Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken stang kaster lengst og presis med 6 grams sluk


waidmannsdank
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg fisker ørret på 200 gram. Jeg er på jakt etter den stanga som jeg kan kaste lengst med og som også er presis. Har sett på en shimano fireblood, men liker ikke det dele håndtaket på den. Jeg kjøpte en fenwick stang for et par år siden med delt håndtak og det vil jeg ikke ha. Er det noen stenger som har vanlig håndtak som dere kan anbefale.  Jeg fisker bare med blue fox vibrax størrelse 2 . Jeg bruker lukket sneller, da jeg er lei av at snøret tuster seg på en shimano stradic ci4 2500 som jeg hadde. Så gikk tilbake til zebco omega og daiwa lukkede sneller. 

Endret av waidmannsdank
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Med lukket haspel trenger du vel triggerstang?

Det er vanskelig å finne i den vektklassen. Stort sett må man da stort sett til import fra utlandet for å finne gode stenger. 
For eksempel Kuying Teton 662L 2-10gr burde funke. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, TT skrev:

For å sparke litt videre, så er vel den største utfordringen til trådstarter mht kastelengde, forutsetningen om at det må benyttes lukket haspel?

Ved mindre det har skjedd noe drastisk her som jeg ikke kjenner til; ja, utvilsomt.

Her er det bare å varmt anbefale konvertering til multiplikator. Desto før desto bedre siden det allerede har gått ett år.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen på 3,5 kaster bedre med multiplikator enn åpen haspel, riktignok med magnetbremsen på maks. Dette har nok noe å gjøre med at multiplikator virker mindre følsom for slakk sene enn haspel. Når minstemann fisker blir det  slakk sene både titt og ofte da det er litt for mye spennende å se på til å huske å sveive hele tiden. Jentungen på 9 håndterer derimot åpen haspel fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, abbor skrev:

Hvis man spoler på riktig mengde sene på riktig måte så forstår ikke jeg hvordan det er mulig å få snørekluss på haspel. Men nå bruker ikke jeg billige drittsneller. 

Nå er vel ikke den haspelsnella trådstarter skriver om noen drittsnelle. Men om han utelukkende bruker spinner, kan det jo dra på seg en del senetvinn etterhvert ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...
Den 6.6.2019 at 19.16, TT skrev:

Nå er vel ikke den haspelsnella trådstarter skriver om noen drittsnelle. Men om han utelukkende bruker spinner, kan det jo dra på seg en del senetvinn etterhvert ....

Senetvinn blir det uansett med haspel på grunn av selve haspel-prinsippet. Mere tvinn blir det om ikke bremsen er så hardt strammet at fisken aldri drar ut sene (eller du aldri sveiver uten å få inn sene). 

Alle spinnere har ikke nødvendigvis samme "intuitive" rotasjonsretning, så dersom spinneren faktisk er problemet så kan det muligens hjelpe å bytte spinner ganske ofte (uansett en god ide om fisken ikke biter)?

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Multiplikator er uansett løsningen, dersom snøretvinn ut over det sluken (spinneren) lager skal unngås - og det er å  foretrekke av mange andre grunner også. Haspel er noe dritt, unntatt når du MÅ bruke det på grunn av forholdene på fiskeplassen.

Dette betyr selvfølgelig ikke at alle multiplikatorsneller er bra, kvalitet og funksjon varierer en hel del også for slike.

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.6.2019 at 8.31, erik skrev:

Guttungen på 3,5 kaster bedre med multiplikator enn åpen haspel, riktignok med magnetbremsen på maks. Dette har nok noe å gjøre med at multiplikator virker mindre følsom for slakk sene enn haspel. Når minstemann fisker blir det  slakk sene både titt og ofte da det er litt for mye spennende å se på til å huske å sveive hele tiden. Jentungen på 9 håndterer derimot åpen haspel fint.

Min (nå avdøde) kone hadde aldri kastet med multiplikator når jeg traff henne i 1990, kun haspel - men det tok bare et par fisketurer I 1991 å konvertere henne fullstendig. Snellene som konverterte henne var Amb. 6600FL og Daiwa PR33SH - begge med magnetbrems (men av vidt forskjellig konstruksjon).

Passende stenger ift aktuell kastevekt er veldig viktig, og hva som er passende varierer mellom personer og bruksområder.  Det som er angitt på stengene er i beste fall veiledende, noen ganger direkte villedende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.