Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitefisking_dorging


Frustrert_kveitefisker
 Share

Recommended Posts

 

Trenger hjelp.

 

Vil nok kalle meg en uerfaren Kveitefisker. Har i alle år fisket storsei og Torsk, men har alltid drømt om å få kveite på kroken. Har vært på seminar, lest på nett, snakket med eksperter på butikker som selger fiskeutstyr og tips fra venner/bekjente.

 

I fjor prøvde jeg med driv fiske, da en venn fortalte meg om hvor effektivt dette var. Har vel brukt enn 100 timer på sjøen, uten et napp. Ble tipset om å bruke 4play lipskul med både sei og Sild. Ingen hell på det.

 

Var på en villmarksmesse og ble fortalt at dorging etter Kveite, er sjukt effektivt i tidlig april til mai, ved grunna.

 

Han fortalte Tobis Softbait var en sjuk effektiv jigg, siden man kan bruke agn og luktstoffer til å tiltrekke seg fisk.

 

Han poengterte viktigheten med god research før jeg skulle ut å fiske, vedrørende valg av fiskeplass, topografi under havet og Flo/fjære. Han sa at kveite er en lat fisk, som ikke jakter.

 

Er så usikker på hvordan jeg skal få lurt den kveita, og håper dere kan hjelp meg med mine spm.

 

  1. Er softbait fra tobis en sluk man kan “stole” på? Er det noen vits med luktstoff?

  2. Hva slags jigger / sluker har dere hatt god uttelling på, når det gjelder dorging etter kveite?

  3. Her er kanskje det vanskeligste spørsmålet mitt. Hva slags fart skal jeg ha når jeg dorger etter kveite? Har en stor båt med 60 hester og er usikker på hvor fort jeg skal dorge.

 

Håper noen der ute kan hjelpe meg. Er desperat etter tips og gode veiledninger.

 

Mvh

 

Frustrert kveitefisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Research er virkelig det viktigste du gjør, finne de rette stedene.

Og til det kan dorging være helt topp. Jeg antar at du ikke har dyprigg, og da er utstyret enten en jigg eller wobler/ agnfisk som du blyer ned. Dorg med en stang, ganske jevnlig setter du motoren i fri og skal da kjenne at jigg/ lodd går i bunnen etter få sekunder. Fart rundt 2 knop er et greit sted å starte.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes drift er den aller enkleste måten å fiske kveite på. 
Bruker hel sild eller en shad med sildebit på for lukt. Sei og annet har jeg ikke prøvd så det kan jeg ikke ha en mening om.

Kveita er jo på jakt når den er på grunnene så at den er lat..tja, vet ikke det. Men normalt sulten og det er det som teller.
Her hos oss virker det som de aller fleste tas på 35-40m dybder. Finn sandbunn gjerne mellom noen undervannstopper. Ingen vits å drifte i timesvis på et sted, prøv heller flere plasser.

Det er bare å knekke koden å få troa ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.