Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano Speedmaster, valgets kvale


Hydrox
 Share

Recommended Posts

Vurderer ny stang til ørretfiske i vann og sjø (sjøørret) og trenger litt input fra dem med erfaringer.

Jeg har pr i dag en Beastmaster STC 210/240 3-14 gr som jeg er meget fornøyd med, men så er det jo alltid kjekt med noe nytt. En Speedmaster BX frister en smule og har vel forsåvidt landet på at det bør bli en 7-21 gr på enten 270 eller 300 lengde. Hva får jeg og hva taper jeg ved valget mellom disse to kandidatene? Har og vurdert Beastmaster 270/300 7-21 gr, men vedrørende pris så er veien opp til nevnte Speedmaster kort. En annen ting er at Beastmaster som er lengre enn den 240'en jeg har virker en smule fluffy og har ikke samme spensten som stangen på 240 har. Derfor kikker jeg i retningen Speedmaster.

Har en stradic ci4 1000 FBHG som matcher stangen jeg allerede har meget godt, tenkte å snope inn en 2500 size av samme snellen til den nye stangen.

Bruker stort sett sluk 10 til 16 gram, men kan med meget ujevne mellomrom finne på å hive ut en 15 gr bombarda med flue på slep. 

Håper noen har litt info og erfaring å dele :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!

Jeg har ikke mye erfaring med disse stengene, men har lånt en speedmaster noe av en kompis. Speedmastern virker veldig bra, spenstig og fint. kaster som en drøm. Er vel 9fot opptil 12gr jeg har prøvd, tror jeg. 

Men det beste rådet er vel å dra i en butikk som har stengene og kjenne på dem fysisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein speedmaster bx 270 ML, utrolig fornøyd med denne stanga, blir nesten utolmodig på å vente til sluken lander når eg kaster ! Arti å få litt lengde på kastene ;)  Hugser eg sto i samme situasjon som deg for ei stund siden, vurderte også Beastmaster i samme klasse denne gangen, men for meg endte eg opp med speedmasteren :D hvilken lengd gikk du for ? :) 300 eller 270 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler på de 30,5 cm har stor betydning, skal man drive med fiske som f.eks bombarda dub trur eg at lengden har mer å si, trur kastevekta har mer å si en lengden i denne sammenhengen :) 7-21g er det vell min stang er bereknet for og kan ikkje sjå for meg at eg kunne kastet noke spessielt lenger med ein 10 foter kontra 9 :) muli eg tar feil men eg er iallefall fornøyd med 9 foteren, skal eg være ærlig kunne eg tenkt meg 10fot også men føler det blir for dumt å kjøpe ny stang for evt. de små forskjellene :lol: de som også er fint med 270 kontra 300 er jo transportlengden, men er ikkje alle som er avhengig av slikt :) 

Legg gjerne inn rapport her når du har fått stanga å prøvd noken kast :) !

Off-topic: Vurderer ein Beastmaster selv. Men i 16fot, som markstang :)

Endret av helt1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg endte opp med en 10 foter 7 til 21 gr og har så smått fått prøvekjørt, ganske så fornøyd så langt. 10 til 20 gr sluker kastes rimelig godt, ikke prøvd med lettere enda. Intensjonen var sjøørret og stangen har allerede fått kjørt seg på første og foreløpige eneste fisken. Kan ikke klage når første ørreten som smeller på er på 4,3 kilo :D Stangen taklet dette meget godt, var verre med stakkeren av en 1000 snelle jeg benyttet, den ba om nåde de 15 minuttene kampen varte. Tenkte å unne meg en stradic 2500 snelle på denne stangen, men får ta det pø om pø.

16 fots Beastmaster hørtes mere ut som masten på en seilbåt, får håpe den er 5 delt da slik at du ikke trenger vogntog for å flytte på den ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærli :D ! har 14' Lawson Norwegian nå eg bruker som markstang, den er 3 delt så tenker 16' i 3 delt funker også ;) Du skal absolutt ikkje klage på første fisk på stanga ! det må ha vært en fin en ! Men kan ofte være lurt å fiske ørreten nå når det begynner å bli vår :) Eg personeli venter til litt ut i Mai før eg begynner å prøve meg på ørreten tenker eg, kor fisket du å ka sluk du brukte ? 
Når det kommer til snelle valg vurderte eg også stradic 2500 snella, men siden eg kostet såpass med penge på stang sparte eg heller litt på snelle å kjøpte ein Shimano Nexave 2500. Denne er eg veldi fornøgd med iforhold til pris iallefall, og SkittFiske anbefalte meg den, de synest det var mykje for pengene :)
Linker til snella:
https://www.skittfiske.no/shimano/157676/shimano-nexave-2500-fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lett for å få slips nå for tiden, går greit det så lenge man er innstilt på at fangsten må settes tilbake. Kommer det en kubbe av en ørret så får man ta det som en bonus, viktigste er jo å komme seg ut døren og kose seg i naturen. 

Ørreten på 4,3 kilo ble tatt på møresilda holografisk med blå rygg, 10 grams. I kveld var jeg ute og hadde mye fisk rundt meg som ikke ville ta. Siste sjangs i slukskrinet var en 7 gr Sebile fast cast gull/kobber-isch holografisk med svart rygg, da ble det en liten pale og en liten sø som begge fikk svømme videre. Stangen er helt super den og kastet godt den lille 7 grammeren og :) Fisker stort sett i området rundt Bergen.

Virker som om det meste man kjøper i fra Shimano er bra greier, har et par Exage sneller i den billigere enden og selv disse er bra. Har en stradic, største tabben jeg har gjort. Hadde jeg latt være så hadde jeg sluppet å kjøpe flere :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.