Gå til innhold
Fiskersiden

Forslag til verneområde


sarepta
 Share

Recommended Posts

SV`s Stortingsrepresentanter  rundt Oslo-og Drammensfjorden har sendt et dokument 8 forslag til Næringskomiteen hvor de blant annet foreslår dette. 

  • b. For indre Oslofjord defineres ei fjordlinje Slagentangen–Larkollen. Innenfor denne (inklusive Drammensfjorden og Holmestrandsfjorden) skal det være forbud mot alle faste eller stående redskaper beregnet på fiskefangst. Av fritidsfiske skal kun fiske med snøre og stang være tillatt, og fanget torsk skal slippes ut igjen.

  • c. All bunntråling forbys.

  • Venstre snakker om vern og det samme gjør MDG uten at jeg helt vet hva de mener. Uansett flere som snakker om vern for å få stedegen fisk tilbake og det er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et veldig bra forslag! 

Kunne ønske at informasjon om minstemål i sjøen hadde blitt bedre spredd ut blant sportsfiskere. Jeg møter altfor mange fiskere enten med fangst under minstemål eller som prater om fangst under minstemål. Dette er både norske og gjestearbeidere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har i flere år sett hvor dårlig det står til med stedegen fisk, men ingenting har blitt gjort. Jo man har gitt dispensasjon fra bruk av rist på reketrålen. I et så lite område som det her er snakk om er det, etter min mening, langt fra sikkert at det mest lønnsomme er å ta opp rekene. En av grunnene til at man har så store og bærekraftige fiskebestander i Øresund er at man ikke tar opp rekene eller ødelegger bunnvegetasjonen med tråling. Er man opptatt av utslipp pr kilo fangst er reke-og krepsetråling blant verstingene. Jeg tror dessverre at alt for mange ikke er interessert i å se resultatene av et strengt vern. I Tvedestrand har man i fem år hatt et nullfiskeområde på ca 9 kvadratkilometer. Det har gått fra fisketomt til " koker av fisk" og annet liv har også økt. Nå har politikerne forlenget prosjektet som forskerne ved Flødevigen har ansvar for med nye fem år. Godt det finnes sånne politikere. 

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken skal opp i Stortinget 5.april og er fremmet av Venstre. Den er behandlet i Energi og miljøkomiteen og komiteen innstiller på følgende: 

"Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til en forvaltningsplan for Oslofjorden som inkluderer forslag til nye verneområder. "

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2017-2018/dok8-201718-051s/

Ære være deg Sarepta, din evige innsats begynner å gi resultater, selv om det ennå er et stykke frem til målet. God påske.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, KjellArne skrev:

Denne saken skal opp i Stortinget 5.april og er fremmet av Venstre. Den er behandlet i Energi og miljøkomiteen og komiteen innstiller på følgende: 

"Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til en forvaltningsplan for Oslofjorden som inkluderer forslag til nye verneområder. "

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2017-2018/dok8-201718-051s/

Ære være deg Sarepta, din evige innsats begynner å gi resultater, selv om det ennå er et stykke frem til målet. God påske.

 

Det er nok veldig langt fram og jeg tviler dessverre på om man vil prioritere de mange framfor de få. Uansett vil noen snakke om forvaltningen men tør de å mene at den har vært helt feilslått? Her er det bukken som passer havresekken og de som forvalter fjorden vil naturligvis at alt skal være som før så ingen får sett at vern vil hjelpe livet i fjorden og faktisk være bra for alle. Men rare ting har skjedd tidligere så man får være optimist. Det er ikke for sent å sende inn et leserbrev Kjell Arne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SV er langt mer klar og det er bra. Håper Venstre og andre tør å følge dem for vi trenger forandring og vi trenger debatt. Den politikeren som best har skjønt det jeg har snakket om er Dag Terje Andersen og i Telemark har AP Terje Aasland som har forsøkt å hjelpe de som vil ha forandring i lysfisket noe jeg vet også  du Henning har gjort. Nå er det Ola Elvestuen som var med på å sende forslaget til Regjeringen de dengang ikke var med i som får eget forslag i fanget. Jeg møtte Elvestuen i 2009 og da skjønte han lite av hva vi snakket om men han har lært mye med årene og hans engasjement rundt plast i havet har vært bra.  Jeg prøvde å "vekke" SV alle åtte årene de styrte miljøverndep., men null respons.                       Nå ser jeg at havfiskeklubbene rundt fjorden henger seg på og de vil ta kontakt med NJFF. Men hvor er miljøorganisasjonene? Det å få fiskebestander på fote igjen er like mye miljøvern som det å få dyrearter,fugler, insekter og natur på fote igjen. Vi trenger mye mer rewilding både over og under vann og heldigvis finnes det mange bevisste folk rundt omkring.. 

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et enstemmig Storting ber Regjeringen komme tilbake med et forslag til helhetlig forvaltning. Er redd jeg blir skuffet, for å få en Friluftsfjord vil jeg tro er å tenke for fritt og ubundet. Det er mye konservatisme selv blant de såkalt radikale med tanke på hvem som skal eie og ikke minst høste havet. 

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den 26.4.2018 at 9.06, Kustvatten skrev:

Nå er det vel ikke SV som har bestemt områder for fredning av alt fiske , men forskere. Er områdene små og grunnene for fredning vel dokumentert er det et lite inngrep for de aller fleste. Jeg skjønner jo at man ikke vil kommentere verneområdet innenfor Slagentangen/Larkollen. Det er man også imot men det å ville forfordele noen få på bekostning av de mange vil man helst ikke si høyt. De er i " godt" selskap med andre miljø/ friluftsorganisasjoner og politiske partier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.