Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd til forskjellig havfiske.


Reeky
 Share

Recommended Posts

Hei, nok en tråd om ekkolodd og selv om det er mye god informasjon på forumet, så er jeg ikke helt sikker på hva riktig valg for nytt ekkolodd vil være for meg. 

Fisket jeg driver med er torskefiske på vinteren/våren på 50-100 meter, jeg vil ha et lodd med god oppløsning som viser fisken på best mulig måte. 
I tillegg driver jeg med seifiske på sommeren/høsten i fjordene, hvor dybden på bunnen går ned til 500-600 meter. Fisken går naturlig nok ikke ned til de dybdene, men jeg har med mitt billig lodd synes det er vanskelig å finne sei på 80-100 meter, når ekkoloddet gir en falsk bunn på 50-60 meter av ukjente årsaker. Så jeg vil ha et lodd som kan vise bunnen dypt, men trenger ikke vise fisk på 400-500 meter, det skjønner jeg må opp i en veldig dyr prisklasse for å få til. Men å få bunnen, slik jeg lettere kan se sei/lyr stimene lengre oppe er ønskelig. 

Jeg driver litt med lange og bromsefiske på dybder på 200-300 meter. Jeg prioriterer ikke et lodd som kan vise fisk på 300 meter, men om det er mulig å få til så er det selvsagt positivt. Så du kan si at loddet må fungere fra 50-300 meter.

Jeg trenger ikke et lodd med mye tekniske duppeditter som kan kobles til radar og vhf og alle mulige greier. Prioriteringen er å finne fisk til de varierte fisket jeg driver med, og å presentere det på skjermen på best mulig måte.

Budskjettet er veldig varierende. Om jeg kan få et lodd til 6-7 tusen som gjør susen så er det bra. Men om jeg må strekke meg opp i 12-15 tusen for et lodd som passer mye bedre er det noe jeg er villig til å gjøre.

På forhånd takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt: Simrad S2009 med Airmar TM185M eller B175M ekkoloddgiver (aktermonter/ gjennomgående). En ulempe, og det ert en solid budsjettsprekk. :)

Innenfor øvre budsjett: Simrad S2009 med HST-DFSBL.  

Innenfor nedre budsjett: Garmin Striker med GT23 eller let opp utgående Lowrance Hook (ikke Hook2 som mer den nye) og kjøp HST-DFSBL eller 50/20/455/800-HDI til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, TT skrev:

Jeg er en ren amatør på ekkolodd, men som Finn.no-junkie. Og ser nå at Elite TI 7 nå selges for godt under 6 tusen, dvs det samme som jeg ga for Hook 7 i fjor. Det må vel være en god deal?

De fleste merkene har nå en 2 eller 3-årig syklus på modellene sine. Lowrance har 2-årig, og prisen daler derfor markant mot slutten av perioden. Hook 7 betaler du nå ca 4000 for, mot 6-7000 da den kom. 

Elite Ti 7 til under 6000 er dog fortsatt en bra deal, men sjekk hva slags giver som er med. den selges både uten giver, med HDI og med Totalscan (i stigende prisrekkefølge). Jeg betalte ca 8000 for min med Totalscan da den kom, men det var riktignok også en av de aller første som kom til Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Pilk skrev:

Hva med en TM185M + Simrad Go7? Han får ikke like mange vertikale pixler som på s2009, men klarer seg nok med litt zoomfunksjon.

Siden han etterlyser rent ekkolodd, og jeg får inntrykk av at trådstarter kanskje ikke er av typen som er begeistret for rente touch-skjermer, hoppet jeg over den.  Men joda, særlig hvis vi vil ha en kombimodell er GO verdt en kikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

I tillegg driver jeg med seifiske på sommeren/høsten i fjordene, hvor dybden på bunnen går ned til 500-600 meter. Fisken går naturlig nok ikke ned til de dybdene, men jeg har med mitt billig lodd synes det er vanskelig å finne sei på 80-100 meter, når ekkoloddet gir en falsk bunn på 50-60 meter av ukjente årsaker. Så jeg vil ha et lodd som kan vise bunnen dypt, men trenger ikke vise fisk på 400-500 meter, det skjønner jeg må opp i en veldig dyr prisklasse for å få til. Men å få bunnen, slik jeg lettere kan se sei/lyr stimene lengre oppe er ønskelig. 

Hei

Det fenomenet der med falsk bunn er velkjent. Det skyldes vannskiller mellom vann av forskjellig temparatur eller saltholdighet, kanskje mest det siste, og er vanlig i fjorder. Når ekkoloddet ditt mister bunnen, så begynner dt å søke etter den i alle vannlag, og da slår det over på dette vannskillet. du kan prøve å slå av funksjonen for automatisk bunndeteksjon, og så stille det manuelt på det dypet og dybdeskalaen du ønsker. Det pleier å hjelpe, det gjord i allefall det på mitt gamle humminbirdlodd som bare gikk til 180 m. Jeg har også opplevd det samme med dyre ekkolodd i 100 000 kr klassen, spesielt i fjordene langs helgelandskysten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for gode svar! Utgangspunktet for at jeg var på jakt etter et rent ekkolodd og ikke et kombilodd, var at jeg tenkte at prisen blir mye dyrere for et kombinert ekkolodd og kartmaskin, og at dette går utover kvaliteten på ekkoloddet. 

Men et S2009 vil også være et bra lodd på mye grunnere fiske? Driver jo også med fiske på 30-50 meter. S2009 med HST-DFSBL er det som jeg tenker meg innenfor mitt budsjett.

Men om en kombinert kartmaskin og ekkolodd er omtrent like bra for prisen så er det noe jeg kan godt tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en S2009 fungerer fint også på grunnere vann. (Det er omtrent samme ekkolodd i den som i forrige generasjon Simrad NSS.) Det fine med S2009 er skjermen som er snudd på høykant. De fleste kombienheter har skjermen på langs. 

Prismessig er en HDS Gen 3 (utgående modell) i 9" mer eller mindre likt priset som Simrad S2009. Det er kanskje en tusenlapp eller to i forskjell litt avhengig av forhandler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei! ting har endret seg litt, og jeg har kommet frem til at jeg ønsker et kombilodd.
Vil en Simrad Go7 med en Airmar TM185 være et godt kjøp for fisket jeg beskrev i trådstarten?
Vil også presisere at det skal monteres på en åpen 17 foter skjærgårdsskip. 
Vil et Go7 lodd være enkelt å demontere og ta seg med, og at det tåler sjøsprøyt og fuktighet?

Takk for god hjelp sålangt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nå på et punkt hvor du bør ta en kikk på dette rent fysisk, i en butikk. :)

Teknisk kan utvilsomt GO brukes. Men den har ren touchskjerm og det er en smakssak. Test det i en butikk så du ser om det er noe for deg, eller om det kanskje er verdt det å gå over på feks NSS så du får både touch og knappestyring. Nå er vi langt inne på "smak og behag"....

Ja det er enkelt å ta med seg. To kontakter som skal løsnes, og så er det to skruer som skal løsnes for å ta skjermen ut av braketten den sitter i.  Null problem, selv med ganske så frosne og våte fingre. Både kontaktene og "håndtaket" på skruene er store og greie å få tak på.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSS Evo2/3 og HDS Gen3/Carbon har høyere utgangseffekt enn GO7 og har som Erik skriver knapper i tillegg til touch. Jeg ville ikke ha kjøpt noe uten touch, men hadde nok ikke kjøpt en 7" ren touch enhet til bruk i en 17' båt. 

Jeg har pent brukte både NSS7 Evo2 og HDS-7 Gen3 som jeg overveier å selge. 

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for tilbakemeldinger! Skal rundt på forhandlere og teste litt ut nå tenkte jeg.
Men kom over noe som var veldig interessant. http://www.marinesuperstore.com/clearance-electronics/electronics/lowrance-hds-7-gen3-with-transducer 
9000 for hds-7-gen3. I norske butikker ligger samme på rundt 17k etter hva jeg har googlet meg frem til. 40 % rabatt var det på den. Selvsagt er det problematikken med eventuelle feil, og sende frem og tilbake fra England. 

Airmar svinger til 9 tusen og loddet til 9, da er vi allerede oppe i 18 tusen noe som er å strekke budsjettet veldig langt.
Skulle gjerne sett på en svinger som var noe billigere, og kombinert med et lodd i 5-6tusen kroner klassen, men finner liksom ikke noe mellomting mellom Airmar185tm, og de svingerne til 1000-2000 som du Erik sendte i et tidligere innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du HDS 9 Gen 3 til ti lapper:

http://www.olssonsfiske.se/marinelektronik/lowrance/lowrance-ekolod-plotter-kombi/lowrance-hds-touch-9-gen3

Har bestilt en slik selv, men jeg har en svensk kompis som kan ta den i mot for meg. Gen 3 har gått ut, så hvis noen skal ha 17’ for den nå er det bare å snu i døra og gå.

Ellers ble ikke Rom bygget på en dag. ;) Det går an å begynne et sted, og heller utvide eller komplettere etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, erik skrev:

Her har du HDS 9 Gen 3 til ti lapper:

http://www.olssonsfiske.se/marinelektronik/lowrance/lowrance-ekolod-plotter-kombi/lowrance-hds-touch-9-gen3

Har bestilt en slik selv, men jeg har en svensk kompis som kan ta den i mot for meg. Gen 3 har gått ut, så hvis noen skal ha 17’ for den nå er det bare å snu i døra og gå.

Ellers ble ikke Rom bygget på en dag. ;) Det går an å begynne et sted, og heller utvide eller komplettere etterhvert. 

Og 7'ern selger de for 7700 http://www.olssonsfiske.se/marinelektronik/lowrance/lowrance-ekolod-plotter-kombi/lowrance-hds-touch-7-gen3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Olssons kjøpte opp et restlager hos Navico og kan derfor "dumpe ut" Gen 3 til ganske så hyggelige priser. (Dyrt lell selvfølgelig, men når en HDS kan fås til prisen av en Elite Ti eller GO må det sies å være en bra deal.) De gjorde det samme da HDS Gen 2 Touch gikk ut.

Men de trekker ikke fra norsk MVA, og skal ha en liten formue i porto til Norge, så du kommer langt hvis du har en adresse i Sverige de kan sende til. Skaff deg en Söta Bror. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, erik skrev:

Får opp hvor da? 

Jeg mistenker at det er Airmar som produserer HST-DFSBL men det er neppe saken her. :)

Når jeg googler HST-DFSBL så får jeg opp både Lowrance HST-DFSBL og Airmar HST-DFSBL. Lurer på om det er samme svingeren. Litt annen pris også på wavein f.eks så virker ikke som om det er samme produktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alt på Internett er sant. ;)

HST-DFSBL er en Navico-giver for Lowrance og Simrad. Hvis noen butikker roter Airmar inn i det så er sannsynligvis det en skrivefeil. Husk å sjekke om prisen du ser er ink/eks MVA.

Waveinn er en lurebutikk på kanten til svindel. Det fremstår som en norsk nettbutikk hvor du kan anta at prisen oppgitt er ink MVA (slik den skal være ved salg til privatpersoner i Norge). Men de har et .com-domene og prisen er UTEN MVA, så du får en aldri så liten ekstra utgift etter mottak av varen. Akkurat det er de svært lite flinke til å opplyse om.

Ikke overraskende er det også nettopp Waveinn som roter med giverne her. :D https://www.waveinn.com/nautisk-fiske/airmar-hst-dfsbl/43876/p

Dette kaller de "airmar HST-DFSBL", mens det altså er en Navico HST-DFSBL, og for å toppe det hele har de feil bilde. Bildet viser en HST-WSBL.

Og for de som ikke tok hintet:

LIGG UNNA WAVEINN - MØKKABUTIKK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei! Tar opp en gammel tråd. Av forskjellige årsaker ble det ikke kjøpt inn noe ekkolodd den gangen jeg lagde tråden, men nå har tiden kommet for å investere!

Fisket er forsåvidt det samme, forskjellen er nå at det er 2 båter som skal utrustes og budsjettet er litt strammere. Det fisket jeg skal bruke loddet til er beskrevet i første innlegget mitt.

Den første båten er en 20 fot styrehusbåt, planen min idag er å kjøpe et Simrad GO 7 XSR. Jeg finner det idag priset til 3999.  Noe som virker som en kjempepris for meg i forhold til de andre sidene jeg sammenligner med. 

https://seatronic.no/simrad-go7-xsr-7-kartplotter-og-ekkolodd-uten-giver?gclid=EAIaIQobChMI8M_ZhPOt6AIVGaWaCh3o4AiPEAQYASABEgJ2FPD_BwE

Jeg tenkte å kombinere dette med en HST-DFSBL. Dermed ender prisen til sammen for denne komboen på rundt 5500. Noe som er greit for meg.
Er det andre komboer og bedre utstyr for ca den prisen for meg? Eller høres det ut som et godt tilbud. Tanken på ren touch skjerm går greit for meg. 

Et annet alternativ jeg har sett på er en Lowrance Elite-7 Ti2, kombinert med HST-DFSBL svingern.

https://seatronic.no/lowrance-elite-7-ti2-kartplotter-med-ekkolodd?gclid=EAIaIQobChMI34fTvvWt6AIVR8-yCh2iDQn2EAQYASABEgK2AfD_BwE
Prisen blir da en god del høyere.

Den andre båten jeg skal utruste er en liten 14foter. En båt jeg bruker på sommeren innaskjærs.
Jeg ønsker ikke å bruke så mye penger der.
 Fisket foregår i fjorder og ofte på dypet, og etter pelagisk fisk som sei og lignende, men jeg kan ikke utruste begge båtene med like dyrt utstyr dermed blir det en begrensning her hvor mye jeg vil bruke.

Det jeg tenkte på her var et Garmin Striker av et slag. F.eks https://www.sgmarine.no/produkt/garmin-striker-4dv/ 
Usikker på svinger til et slikt lodd. Noen forslag her? 

Kan jeg få noe bedre til saltvannsfiske fra 0-200 meter for et budsjett på max 3000kr?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GO XSR og Elite Ti2 kommer begge fra samme produsent, Navico, og er funksjonaliteten er tilnærmet identisk. 

Du vil ikke finne noe som engang er i nærheten av ytelsen til GO7 XSR med HST-DFSBL for 5500kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abbor skrev:

GO XSR og Elite Ti2 kommer begge fra samme produsent, Navico, og er funksjonaliteten er tilnærmet identisk. 

Du vil ikke finne noe som engang er i nærheten av ytelsen til GO7 XSR med HST-DFSBL for 5500kr. 

Takk for svar. Jeg ser nå at det er uten kartpakke, så det blir 1500 til for kartpakke, men virker som en bra deal for meg ja. 
Noen som vet om det er store forskjeller på en HST-DFSBL svinger og f.eks en gt23m-tm svinger? ser den også blir anbefalt flere plasser. Den er dog 1500 kroner dyrere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.