Gå til innhold
Fiskersiden

Kastevekt med karpestang?


Rubjo
 Share

Recommended Posts

På karpestenger står det gjerne f.kes 2.75lb test curve isteded for slukvekt de er beregnet for, slik man er vant med på andre stenger. 
Så hvilken vekt kan jeg ha på karpestang med søkke og agn til kystmeite?

Har lyst til å prøve disse stengene men vet så lite om dem at jeg har holdt meg unna....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, LasseH skrev:

Hei!

Det er vel noe forskjell fra merke til merke her, men på mine Prologic 2,5 og 2,75 lbs bruker jeg 70-90 gram søkke + agn :) artige stenger med god nappindikasjon.

Har sett litt på de stengene. Vil de kunne egne seg til kystmeite etter kveite tror du?

Og til noen som vet: Kvilken test curve ville dere brukt etter kveite?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det spørs jo litt hvilken size på kveita som er mulig å oppnå da. De har nok rygg til mindre kveiter, men blir muligens veike om vi snakker litt størrelse. Har aldri fått større enn torsk på 3-4 kg på de stengene, stort sett brukt på flyndrer og slikt. Så spørs det jo om 70-90 gram kastevekt er nok for det du trenger mtp strøm osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, LasseH skrev:

Tja, det spørs jo litt hvilken size på kveita som er mulig å oppnå da. De har nok rygg til mindre kveiter, men blir muligens veike om vi snakker litt størrelse. Har aldri fått større enn torsk på 3-4 kg på de stengene, stort sett brukt på flyndrer og slikt. Så spørs det jo om 70-90 gram kastevekt er nok for det du trenger mtp strøm osv?

Der jeg fisker er det tatt kveiter på 30-40 kilo, :-)

Er veldig i tvil om jeg skal gå for karpestenger i det hele tatt. Er blitt for glad i multiplikatorsneller de siste årene, så det kan hende jeg ender opp med surfstang fra england....vi får se. Er det jeg har brukt før men stanga knakk en dag jeg glemte at med 130gram blysøkke og en hel småsei som agn burde jeg ha lobbet takkelet ut, ikke styrke drefset det utover....dæven det smalt da stanga brak og halve toppen fløy etter takkelet til fjords....


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er med i vurderingen ja, men det er eneste stangen som er å få tak i her på berget. Så import fra England er med i vurderingen også. Det er bare at forige gang kom den 3 delte stangen jeg bestilte, fram, som en fem delt stang :-(

Men det kunne like gjerne ha skjedd under den norske delen av transporten....


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med å bestille dette:

Daiwa Black Widow G50 12' 3lb
Shimano Baitrunner ST 10000 RB

SKal ha to stenger ettervert men nøyer meg med den ene nå for å teste om dette er noe for meg. 
Snella kan jeg eventuelt sette på en surfstang om karpestanga skulle vise seg for veik...så får vi se om kveita brister ut av mine hender eller ikke :-)
Og er den for veik, kjøper jeg bare inn ei billig kina-baitrunnersnelle til bruk etter flyndrer og bruker stanga til det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70-90 gram på 2,75lb stang sies det over her, jeg har bestilt 3.0lb stang.
Jada, skal rapportere jevnlig hvordan det går. Får ikke stanga i hende før 23. april da den jo er bestilt fra Norge. Hadde jeg bestiolt stang fra utlandet hadde den sikkert vært her nå... 
Planlegger en tur til Andørja i begynnelsen av mai, men skal vel få gjort unna jomfruturen med stanga før det :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ei stykk Daiwa Black Widow G50 3.0lb karpestang
og en Shimano Baitrunner ST10000RB kommet i hus....julekveld og 17. mai!

Flatfisken er herved advart!
Suicidal torsk også....kjerringa er fra Thailand og eter ALT!!!
 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.