Gå til innhold
Fiskersiden

Forslag til verneområde..


sarepta
 Share

Recommended Posts

SV`s Stortingsrepresentanter rundt Oslo-og Drammensfjorden har i et dokument 8 forslag gått inn for verneområde i det vi kaller Friluftsfjorden. Venstre og mdg tenker også vern så får vi se om noen av de store tør å tenke miljøvern under vann eller om de fortsatt vil prioritere miljøødeleggelse. Folket eier havet og da er det, etter vår mening, ikke ulogisk at alle skal stille likt i et så tett befolket område. 

  • b. For indre Oslofjord defineres ei fjordlinje Slagentangen–Larkollen. Innenfor denne (inklusive Drammensfjorden og Holmestrandsfjorden) skal det være forbud mot alle faste eller stående redskaper beregnet på fiskefangst. Av fritidsfiske skal kun fiske med snøre og stang være tillatt, og fanget torsk skal slippes ut igjen.

  • c. All bunntråling forbys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi som jobber som fiskere skal ikke få lov og ha verdens beste kontor som jobb mer? Jaja, får satse på nav istedefor da

Da får dere kose dere med fjøsfisk og importert fisk og skalldyr som er noen dager gamle istedefor fersk :)

Men da forventer jeg at alt av lakseelver stenges også, er jo helt på tryne at man kan stå i gyteelvene og fiske etter fisk som er der for å formere seg, når man vet åssen villlaks bestanden sliter. Eller er det greit at jeg går i sjøørret bekkene også for og skaffe middag på bordet ?

Det beste er vel kansje og stenge ALT fiske og båt/skipstrafikk på verdensbasis i 25år, sånn at sjølivet får bygd seg opp ? I samme slengen burde vi forby biler og lastebiler, men også legge ned kjøttproduksjonen pga kuene fiser såpass mye at det påvirker klimagassene. Eller kansje vi skal begynne med forvaltning av mennesker? Hvis halve befolkninga forsvinner så halveres jo behovet for mat også

Endret av Hottentott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du fisker? Har du kjennskap til denne delen av Oslofjorden? Ferskere fisk enn den man selv fisker er det, etter min mening, vanskelig å få. Det blir mer fisk med vern så man kan trappe ned på innkjøp av fjøsfisk. Skalldyr kan man tråle utenfor vernesonen og fra mottakene lenger ut i fjorden er det en drøy time med bil til Oslo som ligger lengst inne i verneområdet.                                                                             Du kan kanskje fortelle oss andre hvorfor noen ytterst få, blant annet du, skal forfordeles i forhold til det store flertallet. Ikke minst når vi vet at sportsfisket genererer langt mere penger enn det yrkesfisket gjør i et så tett befolket område. I trålfrie Øresund genererer sportsfisket ca 500 mill kr pr år. 

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for deg, handler det om hva som genererer mest penger? Ikke hva som genererer mat og arbeidsplasser? Hva hadde Norge vært idag hvis ikke det var for yrkesfisker de siste hundre årene? Hva genererer mest arbeidsplasser og penger av yrkesfiske og sportsfiske? Se på det store bildet nå: fiskemottak, fiskere, båt fabrikanter, skipsverft, arbeidsplasser i ferskvaredisken på meny, fiskefabrikker, den lista er lang

Hvem er det som skaffer mat på bordene til mannen i gata? Yrkesfiskern eller sportsfiskern? Jeg er 8generasjons yrkesfisker i familien, tenk hvor mange familier vi har mata, hvor mange har din familie mata?Mesteparten av skalldyr blir jo fiska med faste redskaper, men dere vil vel ikke ha kortreiste krabber/hummer/sjøkreps og reker? Det er ikke alt som blir tråla etter vettu

Greit nok at sportsfiskere genererer mer penger pr kg fisk, men skal vi begynne å importere all mat vi forbruker da ? Da begynner vel andre land og slite ? Det der blir en meget ond sirkel

Jeg er lidenskapelig sportsfisker selv OG yrkesfisker, så jeg ser begge sider av saken. Men som yrkesfisker så ser man noen andre sider som sportsfiskere ikke ser.

Men hva gjør jobben din viktigere enn min, siden du vil at jeg skal bli arbeidsledig ? Er ikke alle som kan kjøre langt om lenge og lengere enn langt for og tjene til livets opphold.

Jeg syns kontorjobber burde bli forbudt, de skal jo avgjøre andre sine skjebner fra ett kontor med 4 vegger istedefor og være ute i felten

Endret av Hottentott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når jeg nå reiser ut med venner nå snart for å fiske så mye mat vi kan med stang og kakker det som kakkes kan, så er det helt greit?

Men når jeg reiser ut imorra kl06 for og fiske og skaffer mat til 100familier og tjene penger til husleie, strøm, mat, drivstoff, så er det galt?

Men i sportsfiske bruker jeg ca 30 000kr i året, i yrkesfisker så bruker jeg 300 000kr i året, er ikke tvil om hva som holder flest folk i arbeid

Og ang tråling, viste du at vi har ruter ala e6 som vi tråler på? Det er spor som blir tråla hver eneste dag, vi kjører ikke sikksakk overalt som svært mange trur. Vi kjører der vi vet det ikke er noe å hekte trålen fast i. For hvis den revner så koster en ny trålpose 100k++ også blir man liggende ved land lenge

Endret av Hottentott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Jeg er lidenskapelig sportsfisker selv OG yrkesfisker, så jeg ser begge sider av saken. Men som yrkesfisker så ser man noen andre sider som sportsfiskere ikke ser.

Vi er vel i noenlunde samme bås der, jeg hasr vært yrkesfisker i mange år.

Quote

Og ang tråling, viste du at vi har ruter ala e6 som vi tråler på? Det er spor som blir tråla hver eneste dag, vi kjører ikke sikksakk overalt som svært mange trur. Vi kjører der vi vet det ikke er noe å hekte trålen fast i. For hvis den revner så koster en ny trålpose 100k++ også blir man liggende ved land lenge

Har forsøkt å forklare dette mange ganger både til sarepta og andre, men det er som å kaste vann på gåsa.

Det er noen få sjarker her inne som tråler etter reker, de fleste under 35 fot. Og de fisker to-tre dager i uka. jeg ser sjelden trålere i det hele tatt når jeg er ute, og det er noen timer ila sommerhalvåret.

Men det var i det minste hyggelig med en meningsfelle.(selv om vi kanskje ikke er enige i alt i andre sammenhenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for at det er kjipt å miste jobben sin. Omstilling og endring svir alltid for noen, mens det gleder andre. Er det noen som burde vite dette så er det yrkesfiskere, i løpet av to generasjoner har yrket gått fra å være livsfarlig og ekstremt fysisk krevende, til å likne mer på andre primæryrker. 

Det er ingen tvil om at i tett befolkede områder så genererer sportsfiske mer penger enn yrkesfiske - og dermed flere arbeidsplasser. Dette er så grundig dokumentert i land som Cuba, USA og Sverige at det knapt er noe å diskutere lengre. Ja, det er kjipt å oppdage at man er den som mister sin jobb bare for at andre skal få jobb, men det endrer ikke på faktum. Ja, det meste her i livet handler om penger, og i særdeleshet ting som arbeidsplasser, plass- og ressursutnyttelse. 

Argumenter om kortreist mat faller på sin egen urimelighet, vi bor i den delen av Norge med best utbygd infrastruktur så er det noe sted her i landet en fisk kan fraktes litt mellom fisker og salgsdisk så er det her. Som flere har nevnt er uansett næringsfisket i området så lite at det ikke er i nærheten av å dekke konsumet så konsekvensene av å avvikle det lille næringsfisket som finnes er minimalt. (Ikke for den enkelte fisker, men totalt.)

Ja, for mange er NAV er en naturlig mellomstasjon når ens opprinnelige inntektsgrunnlag forsvinner. Men har man fulgt med i timen har man forberedt seg på det som kommer og vært i forkant så man slipper runden på NAV. (Hilsen en som selv sitter i en bransje der automasjon og nearshoring har fjernet 60% av jobbene - men jeg er her fortsatt 11 år senere.)

Jeg ser ikke helt hvorfor man ikke skal kunne fiske på arter og stammer som lokalt har det ok (sjøørret og laks) bare fordi det ikke skal fiske på en art som sliter lokalt (torsk). Her må man holde tungen rett i munnen og huske på at bare fordi sjøørreten sliter på Vestlandet, er ikke det i seg selv en grunn til å tro den sliter her, vi mangler heldigvis den faktoren som gjør at sjøørreten sliter på Vestlandet. Så vidt jeg vet er mål om gytebestand oppnådd eller overgått i alle elver i Oslofjorden hvor man har slik overvåkning. (Men når det er sagt ser jeg ikke sjarmen med elvefisket etter sjøørret og laks selv, så det kan gjerne stenges for min del - jeg fisker heller disse artene i sjøen.)

Personlig hadde jeg gjerne sett en myk overgang her. Forby alt fritidsfiske med faststående eller mengdefangende redskap umiddelbart, og la de få yrkesfiskerne som er her holde på til de blir pensjonister. 

Er det et sted i Norge et prosjekt som dette kan lykkes så er det her. Er det ett sted i Norge de negative konsekvensene blir minimale, så er det her. Men la oss begynne med å fjerne fritidsfisket, det er en ordning som hører til i en annen tidsalder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fortsatt på hvor du fisker Hottentott for det er viktig å si at vi bevisst har satt grensen før man kommer til det virkelige yrkesfisket lenger ut i fjorden hvor man forresten nå kommer med verneområder. Jeg begynte mitt arbeid da torsken ble borte og det jeg og alle jeg kjenner til vil er å få tilbake stedegen fisk. Les forslaget så ser du at all torsk skal settes tilbake og det finnes minstemål på torsk og annen fisk så hvis du kakker alt du får gjør du noe ulovlig. Da man, etter at fiskebestandene hadde gått kraftig tilbake rundt Florida startet man bl annet med å se på redskap som tar bifangst og fant ut at å tråle en kilo reker tok livet av 5 kg fisk. Vernet ville ikke yrkesfiskerne ha og gikk rettens vei, men tapte heldigvis. I etterkant er alle fornøyd og tjener mer enn noen gang samtidig som livet i havet har det mye bedre. Fra Øresund ser vi at "turistfisket" gir arbeidsplasser og inntekter på de nesten 40 båtene som opererer der. Det er mulig å fase ut de ytterst få yrkesfiskerne uten at noen taper på det. Til Cannonbang kan jeg si at hvis de små trålerne som du mener er balsam for fjorden bare går ut et par tre dager pr uke kan det ikke ha mye å si om de forsvinner. Hvis man ikke skjønner at å tråle med åpen reketrål, nettopp for å få bifangst, er ødeleggende vil man ikke ta fakta inn over seg. En av byråkratene som skrev havressursloven hvor det slås fast at de marine ressursene tilhører fellesskapet var helt tydelig på at de ikke tilhører yrkesfiskerne eller deres organisasjoner. Hvorfor er det da så naturlig for dere at ressursene IKKE skal deles mest mulig rettferdig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke fisk under minstemålet :)

Du har fått med deg at det er påbudt med rist på trålposene nå? Har vært påbudt i mange år nå.

Jeg fisker i Skagerak sonen, men har en onkel det går ut over.

Jeg lurer litt på hvordan du kan fase ut de få yrkesfiskerne uten at noen taper på det. Skal du betale ut en mill i året til onkel sånn at han ikke taper på det ?

@erik når 90% av lakseelvene sliter, så burde det gjøres noe, tilogmed Namsen er en skygge av seg selv, men når de forandra gytebestandsmålet til 1egg pr kvm så kom de innafor. I gamledager var det vel 100egg pr kvm. De har sikkert senka gytebestandsmålene for Oslo elvene også, sånn at man kan selge fiskekort og fiske med "god samvittighet", Fred hele laksefiske i 5år og se hva det gjør med bestanden.

Men det er jo mange som mener at torsken forsvant når det blei lagt så mye jobb i gytebekkene til sjøørreten, sjøørreten er jo en predator og spiser det meste av yngel som den kommer over. Skal vi sperre gytebekkene noen år sånn at det ikke blir så mye sjøørret som spiser torskeyngel? Makrellen spiser jo sinnsyke mengder yngel, men makrellgarn er jo fast redskap og kan bli forbudt. 

Endret av Hottentott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, vanskelig å si hvor man skal begynne å svare på denne tråden. Hottentott; det er absolutt mye som bør gjøres for den norske villaksen, og det er det mange som også driver med. Men at man ikke er i mål med noen miljøprosjekter kan da aldri bli noe argument for ikke å gjøre noe på andre viktige områder. Her må man jo gjøre tingene parallelt. Og da vil alltid noen prosjekter være lengre fremme i løypa. Å bruke villaksen som et påskudd for ikke å gjøre noe med problemene i Oslofjorden/Skagerrak blir bare for dumt rett og slett.

Noen ganger er det rett og slett slik at fellesskapets interesser MÅ gå foran enkeltindividene sine. Og vedr Oslofjorden, hvorfor skal interessene til en håndfull yrkesfiskere gå foran interessene til 1,5 millioner mennesker +/- ?  Merk også at samfunnet strengt talt ikke trenger den fisken dere yrkesfiskere i Oslofjorden tar opp. Villfisk kan vi få tak i fra andre steder, der kommersielt fiske er forsvarlig. Og uansett; de norske fiskebestandene er ikke store nok til fullt ut å dekke etterspørselen etter fisk. Det er derfor vi må drive med fiskeoppdrett. Dette er jo samme årsak til at man ikke lenger kunne drive jakt og fangst for overlevelse i Norge. Hadde vi skulle levd av vilt i Norge kunne det ikke bodd mer enn ca 10000 mennesker her. Viltbestandene er rett og slett ikke større. Derfor måtte man sette dyrene på bås, for å få en stabil leveranse av animalske proteiner, og kunne produsere nok etter hvert som befolkningen økte. Disse tingene fulgte hverandre. Det samme prinsippet gjelder for fisk også, selv om tallene er annerledes naturligvis. Det er flott med fersk villfisk som mat, jeg også foretrekker det, men yrkesfiskere i Oslofjorden dekker en mikroskopisk del av etterspørselen/markedet her uansett. Dette er ikke en viktig del av matproduksjonen i Norge, eller i Osloområdet for den saks skyld. Og apropos bås, hvorfor er det noe prinsipielt annerledes eller verre å spise en fisk fra bås enn en ku eller en gris?

Jeg forstår at det er kjipt å bli rammet av dette, og forstår at det å fiske er et fint yrke, men i tilfellet Oslofjorden er det egentlig bare en fornuftig løsning. Som andre er inne på, slike områder har et MYE større potensiale også med tanke på arbeidsplasser og økonomi dersom man satser på å bruke de primært som rekreasjonsarena. Samfunnsøkonomisk er dette rått parti. Dette har man sett så mange steder i verden at det ikke lenger er noe å diskutere egentlig. Og det geniale med å bruke naturen primært som rekreasjonsområde er at dette lar seg gjøre uten at økosystemene overbelastes, noe yrkesfiskere har drevet med i årtier. Sånn sett kan man med en viss rett hevde at yrkesfiskerne har saget av den greina de selv har sittet på...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tusentalls av sports/hobbyfiskere tømmer ikke fjorden fortere en  30-40 yrkesfiskere ? "Åjj jeg fikk en fisk, vi slår den ihjæl for og ta ett bilde og finne ut hva det er, åjj jeg fikk enda en". Hvis man vil bygge opp bestandene så må da ALT fiske forbys i noen år hvis ikke det er kultivering (ta predatorene) men da hadde det blitt ramaskrik. 

Villaksen var bare ett eksempel på noe som sliter, men alle lukker øya for pga pengene det genererer. 

Fisk i bås er værre pga ringeffekten, enn dyr i bås på land. Nedriter fjordsystemer, rømmninger, lakselus, avlusnings metoder med kjemikalier som dreper skalldyr, medisin bruk osv

Hva gjør jobbene deres viktigere enn vår jobb? Skal tenke dere hadde hylt hvis dere mista jobbene pga fritidsbruk er viktigere enn yrkesbruk. Det er jo dere som "leker" på arbeidsplassen vår og lager drama. Send meg en pm om hvor dere jobber, så skal jeg invitere med meg en gjeng yrkesfiskere for å leke på arbeidsplassene deres.

Istedefor at folk må kjøre langt og lenge, og lengere enn langt for å jobbe Så man har til livets opphold, så kan jo sportsfiskere kjøre ett stykke for og bedrive en fritidsaktivitet.

Endret av Hottentott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

all erfaring og kunnskap opp gjennom historien viser at selv ganske få yrkesfiskere er en mye større trussel mot bestandene enn sportsfiskere. Dessuten har moderne forvaltning, med fang og slipp og/eller fangstbegrensninger gjort det mulig å praktisere sportsfiske uten at det skader bestandene.

for all del. det er praktiske problemer knyttet til fiskeoppdrett som må løses, som du er inne på. Men denne type problemer hadde vi også tidligere i landbasert kjøttproduksjon, helt frem til 1970-1980-tallet. Forhåpentligvis klarer o-næringen å løse disse utfordringene de nærmeste årene. Vi trenger oppdrettsfisk for å dekke etterspørselen og behovet etter fisk, men skal næringen ha en fremtid, må miljøutfordringene løses.

sett fra et samfunnsøkonomisk perspektiv er det riktig å prioritere de politiske tiltakene som totalt sett genererer flest arbeidsplasser, og som totalt sett bidrar mest til samfunnet. Ingen næring er hellig. Som sagt. alltid kjipt å bli rammet av nedskjæring, enten det er av den ene eller andre grunnen. Men omstilling er vel noe de fleste av oss i snitt må gjennom 2-5 ganger i løpet av yrkeskarrieren...

Og lek er viktig; fordi det genererer enorme inntekter, fordi det genererer arbeidsplasser. Tenk på idretten. Og det er også viktig for folkehelsen. Et fullstendig undervurdert perspektiv! I Oslofjordens tilfelle snakker vi altså om rekreasjonsområdet til over en million mennesker. Sett fra et samfunnsmessig perspektiv er det som sagt rått parti når det gjelder hvordan denne ressursen bør forvaltes. 

og sportsfiskere er villige til å reise tusenvis av kilometer for å fiske. Det gjør vi hvert eneste år. Men det er likevel den rekreasjonen vi kan bedrive rett utenfor stuedøra i hverdagen som i lengden er den viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere har da mange ferskvann dere kan leke i.

Fortsatt ingen som har sendt en pm om hvor dere jobber sånn at vi kan komme på arbeidsplassen deres og si: nå stenger det her, vi skal leke dagen lang istedefor.

Det er nesten så jeg vil få med en haug trålere på dugnad, og virkelig tråle hardt i Oslofjorden en uke eller to, sånn at politikerne ser hvor mye man faktisk får opp og sier at dette er en viktig arbeidsplass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, piscator skrev:

 Vi trenger oppdrettsfisk for å dekke etterspørselen og behovet etter fisk, men skal næringen ha en fremtid, må miljøutfordringene løses.

 

Ikke helt enig. Her i Norge blir det kun drevet oppdrett av rovfisk. Dette medfører at det aldri vil bli noen netto økning av produsert fisk totalt. Det vil alltid gå med mer fisk til produksjon av for enn det man sitter igjen med når oppdrettfisken er klar til slakt. Man vil med andre ord sitte igjen med mye mindre fisk enn det man startet med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Afre skrev:

Ikke helt enig. Her i Norge blir det kun drevet oppdrett av rovfisk. Dette medfører at det aldri vil bli noen netto økning av produsert fisk totalt. Det vil alltid gå med mer fisk til produksjon av for enn det man sitter igjen med når oppdrettfisken er klar til slakt. Man vil med andre ord sitte igjen med mye mindre fisk enn det man startet med

Jeg er på meget tynn is her, men oppdrettslaksen fores vel nå i stor grad med vegetabilsk for? Det er vel derfor omega 3 verdiene er synkende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Afre skrev:

Ikke helt enig. Her i Norge blir det kun drevet oppdrett av rovfisk. Dette medfører at det aldri vil bli noen netto økning av produsert fisk totalt. Det vil alltid gå med mer fisk til produksjon av for enn det man sitter igjen med når oppdrettfisken er klar til slakt. Man vil med andre ord sitte igjen med mye mindre fisk enn det man startet med

---

det du er inne på her er en av utfordringene til o-næringen. Men faktum er at etterspørselen etter animalske proteiner i verden generelt er mye høyere enn det som produseres av økosystemene. For at kloden skal kunne tåle så menge mennesker må vi alle enten redusere vårt inntak av animalske proteiner, eller så må vi finne en måte å produsere disse proteinene på "industrielt". I landbasert produksjon av kjøtt er det stort sett planteetere vi avler opp; kuer, griser, sau osv. Når det gjelder fisk er det som du er inne på stort sett rovfisk. Unntaket er vel at det internasjonalt oppdrettes arter som tilapia, som jo kan spise plantekost. I et ernæringsregnskap er slike arter bedre. Og som andre er inne på; å redusere mengden animalske proteiner i foret til laks er ikke nødvendigvis veien å gå, fordi det gir et "dårligere" produkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentott jeg snakker om indre Oslofjorden og ikke områdene der du fisker og der rist blir brukt. Lenger inn i fjorden fikk man fritak for rist for å kunne få bifangst. Reketråleren  fra Horten fikk for noen år siden en 14 fots jolle i trålen. Når man ser på fisken de selger er den rett over minstemålet. Alle bør skjønne at man også får fisk under/langt under minstemål. I tillegg ødelegger tråling bunnvegetasjonen Hvorfor tror du man forbyr tråling når man endelig tar tak i problemene? I Kattegat gikk fangstene ned fra 20000 tonn på 70 tallet til under 200 tonn i 2009. Da innførte man trålforbud. I trålfrie og ti ganger mindre Øresund har man i tiår tatt opp ca 2000 tonn. Hvor mange milliarder man har tapt i Kattegat føres det dessverre ikke regnskap for, men det er mange. Man skryter av hvor mange middager man tar opp med trål hver dag og tallet er stort. Men kunne det ha vært større, og av bedre kvalitet tatt opp på annen måte? 

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et geografisk søk på Gule sider innen bransjer som lever av folks lek i Oslofjorden og omegn. Gjenta så med søk relatert til yrkesfiske.

Spørsmålet er ikke om det er urettferdig at yrkesfiskeren blir satt på land, spørsmålet er hvorfor i all verden yrkesfiskeren ikke er satt på land for lengst. Antall mennesker sysselsatt i næringer knyttet til lek er enormt mye høyere enn antallet mennesker sysselsatt i yrkesfiske i dette området. Det er blodig urettferdig at alle disse jobbene knyttet til lek skal lide fordi noen få årsverk mener deres jobb er viktigere. 

I min bransje er lek så absolutt et alternativ til min jobb, velkommen i klubben. Men sånn er det i de fleste bransjer. Jeg jobber med regnskap, og min hovedkonkurrent er nettopp folk som gjør regnskapet sitt selv. Dvs de som «leker» regnskapsførere. Men det er nå engang en rett de har, de kan føre sitt eget regnskap og jeg kan fiske min egen fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du sammenligne det og føre eget regnskap med en fritidsaktivitet? 

Og hvis det er så mange arbeidsplasser knytta til lek, da burde dere jo være fornøyd, for da har dere nok lekeplasser :)

Men dere får kose dere med oppdrettslaks og importere varer fremfor norske, ferske råvarer :) yrkesfiskerne er vell så viktige som bøndene

Men det blir en dugnad i Oslofjorden fremover etter og ha vist denne tråden til xx antall yrkesfiskere :) alt fra båter under 6m til reketrålere på 23.99 :) når politikerne ser hvor mange tonn som blir dradd opp og hvor mye penger det gir se neste ukene, så tenker jeg det er yrkesfiskerne som får fortsette. Greier vi 1000tonn før 1 april? Må i allefall prøve

Endret av Hottentott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hottentott skrev:

Hvordan kan du sammenligne det og føre eget regnskap med en fritidsaktivitet? 

Og hvis det er så mange arbeidsplasser knytta til lek, da burde dere jo være fornøyd, for da har dere nok lekeplasser :)

Men dere får kose dere med oppdrettslaks og importere varer fremfor norske, ferske råvarer :) yrkesfiskerne er vell så viktige som bøndene

Men det blir en dugnad i Oslofjorden fremover etter og ha vist denne tråden til xx antall yrkesfiskere :) alt fra båter under 6m til reketrålere på 23.99 :) når politikerne ser hvor mange tonn som blir dradd opp og hvor mye penger det gir se neste ukene, så tenker jeg det er yrkesfiskerne som får fortsette. Greier vi 1000tonn før 1 april? Må i allefall prøve

Genial plan for selv å fremskynne det man er motstander av, hehehe

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentott, det siste blir ganske tøysete. Har ellers stor forståelse for synspunkta du la frem i begynnelsen av tråden. Jeg ser helt klart verdien av å ha et operativt småskala yrkesfiske langs hele kysten, både grunnet sysselsetting, tilgjengelig lokalfanget fersk sjømat, og også historie. Det foreslås å begrense yrkesfiske innafor Slagentangen, det kan være et god ide, og det går jo heller ikke ut over så alt for mange siden de aller fleste på Østlandet fisker utafor dette. Selv jeg er usikker på om en håndfull små trålere med faste ruter betyr døden for fjorden, det er vel snarere de kommersielle storskala trålere og lysfiskere som kan gjøre betydelig innhogg. Det med rist ville likevel gjort det langt mer forsvarlig innafjords. Jeg støtter vernetanken til Sarepta, men en håndfull sveip i uka med 9-metringen på Tofteflaket ser jeg ikke helt problemet med. Med rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som tilsynelatende har en formening om at en aktivitet er mer verdt dersom den utøves av noen med yrkestittel, enn dersom den utøves av andre. Jeg deler ikke den oppfatningen og ga deg et konkret eksempel fra mitt eget yrke for å illustrere hvor forvrengt din oppfatning er.

Ja, jeg er svært fornøyd med mange arbeidsplasser. Så fornøyd at jeg argumenterer hardt for å skape enda flere. 

Jeg spiser ikke fjøsfisk, og ikke importert fisk (ved mindre jeg får det servert.). Derimot spiser jeg fisk 2-4 ganger i uken og ca 1/3-part av den fanger jeg selv. Jeg er et levende bevis på at din teori om sammenheng mellom lokalt næringsfiske er korrelert med fjøsfisk eller import er feil. Du har selvfølgelig rett i at næringsfiske er like viktig som matproduksjon på land, men det er det da heller ingen som bestrider. Derimot er det fint du løfter frem sammenlikningen, for der har du et pong du nok ikke har sett selv? Det er lite eller ingen matproduksjon i Oslomarka, ettersom arealet er bedre utnyttet til fritidsbruk. 

Hvis du virkelig vil ha fortgang i denne prosessen er det bare å kjøre på som planlagt. Per i dag er det ikke politisk flertall for Friluftsfjorden slik Sareptas (med flere) tenker seg den, men med litt drahjelp ala den du legger opp til vil det fort endre seg. Det vil endre seg uansett, men med din hjelp vil det endre seg fortere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hottentott skrev:

Hadde ikke du blitt provosert hvis fritidsaktiviteter ødla for jobben din og andre i familien?

Jaggu godt det ikke bare er jeg som blir provosert, vet det er mange som planlegger fiske innerst i Oslofjorden de neste dagene :) hør på kanal16

----

ikke hvis jeg hadde innsett fakta,

1) at jobben egentlig ikke er viktig for samfunnet. Yrkesfiske er en viktig næringsvei for Norge, men ikke det som drives i Oslofjorden, det er knapt for lek eller hobby å regne (fra et samfunnsperspektiv, når du først trekker dette kortet)...

2) at det (delvis) var min egen feil at det  hadde blitt slik (historisk overfiske i dette tilfellet),

3) at fritidsaktivitetenes totale verdi er mye større for samfunnet, særlig når man også tar hensyn til alle de arbeidsplassene dette genererer, og folkehelsen.

Hvis jeg skal kunne rettferdiggjøre egen jobb, bør den vel faktisk tilføre samfunnet verdi, helst større verdier enn man kan få på annet vis, hvis disse er i en slags motstrid til hverandre, som i dette tilfellet.

for øvrig tror jeg for så vidt Triturus har et poeng; det kan nok hende et småskala yrkesfiske langt ut i Oslofjorden er liv laga, om ikke annet som en slags kulturbærer, og ikke trenger å være ødeleggende for bestandene, forutsatt svært streng regulering. Men hvorfor da så negativ til å frede fjorden lenger inn, særlig når det er så sterke biologiske argumenter for dette? hva med å forsøke å komme "motparten" i møte? 

og interessant at dere vurderer å drive en slags "sivil ulydighet" med fiske i indre Oslofjord, hvis ikke dette bare er et tøyseforslag da. For dette tror jeg ganske sikkert kommer til å være et av tidenes selvmål... tror dere virkelig at dette er noe dere kan fortsette med uten resten av samfunnets velsignelse?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på møte med Arne Nævra i går og der var det også en representant for rekefiskerne og en fra fiskerlaget. Nå var det plutselig snakk om rist og oppsamlingspose på alle reketrålerne. Noe  var allerede klart mens noe var under utprøving. Alt snakk om at fiskerne måtte få tråle uten rist for å få bifangst var borte så noe har skjedd og det har ikke kommet av seg selv. Tror ikke økonomien har blitt så mye bedre at man nå kan overleve uten bifangst. Men man får se positivt på at de har tatt signalene. Jeg har aldri kritisert trålingen lenger ut i fjorden. Der er de sertifisert og underlagt kontroll. Jeg synes uansett man skal forbeholde den relativt lille delen av fjorden til fiske med lett redskap. Det vil være et flott pilotprosjekt som kan gi forskerne viktig kunnskap. Lønnsomt økonomisk er det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.