Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd svinger innstillinger Lowrance HDS


Bjørn.t
 Share

Recommended Posts

Hei. Har montert et Hds gen3 på båten med en p66 svinger.  Under installasjons valgte jeg feil svinger i listen som kom opp i menyen.  Var 2 ulike p66 å velge i. Så nå viser temperaturen konstant 55 grader.

Når jeg går inn igjen på innstillinger under installasjon på menyen klarer jeg ikke å endte svinger type. Det står p66 i menyen men den er ikke aktiv.

Hva skal gjøres for å få opp igjen listen over ekkolodd svingere i menyen ?

Endret av Bjørn.t
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Bjørn.t skrev:

Hei. Har montert et Hds gen3 på båten med en p66 svinger.  Under installasjons valgte jeg feil svinger i listen som kom opp i menyen.  Var 2 ulike p66 å velge i. Så nå viser temperaturen konstant 55 grader.

Når jeg går inn igjen på innstillinger under installasjon på menyen klarer jeg ikke å endte svinger type. Det står p66 i menyen men den er ikke aktiv.

Hva skal gjøres for å få opp igjen listen over ekkolodd svingere i menyen ?

Sørg for at du har oppdatert software på HDSen. 

Valg av ekkoloddgiver:

Trykk Pages-knappen. I menyen på venstre side, velg ekkolodd. Velg Innstallasjon. Nederst kan du nå velge giver.

I listen finner du to P66, en som heter 5 og en som heter 10. Forskjellen er resistansen i tempen, og som du merker får du feil temp når du angir feil variant. :)  

Hvis din P66 har XID, velges den automatisk, feltet der du endre giver er grått og du får ikke redigert manuelt. Men da hadde du heller ikke kunnet velge under oppsett av HDSen.

Hvis alt annet feiler, ta en hard reset og start på nytt. NB: dette sletter også waypoints. Slå av HDSen. Hold inne  + og -, mens du holder de inne trykk på og slipp Power. Fortsett å holde +/- til du hører er høyt pip eller ser bakgrunnskartet komme frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, zapp skrev:

Hei

Virker som gen3 en har en feil med tempen , jeg har samme feil med en B175 M giver.

Meld feilen til Navico 

Den feilen, som kommer fra ulik måte å behandle temp hos Navico og Airmar, ble så vidt jeg vet løst for flere oppdateringer siden. Slett eksisterende skjermoverlegg og legg det opp på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, erik skrev:

Den feilen, som kommer fra ulik måte å behandle temp hos Navico og Airmar, ble så vidt jeg vet løst for flere oppdateringer siden. Slett eksisterende skjermoverlegg og legg det opp på nytt.

Hei

Feilen hos meg er ikke løst., Navico  har jobbet med min sak i snart to år og de innrømmer at jeg ikke er alene om denne feil. Etter siste oppdateringer så er tempen helt borte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig sikker på at jeg skulle få temperatur til å virke på utstyret ditt. 

Har du Gen3? 

Har du noe annet utstyr med ekkolodd koblet til på Ethernet? 

Virker XID? (Vises B175M i installasjonsmenyen og er custom frekvenser tilgjengelig som frekvensvalg?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, abbor skrev:

Rimelig sikker på at jeg skulle få temperatur til å virke på utstyret ditt. 

Har du Gen3? 

Har du noe annet utstyr med ekkolodd koblet til på Ethernet? 

Virker XID? (Vises B175M i installasjonsmenyen og er custom frekvenser tilgjengelig som frekvensvalg?) 

Har gen 3 .xid viser B175 M og kan velge frekvens mellom 85- 135 

Har gen 1 og gen 2 på Ethernet . Samme feil om de ikke er tilkoblet . Har jeg Structurescan  koblet til så viser tempen 3 streker  , kobler jeg den fra så viser tempen 55 grader 

Etter soft 7 så er temp helt borte , har og B 60 giver .den viser heller ikke temp lenger på gen 3 .

 

Endret av zapp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.3.2018 at 20.09, abbor skrev:

Rimelig sikker på at jeg skulle få temperatur til å virke på utstyret ditt. 

Har du Gen3? 

Har du noe annet utstyr med ekkolodd koblet til på Ethernet? 

Virker XID? (Vises B175M i installasjonsmenyen og er custom frekvenser tilgjengelig som frekvensvalg?) 

Hei

Stor takk til Abbor .  Der var temp problemet løst 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pilk skrev:

Er jo smått komisk at abbor hjelper deg å fikse en feil på et døgn som navico ikke har klart på to år.

Både Abbor og Erik er fantastiske ressurser for dette forumet!

Ja helt utrolig , løsningen var i grunnen helt enkel for min del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å ikke ha HDS Gen1 og Gen2 i samme nettverk som Gen3 og Carbon fordi da blir den nye avanserte signalbehandlingen til ekkoloddet deaktivert. Etter at de er fjernet så skal ekkolodd modus endres til Multi-kilde så må instrument startes på nytt. 

 

Grunnen til at jeg anbefalte dette for å fikse temperaturproblemene er at jeg vet at temperatur i dette moduset virker stabilt med Airmar svingere. Har en mistanke om at legacy modus ikke testes særlig godt ved ny software siden de som tester software for Navico sannsynligvis bare har de to siste generasjonene av utstyr på sine båter. 

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.