Gå til innhold
Fiskersiden

Er denne snella grei?


scampern
 Share

Recommended Posts

Jeg personlig styrer unna alt som heter level wind på havsneller. Har flere ganger vært borti at girsystemet til lineføreren går til helvete ved hard belastning, riktig nok ikke på snella du peker på, men dog. Hvor tungt/hardt fisker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, greit å vite:)

Oppfølgingsspørsmål: Må man gjøre noe selv når man sveier inn på sneller uten "level wind". Det er sikkert ett dumt spørsmål men jeg har veldig lite erfaring med havfiskesneller.


Fisker per dags dato med en stor haspelsnelle (shimano aerlex 8000). Det er litt tungvint på dypet for jeg føler jeg må "pumpe" opp loddet også for å ikke belaste snellen for mye.

 

Finnes det noen budsjett-alternativer der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haspel er minst like utsatt som senefører på en multiplikator. Du kan selvfølgelig kompensere ved å gå opp i størrelse og pris så haspelen tåler mer, men jeg mistenker at en Stella 20000 eller tilsvarende kanskje er noe utenfor budsjett her. (Jada, jeg setter det på spissen nå.)

Dette er egentlig enkelt, kom deg over dette snøreførertullet. Noen ting hører voksenlivet til og sneller uten snørefører er en av de tingene.... ;) 

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, scampern skrev:

Kan jeg spørre hvorfor det selges så mange sneller med snøre-fører om det bare er tull ?:) 

 

Som det meste annet, til sitt bruk er det ikke tull. Jeg har feks snørefører på alle mine multiplikatorer for kasting og trolling.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er slitasjen som kommer av tung vekt over noe tid. Siden de fleste av oss bruker mer tid på å vippe tunge blyvekter opp og ned, enn på å vinsje opp tunge fisk, så er det blyvektene som gjør at det går åt skogen. Men hvis du jevnlig pumper inn grov fisk vil det gi den samme effekten det også. Bare at da synes jeg ikke synd på deg lengre... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at lineførerer giret ryker, er at det blir en enorm belastning på et punkt hvor det i utgangspunktet ikke er konstruert for å ha noe særlig belastning. Som erik sier over her, meite hvitting i Oslofjorden går nok helt fint, men å denge 30 kgs torsk på storhavet dag ut og dag inn, funker dårlig. Det kan holde litt, men å lure på når det ryker når man er på fiske, er noe ihvertfall jeg vil slippe å bekymre meg over. I verste fall ryker den når rekordfisken sitter i andre enden av snøret. Å føre lina med tommelen  går det automatikk i etter litt trening, men jeg bruker helst en neopren hanske, da lina etter noe tid med bløte hender begynner å skjære inn i huden. Hva slags budsjett har du på opplegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpt på stang/snelle for 2000 til sammen :)

Jeg fisker på sørlandet (kristiansand) , 20-120 meter med maks 400 gr lodd/pilk til nå, er det også for tungt for en snelle med snørefører?

Fisker ikke ofte nok pga småbarnslivet og da har jeg egentlig lyst til å ha det enklest mulig når jeg drar ut , det var tanken bak en snørerfører.

Ingen fare for at pumping av stor fisk vil ta knekken på den, har maks fisk på 4,2 kg til nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe snaut budsjett for å få kvalitet. Det ligger forøvrig en slik snelle du linket til for 300 på finn nå. For den prisen koster det ikke så mye å prøve. Går det til helvete, så blir man ikke ruinert for det :) Men igjen, ryker den når storfisken hogger, så er det du som sitter igjen med svarteper 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker både slike sneller med linefører og stor haspel snelle, bruker også endel fiskehjul ! men eg personeli liker best den åpne haspel snella, har ikkje fisket ordentlig tungt med noken av snellene men var ikkje noke problem med 2 torsker på 4-5 kg kvar på noken av snellene :) men sant som tidligere nevnt oppi her, med stramt budsjett får en ikkje så mye kvalitet, en får somregel det man betaler for :D Skitt Fiske !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du heldig, så ryker det sånn at snøreføreren henger etter som et slips, og er du uheldig så låser hele snella seg. Med tilhørende panikk.  https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=116692147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.3.2018 at 16.52, scampern skrev:

Hadde håpt på stang/snelle for 2000 til sammen :)

Jeg fisker på sørlandet (kristiansand) , 20-120 meter med maks 400 gr lodd/pilk til nå, er det også for tungt for en snelle med snørefører?

Fisker ikke ofte nok pga småbarnslivet og da har jeg egentlig lyst til å ha det enklest mulig når jeg drar ut , det var tanken bak en snørerfører.

Ingen fare for at pumping av stor fisk vil ta knekken på den, har maks fisk på 4,2 kg til nå :P

Skaff deg penn proff lever drag 2/0 settet. 30lbs 7’ stang, level drag snelle i str 30 og en rull med multi snøre til 2499. Eller legg til 500 til å kjøp penn proff 2-speed settet. Veldig gromt sett med mye for penga. https://www.skittfiske.no/penn/173801/penn-proff-2-speed-havfiskesett-12-30lbs-7-regiment-xt-12-30lbs-plus-snelle-og-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.