Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskenoob
 Share

Recommended Posts

Sorry, dette er nok i feil tråd, men sleit litt med æ finne hvor jeg skulle poste den.

 

EKSEPSJONELT dumt spørsmål, men jeg ser veldig mange benytte ris på turene IT med telt i skogen. Dagens dumme spørsmål er da; hvordan tilbereder dere risen? Bare i panna med vann? Fisken er jo god pannestekt med smør så heller dere ut risen eller slenger dere bare fisken oppi med risen?

mine fantastiske fiskerettigheter og fiskelykke har gjort at det har blitt mest pølser på bål hittil :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

jo, boil in bag er nok bra, men mtp tilberdning. mulig jeg bare ser glansbildene på bloggene, men de fleste ser ut til å ha alt i panna. ønsker å dra med meg minst mulig på 3-5 dagers turer og hadde håpet å holde kaffekjelen risfri :)

liten stekepanne, kaffekjele, turkopp og bestikk er stort sett det jeg ser for meg av kjøkkenutstyr.
men om kaffekjelen er tingen prøver jeg det! :)

 

takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok boil in bag i kaffekjelen. Det setter ikke smak på kaffen. Stek ørret og sjalottløk og ha risen over når det er ferdig.

 

Flere varianter av rett i koppen ved siden av stekt ørret fungerer bra. Ikke mye vekt i de rett i koppengreiene.

 

Potetmos fungerer også. Når fisken er stekt tar du den ut og lager mosen med stekefettet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker ikke jeg ris men bulgur. Det smaker mye bedre og er ikke så mye tomme kalorier som ris. Hvorfor tar du ikke bare med en tur-gryte til å koke ris. Den ekstra vekten er minimal og du kan pakke ting inn i kjelen slik at palssen ikke blir et problem. Har jeg bål så så pleier jeg å koke opp vannet på primus. Så setter jeg gryta slik at den på en måte får varme fra bålet. Der får den stå å gjøre seg ferdig. Det går bra at gryta står på siden av bålet bare snu litt på den av og til så varmen blir jevnt fordelt. Det er ikke nødvendig at vannet koker for at risen skal bli færdig. Det tar bare noe lenger tid hvis vannet ikke koker. Har jeg ikke tilgang på bål så lager jeg også ris/bulgur. For å spare bensin på primus koker jeg opp vannet Så stenger jeg av primus og lar den stå i 5 minutter. Deretter gjentar jeg til den er spise klar. Oppvasken tar jeg i gryta. Tar med en liten flaske med oppvasksåpe og noen sånne skuresvamper. Dette veier null og niks og tar heller ingen plass. Trikset er bare å ikke bruke iskaldt vann. Varm opp vannet til ca 40 grader da løsner fett og matrester som bare det. Har du kaffekjele sett den gjerne bålet og varm vann til oppvasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo knalltips! Skal til Femund (Istern) i 5 dager i juni og ønsket å pakke nogenlunde lett. Men som du sier, ved å pakke inn ting i kjelen tar det ikke mye plass. Om vi ikke skal gå i 5 dager skal jeg absolutt ta med kjele ja. Litt mer kronglete om vi skal bryte Camp hver dag. Bulgur var også et godt tips. Med litt krydder smaker det også bedre enn ris. 

Takk igjen for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.