Gå til innhold
Fiskersiden

Snelle og stang til kveitefiske


Arne nn
 Share

Recommended Posts

Som forrige taler her inne så anbefales det å bruke søkefunksjonen.

Men sneller , og uten hensyn til pris, så vil jeg peke på Daiwa Saltiga 30 2-speed LD, Shimano Talica 12,  Prey Winder 12 Lever Drag HS, Poseidon 400 - men det finnes flere merker og prisklasser. Hold deg til ei snelle med vekt ca 500 gr +/-

Preysnellen er vel min favoritt av disse, med en veldig fin kombinasjon av lengde på arm og utveksling. Det samme med Poseidon. Alle disse er solide og gode sneller, flere mener at Daiwa er av svært høy kvalitet, med også dyrest.

Stenger; Prey har også noen gode saker der, ca 5,6 fot. Skal du utelukkende fiske fra båt, synes jeg det er bedre med ei kort stang kontra lang. Men her er det et utall meninger, og mange har mere erfaring enn meg. Dra til en til en butikk med godt utvalg og gode folk, kjenn på stangen og ta en beslutning.:-)

Nå er det Villmarksmesse på Lillestrøm fra i dag, hvis du bor i nærheten anbefaler jeg at du stikker en tur. Alle produsenter og merker er representert med alt det ypperste de har + litt til. Der kan du gjøre knallkjøp på snelle og stang, og tilbehør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen!

Spørsmålet angående lett utstyr, er om du skal ha snellen du kjøper til både kveitefiske og dypere havfiske eller ikke. Det fins uendelig mange meninger rundt den ultimate snella, så det er ikke så enkelt :) personlig har jeg brukt Shimano Talica 10 2-speed til kveita og er meget godt fornøyd med den. Har også brukt den på fiske ned til ca 300 meter. Ellers har vel feks Prey også noen gode lette sneller. Som regel på dypere fiske bruker jeg Penn Fathom 30 2-speed.

Har ingen spesiell ‘kveitestang’, men jeg har brukt Prey Jigger 15-40 lbs og noe Penn Regiment. Har gjort jobben greit de. Skulle jeg kjøpt meg ei stang retta mot kveite tror jeg at jeg hadde gått for Prey Spiral Jigger eller Light Jigger, evt Penn Halibut-serien :)

Har du mulighet til å stikke innom en butikk med litt utvalg anbefales det! Kjekt å få kjenne litt på det forskjellige utstyret i hånda.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.