittfiske storspole med Maxximus braid til 300kr. Kjenner ikke kvaliteten på denne, men til ditt bruk tror jeg nok det skal holde greit).

Men nå pressa jeg det allerede pressa budsjettet ditt litt oppover....men sånn er det hver gang en skal handle fiskeutstyr!!

 

Holder den beastmaster stangen til pilker/lodd på 400 gram? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, scampern skrev:

 

Holder den beastmaster stangen til pilker/lodd på 400 gram? 

Lodd til passivt/rolig meitefiske ja. Aktiv pilking litt mer usikker siden jeg ikke har den sjøl. Men jeg antar det, selv om man nok er på kanten da. Men meitefiske gir jo mer (og større?) fisk på dypet, så ville tenkt at du klarer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.3.2018 at 23.36, havtryta skrev:

Jeg skal ikke påberope meg å være ekspert, men jeg ser de har Shimano Beastmaster AX Boat Slim til en 1000-lapp på Skitt Fiske. Kjøper du den i 20-30lb får du deg en deilig stang. Har den selv i 12-20lb for lettere havfiske og den er virkelig god. 

Hva regner du som praktisk bruksområde for den 12-20 stanga? 

Salgs-genet markerte litt revir, og jeg vurderer 12-20 eller 20-30. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmaster slim (både 12-20 og 20-30) er ei super stang, men ville ikke kjøpt den for pilking. Den har myk tupp og personlig mener jeg den er best egnet til agnfiske. Har selv 20-30 versjonen og bruker opp til 400 grams lodd på den. Har vært i bruk fra 5 meter og ned til ca 300 meter og har funket fjell. God nappindikasjon selv på mindre fisk.

Hvis du fisker ned mot 130-140 meters dyp ville jeg vurdert 12-20. Det gir deg artigst fiske, men om du er avhengig av å bruke 400 grams lodd til tider er vel 20-30 best. Fortsatt ei veldig morsom stang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TT skrev:

Hva regner du som praktisk bruksområde for den 12-20 stanga? 

Salgs-genet markerte litt revir, og jeg vurderer 12-20 eller 20-30. 

Mitt bruk er lettere meitefiske, enten på grunnere vann eller på drømmedagene uten særlig drift som gjør det mulig å meite dypere uten særlig tyngde i loddet. Veldig følsom hva gjelder nappdeteksjon og artig å kjøre også mindre fisk på, men har likevel rygg nok dersom noe litt større ryker på. Driftfiske etter flatfisk og steinbit i nord har den fungert ypperlig til! Her på hjemmebane i sør har den blitt brukt til det samme, bare at jeg ikke får steinbit. Men også på "mellomdybde" 60-100 meter etter alskens rart. Skal jeg dypere drar jeg helst fram 20-30 eller 30-50lb - er som regel endel strøm der jeg fisker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to for gode svar!

Det høres ut som de fleste andre tilfeller der man prøver å konstruere et "enten eller spørsmål", Svaret er stort sett "Ja, takk - begge deler!"

Jeg har en Ugly stick 30 lb som fikser 400 gr. ++ uten problemer, men som jeg synes er i overkant stiv. 12-20 blir kanskje den beste og morsomste suppleringen til dette. Jeg har dessuten en kortere og lettere Shimano stang som jeg pilker med (husker ikke navn mv.), så pilkingen er ivaretatt.

TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er best å oppsøke butikkene, der kan en føle på balansen mellom stang og snelle.

Aksjonen på stangen er jo også viktig, her trenger du en stang med helaksjon etter min mening og jeg hadde helt klart gått for EDGE 24 pund og 7,6 fot, denne stangen har jeg hatt i mange år og bruker den til ALT. (jeg er så fornøyd at jeg har 5 stk.) Du kjenner små Hvittingen (og sypiker) fint og du klarer å dra opp langer på +20kg.

Tåler perfekt pilker opp til 400g. og meitesøkke opp til 650g.

OG stang ringene er solide.

Jeg håper ellers at du finner det du trenger og Skitt fiske

Endret av fishandtips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.