Gå til innhold
Fiskersiden

Camp Villmark 18


Aurevenn
 Share

Recommended Posts

Ja tenker på at Daiwa er egen importør. Men hvis man vil ha grom snellene så ordner vel butikkene disse? Må være mye lettere enn når importør ikke tilbyr disse i det hele tatt.

Det er Nordmark som tar compre stengene inn. Kan hende de bestemte seg å ta den inn etter katalogen var trykt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, LaHo skrev:

Ola Dunk fisker ørret 2 ganger i året :) Altså er ikke Daiwa heller så keen på å ta inn de fete produktene. Eller det vil si, de er smarte nok til å IKKE gjøre det med tanke på at massene ønsker seg stenger til 400 kroner og sneller til omtrent samme.

Her tror jeg du er svært nær "sannheten" om det norske utstyrsmarkedet! Selv om det er kanskje borti et par millioner nordmenn som fisker minst en gang i året, er antall entusiaster, som virkelig er kresne og gjennomtenkte når det gjelder hva slags utstyr de skaffer seg, svært lavt. Dermed får vi et veldig smalt marked for kvalitetsprodukter. Resten tenker kun på pris. Derfor prioriterer importøren å selge mest mulig ræl til en billig penge. Ingen grunn til å bli sittende på store lager med dyrt utstyr de ikke får solgt. Men det burde bli enklere for entusiastene å spesialbestille kvalitetsutstyr...

EDIT: det store spørsmålet er likevel HVORFOR de store massene av norske sportsfiskere er så lite bevisste på hva de bruker av utstyr. Hvis vi ser på andre aktivitetsområder; ski, sykler, jaktutstyr, kajakker, elektronikk, mobil-telefoner osv; aktiviteter der kvaliteten på utstyret til og med er MYE mindre viktig enn når det gjelder fiskeutstyr, der er folk kresne, og der sitter tusenlappene løst. Fullstendig misforstått! ;) 

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, piscator skrev:

Her tror jeg du er svært nær "sannheten" om det norske utstyrsmarkedet! Selv om det er kanskje borti et par millioner nordmenn som fisker minst en gang i året, er antall entusiaster, som virkelig er kresne og gjennomtenkte når det gjelder hva slags utstyr de skaffer seg, svært lavt. Dermed får vi et veldig smalt marked for kvalitetsprodukter. Resten tenker kun på pris. Derfor prioriterer importøren å selge mest mulig ræl til en billig penge. Ingen grunn til å bli sittende på store lager med dyrt utstyr de ikke får solgt. Men det burde bli enklere for entusiastene å spesialbestille kvalitetsutstyr...

EDIT: det store spørsmålet er likevel HVORFOR de store massene av norske sportsfiskere er så lite bevisste på hva de bruker av utstyr. Hvis vi ser på andre aktivitetsområder; ski, sykler, jaktutstyr, kajakker, elektronikk, mobil-telefoner osv; aktiviteter der kvaliteten på utstyret til og med er MYE mindre viktig enn når det gjelder fiskeutstyr, der er folk kresne, og der sitter tusenlappene løst. Fullstendig misforstått! ;) 

Liker det siste du skriver der med ski, sykler og andre områder. Der sitter pengene ufattelig løst. Det er jo faktisk sånn at tusenlappene flyr ut vinduet når ungene skal ha nye ski til sesongen for å være med på diverse treninger osv. Dette er for de aller fleste en fritidsaktivitet de slutter med når de kommer i mopedalderen f.eks., og da er det andre ting som koster penger :) 

Nordmenn er vanligvis kvalitetsbevisste, men ikke på sportsfiske. Den lokale fiskebutikken har brukt det som forklaring når jeg spør hvorfor de ikke selger det JEG virkelig vil kjøpe. Den enkle forklaringen er at en butikk som selger sportsfiskeutstyr klarer seg med et utvalg dupp, søkker, kroker, mark og sølvkroken spesial i kobber :) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Issat-Erke Trosten skrev:

Ja tenker på at Daiwa er egen importør. Men hvis man vil ha grom snellene så ordner vel butikkene disse? Må være mye lettere enn når importør ikke tilbyr disse i det hele tatt.

Det er Nordmark som tar compre stengene inn. Kan hende de bestemte seg å ta den inn etter katalogen var trykt? 

Det er ikke noe problem for butikkene å skaffe gromsneller fra Daiwa nei! Det kan de ta med på neste bestilling. Prisen på gromsnelle fra Daiwa er også betydelig hyggeligere enn f.eks Shimano :)

Kan være at Normark valgte å gjøre det etter trykking ja. Likner litt på det Abu har gjort i Sverige. De har tatt inn en ny utgave av stanga Rocksweeper som jeg ikke har funnet i katalogen. Tror dog ikke den er spesielt aktuell i Norge med tanke på prisen i Sverige som vel var 4000SEK... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.4.2018 at 8.53, piscator skrev:

Her tror jeg du er svært nær "sannheten" om det norske utstyrsmarkedet! Selv om det er kanskje borti et par millioner nordmenn som fisker minst en gang i året, er antall entusiaster, som virkelig er kresne og gjennomtenkte når det gjelder hva slags utstyr de skaffer seg, svært lavt. Dermed får vi et veldig smalt marked for kvalitetsprodukter. Resten tenker kun på pris. Derfor prioriterer importøren å selge mest mulig ræl til en billig penge. Ingen grunn til å bli sittende på store lager med dyrt utstyr de ikke får solgt. Men det burde bli enklere for entusiastene å spesialbestille kvalitetsutstyr...

EDIT: det store spørsmålet er likevel HVORFOR de store massene av norske sportsfiskere er så lite bevisste på hva de bruker av utstyr. Hvis vi ser på andre aktivitetsområder; ski, sykler, jaktutstyr, kajakker, elektronikk, mobil-telefoner osv; aktiviteter der kvaliteten på utstyret til og med er MYE mindre viktig enn når det gjelder fiskeutstyr, der er folk kresne, og der sitter tusenlappene løst. Fullstendig misforstått! ;) 

Jeg er ikke uenig. Men, det er alltid et men.... Min oppfatning er at de "billige" stengene holder en relativt sett mye høyere kvalitet  dag enn de gjorde tidligere. Karbonteknologien har gjort at stenger i den rimelige enden av skalaen oppleves på høyde med som var på øvre halvdel av skalaen i går. Og for en som fisker 2-5 ganger i året tror jeg virkelig ikke at kvaliteten på ringene, finishen på stangsurringene eller korkens kvalitet er noe de er villige til å betale mye ekstra for. De bare ha et redskap som funker og ikke ødelegger fiskegleden - og der er min klare oppfatning etter å ha vært litt "konsulent" for kollegaer mm som vil ha noe "billig som skal brukes ei uke i året når jeg er på hytta" at det finnes mye veldig bra i de lavere prisklasser i dag (Har selvfølgelig tatt på meg den tunge jobben med å bli med å teste utstyret).  Så jeg er ikke umiddelbart enig i premisset om at billig = ræl. Ja, det er fortsatt noe man bør styre unna, men i det store og det hele får man mye for pengene i lavere prisklasser i dag altså. 

Så er det selvfølgelig synd for oss som helst skulle sett et større utvalg nisjeprodukter, men dette er jo ganske likt f.eks. matvarebransjen. Store volum av rimelige varer treffer forbrukeren bedre enn småskala til høy pris (selv om kvaliteten jo er bedre på sistnevnte). Og så lenge de som selger ikke driver veldedighet så.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, havtryta skrev:

Jeg er ikke uenig. Men, det er alltid et men.... Min oppfatning er at de "billige" stengene holder en relativt sett mye høyere kvalitet  dag enn de gjorde tidligere. Karbonteknologien har gjort at stenger i den rimelige enden av skalaen oppleves på høyde med som var på øvre halvdel av skalaen i går. Og for en som fisker 2-5 ganger i året tror jeg virkelig ikke at kvaliteten på ringene, finishen på stangsurringene eller korkens kvalitet er noe de er villige til å betale mye ekstra for. De bare ha et redskap som funker og ikke ødelegger fiskegleden - og der er min klare oppfatning etter å ha vært litt "konsulent" for kollegaer mm som vil ha noe "billig som skal brukes ei uke i året når jeg er på hytta" at det finnes mye veldig bra i de lavere prisklasser i dag (Har selvfølgelig tatt på meg den tunge jobben med å bli med å teste utstyret).  Så jeg er ikke umiddelbart enig i premisset om at billig = ræl. Ja, det er fortsatt noe man bør styre unna, men i det store og det hele får man mye for pengene i lavere prisklasser i dag altså. 

Så er det selvfølgelig synd for oss som helst skulle sett et større utvalg nisjeprodukter, men dette er jo ganske likt f.eks. matvarebransjen. Store volum av rimelige varer treffer forbrukeren bedre enn småskala til høy pris (selv om kvaliteten jo er bedre på sistnevnte). Og så lenge de som selger ikke driver veldedighet så.....

..som stangtester i noen år, så har du det poeng. Spesielt de siste 5 årene synes jeg det har skjedd mye på den fronten. Det finnes snart ikke "dårlig" fiskeutstyr.

Endret av Rage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rage skrev:

..som stangtester i noen år så har du det poeng. Spesielt de siste 5 årene synes jeg det har skjedd mye på den fronten. Det finnes snart ikke "dårlig" fiskeutstyr.

 

8 minutter siden, havtryta skrev:

Jeg er ikke uenig. Men, det er alltid et men.... Min oppfatning er at de "billige" stengene holder en relativt sett mye høyere kvalitet  dag enn de gjorde tidligere. Karbonteknologien har gjort at stenger i den rimelige enden av skalaen oppleves på høyde med som var på øvre halvdel av skalaen i går. Og for en som fisker 2-5 ganger i året tror jeg virkelig ikke at kvaliteten på ringene, finishen på stangsurringene eller korkens kvalitet er noe de er villige til å betale mye ekstra for. De bare ha et redskap som funker og ikke ødelegger fiskegleden - og der er min klare oppfatning etter å ha vært litt "konsulent" for kollegaer mm som vil ha noe "billig som skal brukes ei uke i året når jeg er på hytta" at det finnes mye veldig bra i de lavere prisklasser i dag (Har selvfølgelig tatt på meg den tunge jobben med å bli med å teste utstyret).  Så jeg er ikke umiddelbart enig i premisset om at billig = ræl. Ja, det er fortsatt noe man bør styre unna, men i det store og det hele får man mye for pengene i lavere prisklasser i dag altså. 

Så er det selvfølgelig synd for oss som helst skulle sett et større utvalg nisjeprodukter, men dette er jo ganske likt f.eks. matvarebransjen. Store volum av rimelige varer treffer forbrukeren bedre enn småskala til høy pris (selv om kvaliteten jo er bedre på sistnevnte). Og så lenge de som selger ikke driver veldedighet så.....

Det er sant det du sier, og du er også inne på dette som Erik skriver, veldedighet..
Men det er jo slik at det å handle utstyr fra ebay, Sverige, USA eller andre steder hvor det går å få nisjeprodukter billig, eller i det hele tatt..., blir ansett for å være dumt og at man bør støtte butikkene i Norge.
Hvordan kan man forsvare det å handle i de norske sportsfiskebutikkene når de har lagt seg på en linje hvor de ikke tar inn så høy kvalitet som man forventer av utstyr til eget bruk? :)  

Butikkene driver ikke veldedighet, som forklarer hvorfor ting er som de er. Men JEG/VI, som forbrukere skal vel ikke drive veldedighet heller..

 

 

Endret av LaHo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Rage skrev:

..som stangtester i noen år, så har du det poeng. Spesielt de siste 5 årene synes jeg det har skjedd mye på den fronten. Det finnes snart ikke "dårlig" fiskeutstyr.

Og du er jo proff, så da er det tydelig at mine opplevelser har et objektivt snitt over seg!

3 minutter siden, LaHo skrev:

 

Det er sant det du sier, og du er også inne på dette som Erik skriver, veldedighet..
Men det er jo slik at det å handle utstyr fra ebay, Sverige, USA eller andre steder hvor det går å få nisjeprodukter billig, eller i det hele tatt..., blir ansett for å være dumt og at man bør støtte butikkene i Norge.
Hvordan kan man forsvare det å handle i de norske sportsfiskebutikkene når de har lagt seg på en linje hvor de ikke tar inn så høy kvalitet som man forventer av utstyr til eget bruk? :)  

Det er godt spurt. og jeg har ikke noe svar. Her på Sørlandet er vi så heldige å ha etpar lokale forhandlere av skyhøy kvalitet hvor det er gode muligheter å få skaffet til veie produkter som ikke er hyllevarer også. Og servicenivået i disse butikkene er så høyt at det ikke gjør meg noe å betale litt ekstra i forhold til hva en "privatimport" ville kosta meg. Men der er det nok en trend at de billige varene er relativt sett høyere priset enn de dyre - så for hvermannsen vil det kunne være mye mer å hente på å enten kjøpe på nett i Norge eller å se til utlandet. Men dyrere varer synes jeg de leverer konkurransedyktige priser på - dersom man i tillegg regner inn servicenivå osv. Men jeg er ingen kremmer eller har greie på bedriftsøkonomi for å si det sånn, så dette er kun sett fra en enslig kundes synspunkt! Og bottom line: Pris betyr nok aller mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner oppfattningen om at CV var så fryktelig dårlig i år.
Dette er min andre gang på messa, første gang etter at jeg har funnet fiske og villmarksinteresse.

Jeg har ikke hund så hundedelen for meg var ikke det store. ikke jakter jeg heller, det ble derfor brukt fryktelig kort tid på jaktdelen. En Ford Ranger Delta oppgradert fristet, men jeg kjøpte meg ny bil for 4 mnd siden så dette ble ganske uaktuelt. Ikke er jeg fluefisker, så disse standsa gikk litt ut for min del, jeg har en datter på 6 som er livredd hunder og en kone som er livredd villmark og natur . Selskap og Barnas villmakr utgikk da for min del, det endte dette opp med at jeg måte tusle rundt alene. Siden jeg har en nyfunnet (les i fjor) interresse for fiske og villmark kjøpte jeg 3 dagers bilett for å være sikker på å få med meg alt, det er mange år siden jeg har vært her sist.

for min del da var det derfor ikke utgangspunktet mitt for messen det beste, MEN jeg hadde en veldig fin opplevelse, alle 3 dagene. jeg synes de gjorde det smart med messen.
1. Jeg vurderer å kjøpe kano for å kunne dra med meg inn i marka. det å ha et basseng med mulighet for å teste var kanskje litt bortkastet plass, men jeg satt pris på det.
2. Foredrag!! det var veldig mange og interresante foredrag som omhandlet mye. alt fra utstyrstester og oppbygging av tester, turtips, pakketips, ekspidisjonstips, introduksjon, opplæring, knivsliping, Monsen, mental trening og tankesett osv osv. Det å ha 3 hovedscener hvor det konstant var foredragsholdere var smart. Nå er det nok sikker tmange på foraet her som er "utlært", men for en Noob som meg som (sikkert som eneste i Norge) er litt fasinert og mener at Monsen er flink, har litt peil og sikkert ikke så dum å høre på, ga denne delen et kjempeutbytte. å få vite bakgrunn for karaktersetting, mer innsikt i båltenning, prioritering av turutstyr, hvilke fiskevann som er fine på hvilke vidder osv kom veldig godt med.
3. Utvalget på messer overgår det meste. Tarp/ telt, soveposer, stenger, sneller osv, topp å ha så stort utsalg under ett tak. nei, det er kanskje ikke 90% billigere, men det å kunne teste f.eks fjellreven bukser opp mot andre merker som ikke nødvendigvis XXL har i sortementet gjør valget en del enklere. det er da ikke dyrere enn om man selv skulle gått på Villmarkshuset, Anton Sport osv. i tillegg er da ikke prisene dyrere enn de er i butikken til normalt.
Det at man har personer fra de forskjellige produsentene som også kan komme med tips til en nybegynnersjel er også prisatt. Og personen fra produsentetn føler jeg at har litt mer pondus enn den kvisete 14-åringer som står å forteller at isoporduppen er laaaaangt bedre til all fiskeaktivitet enn bombardasom har en såååå lang pinne på seg, og bombarda er for viderekommende, det er merket med Intermediate.

Jeg hadde også en venn som var utstiller. stort sett av båter. det endte med en del salg, i tillegg til den ikke-målbare effekten av å legge igjen navn og skape interresse for merket og faget ditt. mtp hvor lav kvadratmeterprisen er så var det i allefall en god messe for de.

For min egendel endte jeg plutselig opp med fluestang, snelle, flyteline og masse annet flueutstyr jeg ikke vet hva er. mulig noe var til fluebinding, ikke vet jeg. håper det bare får fisk. Kunneksapsnivået føler jeg er en del høyere og det blir trolig en ekspidisjonstur på meg neste år. nå ba jeg om innbytte tilbud på ny bil (Ford Ranger Delta, evt Raptor) og ser vel ik etterkant at jeg var glad for at je gba om tilbud og ikke kontrakt..
Multiverktøy, bekledning, ny øks, tarp, ullgensere, turbukse osv ble det også. Jeg kjøpte til og med lefser til konemor og håper at hun da ikke skulle påpeke svimerkene på mastercardet. (Meeeeen det gjorde hun for det, i alle fall da jeg fortalte hva de lefesne kosta!!)

Messa er kanskje ikke den beste arenaen for "utlærte" sportsfisekere som handler det meste på nett. Men jeg som introvert nybegynner storkoste meg alle dagene til tross for enorme mengder mennesker. Blir det messe til neste år er skal jeg dit også, forhåpentligvis da med litt større interresse for fluefiske.

PS: da jeg så hvor lang og "ramble" basert denne posten ble tenkte jeg å lette hele posten. men har jeg brukt 30 minutter på å skrive dette skal dere få pine dere igjennom. :)

ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fiskenoob skrev:

PS: da jeg så hvor lang og "ramble" basert denne posten ble tenkte jeg å lette hele posten. men har jeg brukt 30 minutter på å skrive dette skal dere få pine dere igjennom. :)

ha en fin dag!

Ingen pine!

Motargumenter er alltid befriende, uavhengig av hvilken side man står på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Fiskenoob skrev:


Det at man har personer fra de forskjellige produsentene som også kan komme med tips til en nybegynnersjel er også prisatt. Og personen fra produsentetn føler jeg at har litt mer pondus enn den kvisete 14-åringer som står å forteller at isoporduppen er laaaaangt bedre til all fiskeaktivitet enn bombardasom har en såååå lang pinne på seg, og bombarda er for viderekommende, det er merket med Intermediate.
 

:lol: Har ikke tenkt til å argumentere mot den der.

Vi (kanskje meste LaHo og jeg) som sutrer her har lagt ned litt tid på messer i Utlandet og den sammenlikningen slår veldig dårlig ut for CV. Så hvis du synes CV var en bra greie (og det er ikke noe galt i å mene det, du er så til de grader i målgruppen) så prøv deg på en av messene i Sverige, Nederland eller Tyskland. Du kommer til å bruke tre dager bare på å sortere gjennom fluesnellene, skal du så dekke resten trenger du noen måneder. 

Uavhengig av det er det uansett et faktum at CV ikke har feks meg i sin målgruppe, så det er helt greit for min del at jeg ikke finner CV spesielt spennende utover det sosiale. Det som irriterer meg er arrangørens manglende vilje/ evne til å dra inn det litt smale/ sære/ artige ala betesbyggergatan på den svenske messen. Og det handler bare om EN ting, og den tingen er grådighet. Det er lov å være grådig, men jeg har jaggu lov til å mislike det også. ;)

Ellers helt enig i at snittkvaliteten på mellomklasseutstyret har gjort kvantesprang de siste årene og du må nå være ganske entusiastisk for å klare å forsvare å bruke penger på toppmodellene. Det gjelder forsåvidt også marin elektronikk, hvor man omtrent har flyttet komma en plass hva gjelder pris versus funksjonalitet de siste 10 årene.  

 

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fiskenoob skrev:

 

PS: da jeg så hvor lang og "ramble" basert denne posten ble tenkte jeg å lette hele posten. men har jeg brukt 30 minutter på å skrive dette skal dere få pine dere igjennom. :)

ha en fin dag!

Bra skrevet! 
Selv om jeg ikke uttaler spesielt positiv til messa, er det godt å se at det er andre som setter pris på det. Ikke nok med det, men du tilhører mest sannsynlig en større gruppe enn det jeg gjør, grinebiterne. :D  Jeg er også stort sett kun interessert i det som har med fiske å gjøre selv om jeg er innom det meste av hund og jakt også. Jaktdelen blir dog litt for voldsom for meg. Jeg er ikke belest nok på feltet, så når det er 350tusen stands med kikkertsikter så føles det litt håpløst ;) 

Enig i at det er godt utvalg generelt sett, og for nybegynnere treffer de blink på mange områder. Det er når vi snakker spesialisert utstyr at det blir litt tynnere, men det er som sagt ikke selve messa sin skyld. Når det gjelder kvisete 14-åringer så var det vel et par slike der, men det får vi tåle :P 

Edit: var litt snillere med kidza

Endret av LaHo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, havtryta skrev:

Jeg er ikke uenig. Men, det er alltid et men.... Min oppfatning er at de "billige" stengene holder en relativt sett mye høyere kvalitet  dag enn de gjorde tidligere. Karbonteknologien har gjort at stenger i den rimelige enden av skalaen oppleves på høyde med som var på øvre halvdel av skalaen i går. Og for en som fisker 2-5 ganger i året tror jeg virkelig ikke at kvaliteten på ringene, finishen på stangsurringene eller korkens kvalitet er noe de er villige til å betale mye ekstra for. De bare ha et redskap som funker og ikke ødelegger fiskegleden - og der er min klare oppfatning etter å ha vært litt "konsulent" for kollegaer mm som vil ha noe "billig som skal brukes ei uke i året når jeg er på hytta" at det finnes mye veldig bra i de lavere prisklasser i dag (Har selvfølgelig tatt på meg den tunge jobben med å bli med å teste utstyret).  Så jeg er ikke umiddelbart enig i premisset om at billig = ræl. Ja, det er fortsatt noe man bør styre unna, men i det store og det hele får man mye for pengene i lavere prisklasser i dag altså. 

Så er det selvfølgelig synd for oss som helst skulle sett et større utvalg nisjeprodukter, men dette er jo ganske likt f.eks. matvarebransjen. Store volum av rimelige varer treffer forbrukeren bedre enn småskala til høy pris (selv om kvaliteten jo er bedre på sistnevnte). Og så lenge de som selger ikke driver veldedighet så.....

mange gode betraktninger her. Mitt innlegg var naturligvis noe spissformulert. Som fiskenerd og grinebiter skal jeg komme med en innrømmelse. Det er YTTERST sjelden jeg kjøper dyre nisjeprodukter. Nesten alt jeg kjøper er "midt-på-treet" både i kvalitet og pris. Men jeg bruker ofte uhorvelig mye tid på å finne utstyr som er ideelt for mitt bruk, for eksempel at en fiskestang har rett lengde, aksjon, stivhet osv til akkurat det bruket den er ment for. En haspelstang ment for ørretfiske i langgrunne fjellvann bør være lang (9-11 fot), slik at man kan kaste nesten ut til horisonten; en haspelstang til abborfiske fra båt bør være relativt kort (6-8fot) fordi det er vanskelig å lande fisk fra båt med en lang stang... Som du er inne på, selv i de lavere prissjiktene kan man finne utstyr av god kvalitet. Men det krever at man vet hva man er ute etter...

Forholdet mellom pris og kvalitet flater som regel ut et sted, Over en viss pris betaler man uforholdsmessig mye for marginal økning i kvalitet. Å kjøpe en haspelsnelle til 5000kr+ er for eksempel som regel dårlig anvendte kroner, all den tid at sneller til 1500-2000kr som regel er NESTEN like gode. Sneller i mellomsjiktet har som regel mer en bra nok slurebrems og er slitesterke. Å kjøpe en top notch fluestang til 3-4000 kroner+ virker også som unødvendig ekstravaganse, når en stang til halve prisen er praktisk talt like god. Det man betaler ekstra er som regel kun for lakk og surringer, og merkenavn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være helt enig i at CV ikke spisser seg mot de som er over gjennomsnitt interresert eller kunnskapsrike. For meg som er ny og lettlurt og kunnskapsløs passet den nok litt bedre ja. Må eller si meg enig i at det var et veldig stort fokus på jakt og hund, og kanskje en overvekt på fluesiden.

i og med at Norge er et såpass lite land så vil vel uansett messer i utlandet være større, uavhengig av type. hadde vært morro å få med seg det da :)

Men var messene så mye bedre "før i tia"?
og er det slik at dere som er på forumet kun er opptatt av fiske eller går "villmark" turopplevelser og natur også som en del av pakka? for isolert sett på fiske ( i allefall når man ikke er fluefisker) kan jeg være med på at det var et labert utvalg. de hadde noen Jigs og Shads da :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, piscator skrev:

mange gode betraktninger her. Mitt innlegg var naturligvis noe spissformulert. Som fiskenerd og grinebiter skal jeg komme med en innrømmelse. Det er YTTERST sjelden jeg kjøper dyre nisjeprodukter. Nesten alt jeg kjøper er "midt-på-treet" både i kvalitet og pris. Men jeg bruker ofte uhorvelig mye tid på å finne utstyr som er ideelt for mitt bruk, for eksempel at en fiskestang har rett lengde, aksjon, stivhet osv til akkurat det bruket den er ment for. En haspelstang ment for ørretfiske i langgrunne fjellvann bør være lang (9-11 fot), slik at man kan kaste nesten ut til horisonten; en haspelstang til abborfiske fra båt bør være relativt kort (6-8fot) fordi det er vanskelig å lande fisk fra båt med en lang stang... Som du er inne på, selv i de lavere prissjiktene kan man finne utstyr av god kvalitet. Men det krever at man vet hva man er ute etter...

Forholdet mellom pris og kvalitet flater som regel ut et sted, Over en viss pris betaler man uforholdsmessig mye for marginal økning i kvalitet. Å kjøpe en haspelsnelle til 5000kr+ er for eksempel som regel dårlig anvendte kroner, all den tid at sneller til 1500-2000kr som regel er NESTEN like gode. Sneller i mellomsjiktet har som regel mer en bra nok slurebrems og er slitesterke. Å kjøpe en top notch fluestang til 3-4000 kroner+ virker også som unødvendig ekstravaganse, når en stang til halve prisen er praktisk talt like god. Det man betaler ekstra er som regel kun for lakk og surringer, og merkenavn...

Jeg handler heller ikke top-notch, nettopp av den grunnen du nevner: Kurven på kvalitet flater ganske ut på et punkt mens kurven for prisen stiger jevnt og trutt. Og jeg passer heller på stengene mine enn å betale flesk for alskens garantier mm. Så er vel sågodt som samtlige av de dyre stengene jeg har blitt kjøpt på et salg eller liknende, man finner mye snadder i en lagertømming!

Men du peker på et absolutt viktig poeng, og det prøver jeg å prente inn hos mine kollegaer også: Det finnes ingen god allround-stang. Kjøp heller to eller tre til forskjellig bruk. Det må gjerne litt overtalelse til, men når jeg sammenlikner med sko skjønner de til slutt. Det er vanskelig å finne et skopar som funker til alt, sånn er det med fiskestang også. Så jeg har måttet prate dem vekk fra drømmen om stanga som skal funke til makrell fra svaberget, torskepilking fra båt, litt laksefiske om de får muligheten og bli med på hytta på fjellet i tillegg. Så helt enig, å kjøpe stang handler primært om å definere sitt eget behov og bruksområde og ta det derfra. Jeg har veldig få stenger som brukes til mye forskjellig, jeg har som du spissa det inn. Og det gir myyye fiskeglede og færre utstyrsfrustrasjoner. Men det blir jo noen stenger etterhvert, og da spiller jo økonomien inn på hvor på skalaen man legger seg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10/04/2018 at 10.26, LaHo skrev:

Liker det siste du skriver der med ski, sykler og andre områder. Der sitter pengene ufattelig løst. Det er jo faktisk sånn at tusenlappene flyr ut vinduet når ungene skal ha nye ski til sesongen for å være med på diverse treninger osv. Dette er for de aller fleste en fritidsaktivitet de slutter med når de kommer i mopedalderen f.eks., og da er det andre ting som koster penger :) 

Nordmenn er vanligvis kvalitetsbevisste, men ikke på sportsfiske. Den lokale fiskebutikken har brukt det som forklaring når jeg spør hvorfor de ikke selger det JEG virkelig vil kjøpe. Den enkle forklaringen er at en butikk som selger sportsfiskeutstyr klarer seg med et utvalg dupp, søkker, kroker, mark og sølvkroken spesial i kobber :) 

 

 

 

Det kommer stort sett av at ei fiskestang til 3-400 kroner fungerer helt fint til den typen fiske de aller fleste nordmenn bedriver. Og delvis av at det stort sett ikke tilbys noe annet...

Dvs de står på et eller anna svaberg og denger sluk noen timer mens pølsene grilles på engangsgrillen. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.