Gå til innhold
Fiskersiden

Isbor vil ikke bore, selv med splitter nye skjær


Sleskham
 Share

Recommended Posts

Hei, folkens.

Mon tro hva er det som er galt med dette isboret plutselig?

Boret vil ikke bore ordentlig lenger.

Se video her.

Trodde først det var sløve skjær (noe som vanligvis er årsaken til dette), men nå har jeg forsøkt å skifte skjær, og sette på splitter nye skjær to ganger, men fullstendig uten effekt. Boret borer fortsatt like dårlig. Det bare spinner og "polerer" isen.

Har sett grundig over boret, også leddene og motorfestet, men klarer ikke å se noe synlige defekter. Men kan boret ha fått en skade eller skjevhet noe sted, som ikke er synlig for det blotte øyet?

På forhånd; takk for eventuell råd og hjelp.

(Og beklager hvis dette er postet under feil emne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, erik skrev:

Nesten sikker på at du har skjevt skjær. Det er veldig fort gjort å få en liten smell som gjør at vinkelen på den ene (eller begge) knivene blir feil.

Jeg har googlet, og forhørt meg rundt, og det du skriver, Erik, virker å være en gjengangerteori. Flere sier og skriver det samme.

Det er nok ikke utenkelig at boret har fått en karamell som følge av sløv pakking i skutersleden, hvor boret har fått leke bulkerally med annen bagasje. Med andre ord; min egen skyld.

Jeg har med andre ord nå bitt i det sure eplet og gått til anskaffelse av et splitter nytt bor til den fine summen av 186 Euro(!).

(Ja, jeg måtte krysse grensen til Finland for å få tak i nytt bor på dagen, da det ikke var å oppdrive her i nærområdet på norsk side).

Takk for innspillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri brukt modellen du har, men jeg vil anta at det er mulig å gjøre det samme her som jeg gjør selv på mitt blå Mora-borr fra forrige verdenskrig.... Man må prøve seg frem med tynne skiver som legges mellom kniven og borret, typisk i forkant av kniven så den får skarpere vinkel mot isen. Knekk opp noe barberblader eller noe annet tynt metall og legg i mellom. Sånn justerte man hvor "hardt" borr tok i isen før, og det fungerer fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.