Gå til innhold
Fiskersiden

Fortom ved slukfiske etter SØ


 Share

Recommended Posts

Hei

Tenkte å prøve meg litt på sjøørret-fiske nå utover våren. Har fisket noe etter dette tidligere, men føler meg fortsatt veldig som en nybegynner.

Har i den forbindelse et spørsmål til dere som har litt mer erfaring. Bruker dere fortom til slukfiske etter sjøørret? Tenker da på når man bruker multifilament(Fireline) som hoved-sene. Har inntrykket av at det er et must til sky fjellørret, men at det kanskje er ikke er så nøye til sjøørret?    

Jeg bruker fireline Crystal 0,12 og har prøvd en del både med og uten fortom. Liker i utgangspunktet best å fiske uten, pga den drirekte kontakten man får. Samtidig som det er litt styr med å knyte på osv. Samtidig har jeg inntrykket av at det blir mindre fisk uten fortom, men dette kan være tilfeldigheter eller noe jeg innbiller meg. Hadde derfor vært morsomt å høre litt hva andre gjør.

 

mvh    

 

Endret av STJD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør aldri bruke multisnøre uten å bruke fortom, uansett va man fisker etter. Å ikke bruke fortom gir bare fisken flere sjanser til å slippe unna. Den sliter seg lettere løs når den rykker til ( av samme grunn som at du får bedre kontakt). Fisken får lettere satt tennene i snøret, noe som gjør at det ryker. Multisnøre vil få sterk slitasje i ytterste stangring ved hvert eneste kast. og multisnøret vil få mye mer kontakt med stein og andre slitende faktorer under vannflaten. Så jeg vil gå så langt å si at fortom er et must.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på forrige taler: Fortom må man ha. Jeg bruker alltid fluorkarbon, men også vanlig mono funker fint. 

Fordelene er jo at fc/mono har mye bedre slitestyrke enn multisnøre, for det er jo ikke helt sjelden at man sneier innom en stein eller bryggekant eller annet under en fisketur. Eller at fisken biter såpass grådig over det du har i enden av snøret at den bokstavelig talt setter tenna i snøret. Og 0.12 multisnøre skal ikke gnages mye på av ørrettenner før den ryker.... Dessuten er spesielt fc så godt som usynlig for fisken, i motsetning til multisnøre som den nok ser greit (om den bryr seg nevneverdig er noe annet...) En meter eller to med fortom gir også en bittelitt dempende effekt av slag og ristinger, men om den er stor nok til å hindre at fisk slår seg av er vel heller tvilsomt. Man mister uansett ikke den direkte kontakten av en meter eller to fortom.

Ulempene er vel at du må knyte da....sjøl bruker jeg uni-knute som overgang og prøver å unngå at knuta dras inn i stangringene,, men det er ingen krise om det skjer.Mao har jeg ikke altfor lang fortom, en halv til 2/3 stanglengde kanskje? Med 0.12 multi bruker jeg da stort sett 0.20/0.23 fc så ikke størrelsesforskjellen blir altfor stor. Alternativt kan man jo bruke en svivel til overgang, husk da å tre på en gummiperle på multien før du knyter på - hvis ikke tør jeg garantere at toppringen får seg en kilevink før eller senere.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.