Gå til innhold
Fiskersiden

Lakselusa dreper!


 Share

Recommended Posts

Norges jeger- og fiskerforbund (NJFF)

 

 

Lakselusa dreper!

 

Lakselusa dreper laks og sjøørret i sårbare områder.

Nå MÅ regjeringen ta grep for å rydde opp i en uholdbar situasjon.

 

Link:

https://www.njff.no/nyheter/Sider/Lakselusa-dreper-vis-hva-du-mener.aspx

 

 

Lakselus er tema i 3. episode av "Den fantastiske villaksen" som du kan se via linken nedenfor.

 

Link:

https://tv.nrk.no/serie/den-fantastisk-villaksen/DVNA52000316/sesong-1/episode-3

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, LTPoppe skrev:

 

 Du kunne fått nyansert programmet du reklamerer for her.

https://www.facebook.com/groups/195524630569714/permalink/1715183388603823/

Attpåtil hos Villaksens venner. Synd du har torpedert alle sjanser til å få til noe liknende på FS.

 

 

 

Alle som tilhører gruppen "oppegående og samfunnsorienterte" er selvsagt fullstendig klar over at et dekkende navn for Facebook-siden du linker til (Villaksen Venner Punktum) er "Oppdretternes og Sjølaksefiskernes Venner".

 

Et ekte engasjement for villaks, sjøørret og sjørøye finner du på hjemmesiden og Facebook-siden til Villaksens Venner her

 

Jens Christian Holst som du linker til er "beryktet" for sine hypoteser, samtidig som han over mange år har vist en meget sterk aversjon mot publisering.

 

PS:

Er BioMar medlem av Sjømat Norge?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, svar på det, Gladlaks, så får vi avklart hvorvidt svaret ditt lengre opp er steinkasting i glasshus.

Svar samtidig på hva det er som skiller "ekte engasjement for villaks, sjøørret og sjørøye" (ditt sitat) fra det Holst skrev.

Klarer du å svare konkret på dette - i stedet for en link eller unnamanøvre og i beste fall et motangrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å opprette en side som "Villaksens Venner." med kun et punktum virker veldig rart på meg.

6 timer siden, LTPoppe skrev:

Attpåtil hos Villaksens venner. Synd du har torpedert alle sjanser til å få til noe liknende på FS.

 

Jeg antar at LTPoppe også veldig godt viste at dette IKKE kom fra den ekte "Villaksens Venner" altså de uten punktum i navnet på Facebook siden sin. Hadde LTpPoppe lagt til en setning om at denne siden ikke må forveksles "Villaksens Venner" så hadde det vært helt greit innspill i en debatt. Men uten har jeg bare et ord og det er pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TT skrev:

Som innbilt ambulerende medlem i gruppa "oppegående og samfunnsorienterte", kunne jeg tenke på å få svar fra Glalaksen på følgende:

Har du noen som helst tilknytning til organisasjonen "Norske Lakseelver"?

 

 

2 timer siden, LTPoppe skrev:

Ja, svar på det, Gladlaks, så får vi avklart hvorvidt svaret ditt lengre opp er steinkasting i glasshus.

Svar samtidig på hva det er som skiller "ekte engasjement for villaks, sjøørret og sjørøye" (ditt sitat) fra det Holst skrev.

Klarer du å svare konkret på dette - i stedet for en link eller unnamanøvre og i beste fall et motangrep?

 

 

Alle som tilhører gruppen "oppegående og samfunnsorienterte" er selvsagt fullstendig klar over at personer med tilknytning til den norske oppdrettsmafiaen har en bevisst strategi; nemlig å dra fokus bort fra tema.

 

Tema for denne tråden er "Lakselusa dreper!" 

 

Link:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/74180-lakselusa-dreper/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Afre skrev:

Det å opprette en side som "Villaksens Venner." med kun et punktum virker veldig rart på meg.

Jeg antar at LTPoppe også veldig godt viste at dette IKKE kom fra den ekte "Villaksens Venner" altså de uten punktum i navnet på Facebook siden sin. Hadde LTpPoppe lagt til en setning om at denne siden ikke må forveksles "Villaksens Venner" så hadde det vært helt greit innspill i en debatt. Men uten har jeg bare et ord og det er pinlig.

 

Du antar helt feil. Slik man oftest gjør når man antar ting om andre. Og å da legge til "Pinlig" får stå for din regning.

Villaksens venner méd og uten punktum  - seriøst?? Den må du avklare for oss som ikke er like opplyste, og det mener jeg helt uten sarkasme.

Men i sakens anledning og i fin Gladlaks-ånd passer det fint med en LINK om saken.

Og Afre: du har fortsatt ikke svart på det forrige innlegget ditt der du slang uttrykk om meg av type "Pinlig" og liknende - til tross for påminnelse. Dét er definitivt mer pinlig enn å anta ting om folk man aldri har møtt.

Hilsen The Peoples front of Judea (uten punktum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poppe, skjerpings. Innlegget du lenker til fra Villaksens venner. (Altså med punktum) er ikke en nyansering, det er nok et forsøk på tåkelegging for å peke på alle andre faktorer enn seg selv. Enkel logikk tilsier jo at dersom det der holder stikk skulle Sørlandselvene også vært tomme for laks - men det er de jo ikke. Hmmm....Hva er det vi ikke har her sør igjen? Åja. Opprettt i like stor skala som andre steder.

Javisst - utfordringsbildet for villaks (og sjøørret) er sammensatt, men at oppdrettsnæringa er en av de aller, aller verste negative påvirkerne er alle andre enn næringa sjøl og politikerne som vektlegger alt annet enn naturen veldig klar over. 

Det er du også klar over, men jeg veit jo hvor du hever lønna di. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, havtryta skrev:

Poppe, skjerpings. Innlegget du lenker til fra Villaksens venner. (Altså med punktum) er ikke en nyansering, det er nok et forsøk på tåkelegging for å peke på alle andre faktorer enn seg selv. Enkel logikk tilsier jo at dersom det der holder stikk skulle Sørlandselvene også vært tomme for laks - men det er de jo ikke. Hmmm....Hva er det vi ikke har her sør igjen? Åja. Opprettt i like stor skala som andre steder.

Javisst - utfordringsbildet for villaks (og sjøørret) er sammensatt, men at oppdrettsnæringa er en av de aller, aller verste negative påvirkerne er alle andre enn næringa sjøl og politikerne som vektlegger alt annet enn naturen veldig klar over. 

Det er du også klar over, men jeg veit jo hvor du hever lønna di. 

For å ikke nevne hvordan Vossolaksen ble bragt tilbake

Sitat

Den pågående redningsaksjonen for Vossolaksen er basert på tilbakeføring av rognmateriale fra den nasjonale genbanken. Etter overføring til Voss klekkeri har dette materialet vært satt ut som rogn,yngel og smolt. Undersøkelser i Vossoprosjektet fra tidlig på 2000-tallet viste at metoden som ga klart flest tilbakevandret laks var å slepe smolten ut fjordene i en spesiallaget tank før den ble sluppet i ytre del av utvandringsruta.

Kilde http://uni.no/media/manual_upload/LFI_269.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, LTPoppe skrev:

 

Du antar helt feil. Slik man oftest gjør når man antar ting om andre. Og å da legge til "Pinlig" får stå for din regning.

Villaksens venner méd og uten punktum  - seriøst?? Den må du avklare for oss som ikke er like opplyste, og det mener jeg helt uten sarkasme.

Men i sakens anledning og i fin Gladlaks-ånd passer det fint med en LINK om saken.

Og Afre: du har fortsatt ikke svart på det forrige innlegget ditt der du slang uttrykk om meg av type "Pinlig" og liknende - til tross for påminnelse. Dét er definitivt mer pinlig enn å anta ting om folk man aldri har møtt.

Hilsen The Peoples front of Judea (uten punktum)

Du må tydeligvis ha det inn ha det inn med teskje, eller så bare spiller du dum. La oss ta siden med som er har blitt nevnt  med Villaksen Venner.(altså med punktum) https://www.facebook.com/groups/195524630569714/

Denne siden har en har ingen ting å gjøre med denne siden Villaksenes venner(altså uten punktum) https://www.facebook.com/groups/195524630569714/

Den 14.3.2018 at 9.41, LTPoppe skrev:

 

 Du kunne fått nyansert programmet du reklamerer for her.

https://www.facebook.com/groups/195524630569714/permalink/1715183388603823/

Attpåtil hos Villaksens venner. Synd du har torpedert alle sjanser til å få til noe liknende på FS.

 

Jeg må også gjøre oppmerksom på at dette kun i beste fall er et postulat i debatten. Det finnes ingen vitenskapelige artikler som har vært gjennom peer review som underbygger dette. Men det finnes nok av artikler som underbygger at stort påslag av lakselus utgjør en fare for laks og sjøørret særlig når de nylig har utvandret fra elv.

Til slutt grunnen til at ofte ikke ser noen grunn til å svare deg. Er at du oppfører deg på linje med russiske nett-troll. Det blir rett og slett for mye arbeid. Som produktsjef laks i et stort internasjonalt fiskefor firma burde du både vite bedre og holde deg for god til slik oppførsel

 

Endret av Afre
typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne tråden illustrerer problemet med lenker uten å gå nærmere inn på hva de ulike aktørene faktisk sier og/eller mener. Og når man lenker til steder ikke alle uten videre har adgang (facebook - krever at man registrerer seg), og attpåtil ulike aktører på FB registrerer seg med nesten like navn, der bare et punktum skiller, ja da er jo parodien et faktum...  da er det ikke lett for en utenforstående å henge med i svingene.

Og for å si noe om det innholdsmessige i saken, som jo egentlig er det interessante her, er det vel hevdet over enhver tvil at oppdrettsnæringen er hovedårsaken til den enorme oppblomstringen av lakselus man har observert de senere årene, noe som gir villaksen en ytterligere belastning på toppen av alle de andre. Senest godt dokumentert i NRKS dokumentar om villaks på tirsdag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Afre skrev:

For å ikke nevne hvordan Vossolaksen ble bragt tilbake

Kilde http://uni.no/media/manual_upload/LFI_269.pdf

Nettopp! 

 

22 timer siden, piscator skrev:

denne tråden illustrerer problemet med lenker uten å gå nærmere inn på hva de ulike aktørene faktisk sier og/eller mener. Og når man lenker til steder ikke alle uten videre har adgang (facebook - krever at man registrerer seg), og attpåtil ulike aktører på FB registrerer seg med nesten like navn, der bare et punktum skiller, ja da er jo parodien et faktum...  da er det ikke lett for en utenforstående å henge med i svingene.

Og for å si noe om det innholdsmessige i saken, som jo egentlig er det interessante her, er det vel hevdet over enhver tvil at oppdrettsnæringen er hovedårsaken til den enorme oppblomstringen av lakselus man har observert de senere årene, noe som gir villaksen en ytterligere belastning på toppen av alle de andre. Senest godt dokumentert i NRKS dokumentar om villaks på tirsdag.

 

Du peker det der, vanskelig å følgene trådene i en diskusjon der det lenkes til utilgjengelige kilder. Uten sammenheng med denne saken er jo det et stadig økende problem hva gjelder aviser som gjemmer saker bak betalingsmurer også. Det gjør det vanskeligere følge sakene og få tak i hele bildet. (Hilsen byråkrat som bruker lokalaviser over hele fylket som viktig kilde til å lese om og fange opp saker innen fagområdene jeg jobber med). Men joda, de må jo tjene penger også. Sidespor slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Den ‎15‎.‎03‎.‎2018 at 12.46, havtryta skrev:

Poppe, skjerpings. Innlegget du lenker til fra Villaksens venner. (Altså med punktum) er ikke en nyansering, det er nok et forsøk på tåkelegging for å peke på alle andre faktorer enn seg selv. Enkel logikk tilsier jo at dersom det der holder stikk skulle Sørlandselvene også vært tomme for laks - men det er de jo ikke. Hmmm....Hva er det vi ikke har her sør igjen? Åja. Opprettt i like stor skala som andre steder.

Javisst - utfordringsbildet for villaks (og sjøørret) er sammensatt, men at oppdrettsnæringa er en av de aller, aller verste negative påvirkerne er alle andre enn næringa sjøl og politikerne som vektlegger alt annet enn naturen veldig klar over. 

Det er du også klar over, men jeg veit jo hvor du hever lønna di. 

 

Skjerpings!! Les innlegget mitt én gang til, denne gangen litt grundigere før du svarer.

Jeg skrev jo at jeg spør nettop fordi jeg ikke har oversikt over disse sidene! Jeg frekventerer tydeligvis ikke facebook-grupper like ofte som deg - og så lenge du ikke vet det sikkert, synes jeg du skal holde konspirasjonsteoriene dine for deg selv og slutte å tillegge andre folk meninger og holdninger. Det er en god grunnregel.

Endret av LTPoppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎15‎.‎03‎.‎2018 at 14.03, Afre skrev:

Du må tydeligvis ha det inn ha det inn med teskje, eller så bare spiller du dum. La oss ta siden med som er har blitt nevnt  med Villaksen Venner.(altså med punktum) https://www.facebook.com/groups/195524630569714/

Denne siden har en har ingen ting å gjøre med denne siden Villaksenes venner(altså uten punktum) https://www.facebook.com/groups/195524630569714/

Jeg må også gjøre oppmerksom på at dette kun i beste fall er et postulat i debatten. Det finnes ingen vitenskapelige artikler som har vært gjennom peer review som underbygger dette. Men det finnes nok av artikler som underbygger at stort påslag av lakselus utgjør en fare for laks og sjøørret særlig når de nylig har utvandret fra elv.

Til slutt grunnen til at ofte ikke ser noen grunn til å svare deg. Er at du oppfører deg på linje med russiske nett-troll. Det blir rett og slett for mye arbeid. Som produktsjef laks i et stort internasjonalt fiskefor firma burde du både vite bedre og holde deg for god til slik oppførsel

 

 

Ja, når jeg spør, så er det faktisk fordi jeg lurer. Méd eller uten teskje. Kan du ikke forholde deg til dét, i stedet for å konspirere? Da blir det lettere for alle.

Så takk for avklaring! Det var det jeg lurte på. Samtidig kan du holde deg for god til hån og konspirasjon om andre, du som ironisk nok snakker om russiske nettroll. Jeg har andre ting å bruke tiden min på enn å diskutere laks på facebook, da får du respektere at ikke alle holder oversikten over villakssider med og uten punktum. Er det greit?

Også kan du i samme slengen svare når du får saklige og relevante spørsmål, ikke vri deg unna ubehagelige spørsmål ved å hevde vås om nettroll og tidsbruk. Det blir for dumt. Du har tid til å holde på med utredninger, avsporinger, osv osv, og å konspirasjonsanklage alle som utfordrer din mening. 

 Det handler faktisk også om vanlig folkeskikk å svare når du involverer deg i slike debatter.

Endret av LTPoppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.4.2018 at 9.41, LTPoppe skrev:

 

Skjerpings!! Les innlegget mitt én gang til, denne gangen litt grundigere før du svarer.

Jeg skrev jo at jeg spør nettop fordi jeg ikke har oversikt over disse sidene! Jeg frekventerer tydeligvis ikke facebook-grupper like ofte som deg - og så lenge du ikke vet det sikkert, synes jeg du skal holde konspirasjonsteoriene dine for deg selv og slutte å tillegge andre folk meninger og holdninger. Det er en god grunnregel.

Om vi ser bort fra det du veit/ikke-veit om fb-sider og faktisk holder oss til fakta, så veit jeg at du har kunnskaper nok om dette til å forstå at innholdet i innlegget du lenket til ikke er en nyansering av problemstillingen som du hevder i post 2 i denne tråden - men en rein avsporing der noen pva næringa igjen peker på alle andre enn seg selv. Som vanlig. For et veldig raskt google-søk avslører at Jens Christian Holst som postet det du lenket til mildt sagt har en kontroversiell tilnærming til problemstillingen rundt lakselus.  Javisst kan det tenkes at den økende makrellbestanden er en viktig faktor mtp bestandsnedgang av laks, men det frikjenner jo ikke lakselusa. Så er det forsåvidt greit nok at næringa/venner av næringa peker på alt annet enn seg selv for å beskytte seg og tåkelegge, men når det går på tvers av ellers oppnådd konsensus blant de aller fleste forskere så blir det direkte feil å kalle det en nyansering. Da kan vi heller kalle det for det det er: Tåkelegging for å verne om egne interesser. 

Og du hever lønna di i næringa. Og det er ingenting feil med det. Det er ikke sånn at alle som jobber der eller tjener penger på dette er idioter og motstandere av biologisk mangfold og friske villaksbestander. Men det er en grei regel å være åpen om sine bindinger. Og det du til stadighet bedriver i disse trådene er jo å hogge ned og sette spørsmålstegn ved det de aller fleste mener er store utfordringer knyttet til oppdrettsnæringa. Ikke gjennom å motbevise det som blir hevdet, men gjennom å så tvil om hensiktene til de som poster eller det som postes. Og igjen; det er lov å være uenige, men vær nå i det minste åpen og ærlig da. Bring til bords forskning/undersøkelser som motbeviser det som hevdes - ikke bare troll trådene med angrep på de som poster noe.

Så må du gjerne kalle det konspirasjonsteori, jeg kaller det heller å følge spillereglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som en generell kommentar; vi må ikke blande sammen diskusjonen om hvordan saker blir lenket og formidlet her på siden med innholdet og realitetene i de ulike sakene. Selv om man kan kritisere enkelte for hvordan saker lenkes og presenteres, er det direkte uhederlig HVIS dette brukes som et påskudd for å avfeie eller bagatellisere sakens innhold. 

ALLE, også de som jobber innenfor oppdrett, VET at det er oppdrettsnæringen som har forårsaket den eksplosive økningen i mengden lakselus. Dette er et faktum. Man (les næringen og norske myndigheter) burde heller bruke sin energi på å finne ut hvordan man skal løse dette problemet istedenfor å forsøke å prate bort fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.