Gå til innhold
Fiskersiden

Rossi
 Share

Recommended Posts

Hei. 

Skal investere i ny kombimaskin til båten. (Minor 21wr)

Har sett litt på lowrance hds 9 carbon, er denne grei? Eller fins det andre alternativer i denne prisklassen som er bedre? 

Fiskingen vil foregå på alt ifra fjæra til ca400/500m. 

En viktig faktor for meg at det er enkelt i bruk.

Har etterhvert planer om og anskaffe motorguide også.

Håper noen kan hjelpe litt :)

20170918_180657.jpg

Endret av Rossi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!

HDS Carbon er hakket over "grei". ;) Siden målet er det det er, hadde jeg personlig nok sett mer på Simrad NSS Evo3, som er mye av den samme maskinen men med mulighet for mer manuell justering av TVG. Er det bare ekkoloddet som er målet, er Simrad S2009 også verdt en kikk. Ved fiske på dypt vann blir det også mye endring av zoom, og der liker jeg hjulet på NSS. Med siste softwareoppdatering kan også NSS styre Motorguide Xi5 slik HDS har gjort i flere år.

Andre alternativer er i praksis Garmins GPSmap xs eller xsv. 

Hva har du tenkt på av ekkoloddgiver? Det er i mine øyne et vel så avgjørende spørsmål som valget mellom HDS/NSS/XS/XSV og du bør ta det valget før du velger elektronikken ellers.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, erik skrev:

Velkommen til forumet!

HDS Carbon er hakket over "grei". ;) Siden målet er det det er, hadde jeg personlig nok sett mer på Simrad NSS Evo3, som er mye av den samme maskinen men med mulighet for mer manuell justering av TVG. Er det bare ekkoloddet som er målet, er Simrad S2009 også verdt en kikk. Ved fiske på dypt vann blir det også mye endring av zoom, og der liker jeg hjulet på NSS. Med siste softwareoppdatering kan også NSS styre Motorguide Xi5 slik HDS har gjort i flere år.

Andre alternativer er i praksis Garmins GPSmap xs eller xsv. 

Hva har du tenkt på av ekkoloddgiver? Det er i mine øyne et vel så avgjørende spørsmål som valget mellom HDS/NSS/XS/XSV og du bør ta det valget før du velger elektronikken ellers.

Takk for det og takk for kjapt svar :)

Det er gjennomgående giver på båten fra før, og det er det beste når du har fast aksling mener jeg og ha lest.

Jeg tenkte å legge litt penger i en giver, men det er jo så mye og velge i så jeg blir veldig usikker. Mulig jeg må ha flere givere om jeg ønsker downscan osv,eller finnes det en giver som dekker alt? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags giver sitter i båten i dag? Hvis det er en Airmar så er det en sølvfarget lapp ved kontakten i enden på kabelen fra ekkoloddgiveren. På den lappen står det hvilken giver det er du har.

Det finnes givere gjennomgående som gir både 2D (vanlig ekkolodd) og DownScan i ett. Feks HDI-giverne til Lowrance/Simrad. Men skal du også ha SideScan så er det ett eget sett med gjennomgående givere.

De beste ekkkoloddgiverne er (i hvertfall når vi ser på de mer kostbare modellene) Airmar alle sammen. De kommer foreløpig ikke som kombigivere med 2D og dowscan, kun som rene 2D.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.3.2018 at 15.08, erik skrev:

Velkommen til forumet!

HDS Carbon er hakket over "grei". ;) Siden målet er det det er, hadde jeg personlig nok sett mer på Simrad NSS Evo3, som er mye av den samme maskinen men med mulighet for mer manuell justering av TVG. 

Etter at NOS56 software versjonene ble introdusert tidlig 2017 er TVG / Overflateklarhet funksjonene for Simrad og Lowrance identiske. Virker bedre med 4 trinn enn 20 trinns funksjonen Simrad tidligere hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er en B45, har samme svingerelement som B60 og P66. Du kan kjøpe en 7-pins Lowrance pigtail kontakt og spleise inn. Hvis du ikke vil lodde så kan du kan bruke sukkerbiter for å koble og putte det inn i en koblingsboks som gir strekkavlastning og gjør det vanntett (noe som egentlig ikke er nødvendig for din båt). 

Etter siste softwareoppdatering så støtter også Simrad NSS Evo2 og Evo3 Motorguide så da er NSS9 Evo3 et alternativ. HDS-9 Carbon og NSS9 Evo3 har tilnærmet identisk elektronikk og software, huset og knappoppsett er hovedforskjellen. Hvis du skal felle instrumentet inn så ser Evo3 finere ut enn Carbon ved slik montasje. Evo3 har noen fler funksjoner enn Carbon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, abbor skrev:

Det er en B45, har samme svingerelement som B60 og P66. Du kan kjøpe en 7-pins Lowrance pigtail kontakt og spleise inn. Hvis du ikke vil lodde så kan du kan bruke sukkerbiter for å koble og putte det inn i en koblingsboks som gir strekkavlastning og gjør det vanntett (noe som egentlig ikke er nødvendig for din båt). 

Etter siste softwareoppdatering så støtter også Simrad NSS Evo2 og Evo3 Motorguide så da er NSS9 Evo3 et alternativ. HDS-9 Carbon og NSS9 Evo3 har tilnærmet identisk elektronikk og software, huset og knappoppsett er hovedforskjellen. Hvis du skal felle instrumentet inn så ser Evo3 finere ut enn Carbon ved slik montasje. Evo3 har noen fler funksjoner enn Carbon. 

Takk for kjapt og utfyllende svar.

Hadde egentlig ikke tenkt og felle inn.  (Men ble plutselig usikker nå, hehe). 

Er den svingeren helt ok eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svingeren bruker det rimeligste elementet til Airmar, men er en bra svinger. Er sammenlignbar med Lowrance sine 50/200 kHz svingere i ytelse, men har har bedre kvalitet slik at den varer lenger. Absolutt ikke en 400-500m svinger i saltvann, men kan vel vise fisk på i overkant av 100m og bunnen på godt over 200m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei, jeg har en Askeladden Wasper 565 som jeg har planer om å gjøre til "sportfiskebåt".

 

Jeg fisker  slik som trådstarter, fra fjæra til dypet 5-500.  Jeg sliter med strøm/vind dvs for voldsom drift ved dypvannsfiske selv med 700/1200g lodd.  Dette alle rede ved 200-250 meter. Så da blir det mye fisking  etter lyr/sei ved div grunner i fjorden. "Autopilotfiske" som er blitt lite spennende ...

Nå ønsker jeg mer målrettet fiske,  agn/pilking/jigging ved vertikalfiske evt sakte drift. 

Skal forsøke meg etter kveite, lange,brosme,steinbit lysing men også jakte etter sei/storsei  som finnes i så mange dybder.. 

Etter å ha lest på forumet her virker det ut som om   HDS Carbon eller Evo 3  begge helst med 9"  med hekkmontert giver ( Airmar tm265lh )  Forsto det slik at det er kun evo 3 og carbon som har 2 kanal chirp altså eneste alternativ til tm265lh?

Vil 265lh bli søke for "smalt" kon/vinkel til at jeg effektivt f.eks kan cruise rundt å leite etter stimfisk som f.eks sei?

 

Etter mye frustrerende fiske pga drift innser jeg som også blir nevnt ved flere anledning bl.a av Erik at jeg muligens bør investere i "hjulvisper" først ... Og denne ser jeg.. Men så har jeg også ett defekt lodd i øyeblikket...

Jeg hadde i utgangspunktet kun hørt om minn kota men ser at dere nevner disse motorguide motorene. Og at disse kan kobles opp mot evo 3 etter software update samt med lowrance lodd og da blir vel det naturlig og utelukke minn kota? 

 

Når alt kommer til alt har jeg fisket " hele livet " men aldri etter noe spesifikt før det siste året. Nå ønsker jeg å kunne virkelig finne fisk som torsk,sei,lyr og bli en "smartere fisker". Det jeg alle rede vet er at dette er nok overkill så det holder for min del vedrørende liten erfaring med ekkolodd etc. Men dette er hva jeg liker å fordrive tiden min og når jeg går inn for noe går jeg inn for det som tid å penger strekker til :) Det er svært mye lettere å lære seg noe når en ligger sjela i det og trivest med nettopp det !

Nå er i utgangspunktet 30-40 lapper mitt budsjettet for dette ekstrautstyret.. Slik jeg ser rekker ikke dette til hva jeg nevner,så spørsmålet blir vel hva anbefaler dere? Gå ned i kvalitet og anskaffe alt samtidig, evt begynne en plass og bygge seg opp... Hvilken rekkefølge? Evt hvilke komponenter. 

Er særdeles trøtt, håper det kan svare til et veldig rotete forsøk på å få svar på så mye som mulig :rolleyes:

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TM265HL er på mange måter den optimale hekkgiveren for norsk havfiske, men TM185M er neste på listen. 

Nei, konevinkelen på TM265HL er ikke for smal til å søke etter pelagisk fisk. Da bruker du L, og får dermed vid konevinkel på 21-32 grader og det er stort nok i massevis. 

Resten er som du sier et spørsmål om budsjett. :) Du kan bruke en TM265HL med en kanal mot feks en Simrad S2009, med en plan om fremtidig utvidelse med feks Evo3. Jeg husker ikke i farta om XID sitter i L eller H, men det er den kanalen med XID som du vil få brukt med ekkolodd som «bare» takler ett frekvensbånd.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
Den 17.4.2018 at 8.54, erik skrev:

TM265HL er på mange måter den optimale hekkgiveren for norsk havfiske, men TM185M er neste på listen. 

Nei, konevinkelen på TM265HL er ikke for smal til å søke etter pelagisk fisk. Da bruker du L, og får dermed vid konevinkel på 21-32 grader og det er stort nok i massevis. 

Resten er som du sier et spørsmål om budsjett. :) Du kan bruke en TM265HL med en kanal mot feks en Simrad S2009, med en plan om fremtidig utvidelse med feks Evo3. Jeg husker ikke i farta om XID sitter i L eller H, men det er den kanalen med XID som du vil få brukt med ekkolodd som «bare» takler ett frekvensbånd.

Takk for svar!...... Jeg klarte altså og glemme passord , og få tilsendt nytt fungerte ikke da jeg aldri fikk noen epost, men ut av det blå kom jeg på det ! :D

Prosjektet ble satt litt på vent da jeg tenkte oppgradering av båt generelt.

 

 

 

Budsjett har økt og jeg tenker å anskaffe meg xi5 24v motorguide + 12" evo3 evt carbon 12", sammen med 265lh.   Nå er båten min etter det jeg har funnet ut21 grader ved hekken, vil jeg får dårlige resultater pga dette? Tenker på montering max 21.... ,, vil dette fungere dårlig, bedre med gjennomgående, syter med dette..

Ser jo at alle disse amerikanske fiskebåtene er jo type 24grader....  men ofte med dobbel motor og da feste i kjøl....

Ville jeg hatt et stor oppgradering med en s5100 mellom evo/giver ? Når jeg skal bruke en " latterlig" sum med penger på dette går jeg muligens all inn... evt ønsker jeg ikke å gå på noen smell ved at evo4/carbon 2 evt kommer senere i år ?...  Har dog ikke funnet trustworthy info om dette... Tåler disse greiene åpen båt med tanke på vær og vind, minusgrader + snø etc på sikt ? .... Har mer lyst å legge pengene mine i utstyr istedenfor en mer kostbar båt og mindre av det jeg faktisk ønsker å bruke båten til..

Erfaring med disse rådyre lifepo4 batteriene, verdt det? Den ekstra vekten de utgjør spiller ikke noe roller for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Carbon 2" heter HDS Live og ble lansert for noen uker siden. her kan du lese mer om HDS Live:

http://teamcolibri.blogspot.com/2018/10/nyhet-lowrance-hds-live.html

Litt om forskjeller mellom Carbon og Live kan du lese her:

http://teamcolibri.blogspot.com/2018/11/difference-between-hds-carbon-and-hds.html

Jeg har ikke helt kontroll på Simrads regime for fornyelse. 

Med såpass vinkel på skroget er det utvilsomt gjennomgående ekkoloddgiver som er å anbefale. En aktermontert giver vil fungere bra når båten ligger i ro, og med litt flaks i dorgefart. Men å forvente at den skal fungere godt i plan er i overkant optimistisk.

S5100 har jeg (dessverre) ikke noen erfaring med. 

Ja dette tåler bruk i åpen båt. Du bør nødvendigvis ikke la det stå i en en åpen båt men det handler like mye om tyveri som levetid. ;) Husk å bruke kontaktspray i alle kontakter og selvfølgelig kutte strømmen når ting ikke er i bruk så det ikke står spenning på kontinuerlig.

Hvis ikke vekt (eller volum) betyr noe for deg, ser jeg ingen grunn til å kjøpe lithiumsbatterier.  Bare husk at forskjellen i vekt og volum er ganske stor i praksis. Du ser i praksis på minimum 62 kilo i blybatterier til den elmotoren, samme som lithiumsbatteri veier ca 12 kilo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S5100 vil gi deg to helt uavhengige kanaler som kan ha forskjellig dybderange. Pinghastigheten med S5100 vil med en tokanalsvinger bli den doble av Evo3. S5100 har større kondensatorer for å lagre energien som skal sendes ut slik at den vil gi bedre ytelse fra ca 300m og dypere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Stjeler tråden litt her.. ;)
Hvilken gjennomgående svinger anbefales for Lowrance lodd ?
Spør både for meg og en kompis. Jeg har 9"Ti han har 9"Carbon.

Gjerne litt forskjellige budsjett da han har et litt større enn meg.
Jeg kjører i dag med HDI 50/200 hekksvinger han med en Airmar XSonic Bronze HDI XDCR 20deg. Selv ønsker jeg gjennomgående svinger for en mer solid montering. Han opplever mye crosstalk nå med denne og sin Carbon. Merkelig nok var ikke dette et problem med HDS 7 gen 2 som han hadde før. Den svingeren dukker heller ikke opp i listen over svingere under installasjon. Så nå står det på HDI 50/200 der også.

Gode tips ? :)

Endret av Daggad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt vinterfiske etter torsk (ser forøvrig ut til å ble en fantastisk sesong..). Fra 40-80m normalt sett. Vi driver annet fiske også som etter kveite og dorging på laks. Men ved dette fisket er ikke loddet så veldig viktig slik vi gjør det nå i alle fall. 
Når vi var helt alene var bildet helt fint. Når vi var nærme andre båter var det vertikale utslag som ble så tette at det ble umulig å se noe som helst. Også bunnen forsvant inn i mellom. Har dessverre ikke bilde, dumt jeg ikke tenkte på det. Like gale på Chirp som ved faste frekvenser.
Giveren sto i alle fall ikke listet som Airmar. Der er jo HDI 50/200 men jeg antok det var Lowrance sin som var ment ? Uansett valgte jeg den.
Han har akkurat montert en totalscan giver i tillegg, men vi prøvde til og med å skru denne fysisk av for å finne ut om problemet lå der. Resatte ekkoloddet..ikke noe hjalp annet enn å komme bort fra andre båter. LANGT unna også.

Nå er jeg ikke sikker på hvor kraftig denne giveren er, men jeg antar at disse ikke sender fast på for eks 600w men bruker den styrken som trengs mot dybden ? Er dette direkte koblet mot følsomheten ?

Jeg ser også at en del svingere har et enkelt frekvensområde på chirp. Som B175M som har ca 85-130 khz. I motsetning til min Lowrance HDI som har 50/200 som grunnfrekvenser og da lav/høy chirp.
Er det en fordel for chirp at det bare er ett frekvensområde ?
B175M er dyr da..Han ble også anbefalt SS175M men med plastbåt må da det være bortkastet ?
Hva med B75M på mitt Elite 9Ti, tror du/dere det er et ok alternativ for 0-100m ? Er det vits i kontra min hekkmonterte Lowrance HDI 50/200 ? Downscan og slikt bryr jeg meg ikke om.

Vanskelige greier dette her...men det er jo utfordringen som er gøy ! :D

Edit: Denne kompabilitetslisten forvirrer meg enda mer. Er det bare SS175M som er kompatibel med Carbon og ikke B175M ?
Samt at B75M ikke går med Elite ti ?
http://www.airmar.com/xref.html
 

Endret av Daggad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Europa er det bare SS175M som er tilgjengelig med Lowrance kontakt, I USA er også B175M tilgjengelig med Lowrance kontakt. Svingerene er de samme bortsett fra metallet i huset. 

Jeg er stor fan a B175M, B75M har etter min mening for stor strålevinkel for bunnfiske. For 100m og grunnere foretrekker jeg B75H framfor B75M. (bytt ut B med SS hvis du skal ha Lowrance utgaver) 

En Airmar CHIRP svinger har en stor fordel når det er mange båter i mrådet da den kan opereres på 50 til 100 forskjellige faste frekvenser, da pleier det å være mulig å finne en uten forstyrrelser fra andre ekkolodd. 

 

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.