Gå til innhold
Fiskersiden

Lage fortom selv.


Baboo
 Share

Recommended Posts

SØ: Bunn 0,40. Tupp variere litt etter forhold men 0,25-0,30 stort sett.

Gjedde: Bunn 0,50. Mellomstykke på 0,40 og så 7-strand wire.

Skal du ha perfekt strekk på fortommen bør du gjøre det litt mer avansert enn det, men det har ingen betydning for selve fisket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/14516-hjemmelaget-braided-fortom/&tab=comments#comment-177228

Hei

her er en gammel post jeg laga  om hvordan man kan lage fortommer. Denne metoden bruker jeg også til å lage synkefortommer, da av tynn fletteline som jeg setter inn med akrylmaling tynnet med litt vann før jeg spinner de. De funker gull både til laks og ørret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 7.4.2018 at 21.15, cannonbang skrev:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/14516-hjemmelaget-braided-fortom/&tab=comments#comment-177228

Hei

her er en gammel post jeg laga  om hvordan man kan lage fortommer. Denne metoden bruker jeg også til å lage synkefortommer, da av tynn fletteline som jeg setter inn med akrylmaling tynnet med litt vann før jeg spinner de. De funker gull både til laks og ørret

Den var artig Cannonbang! Må prøves.
Skjønner ut fra tegningene at det blir ei fin løkke å feste fluelina til. Hvordan blir det derimot med spissen? Er det mulig å lage en løkke til å feste den også?
Jeg liker å bruke ferdig tapered fortommer først, og når disse nærmer seg slutten på "spissen" lager jeg en løkke (perfection loop) på den. Så lager jeg opp flere spisser i passe tynn mono med en løkke (igjen perfection loop) på, slik at jeg har en hurtigkobling for nye spisser.

Din oppskrift ser jo toppers ut, spesielt dersom det kan lages en løkke i andre enden også. Da er det bare å kjøre på med de ferdige spissene mine på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

det blir automatisk ei løkke i den tynne enden. Men du må bruke ei nål e.l for å utvide den litt når du trer fortomsspissen gjennom for å knyte den. Du kan også bruke løkke i løkke til å skjøte. Men det er ikke så mye behov for å spare på disse fortommene, de er raske å lage, og koster bare to-tre kr pr stykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mer med tanke på å bytte spiss raskt, siden disse brukes opp litt oftere enn resten :)

Var bare litt usikker på om det at den legges dobbelt med tvinn i "spiss enden" og er den del tykkere enn en "ren" fortom, gjør det vanskeligere å knyte en løkke på enden. Må uansett prøves.

Men, en annen ting. Du skriver at du bruker 0.25-0.30 til sjøørret med denne fortommen. Blir ikke det relativt tykt i begge ender, i og med at den er dobbelt og firdobbel i hver ende? En vanlig 1x tapered er vel rundt 0.50 i ene enden og 0.25 i andre hvis jeg husker riktig. Din, hvis man ikke bruker avansert matematikk, blir 1.00 og 0.50 dersom man bruker 0.25 :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Her må man nok bruke litt avansert matematikk. Det er faktisk sånn at når man tvinner fire parter, (sene i dette tilfelle) så vil diameteren på den ferdige fortommen bli litt over det dobbelte av tykkelsen på sena. Vekta vil faktisk bli litt mindre enn ei massiv sene på samme diameter. dette, og i tillegg at disse fortommene er mykere enn en massiv, gir den svært gode kasteegenskaper mtp overslaget når flua legges ned.

Spissen hekter du bare på ei dørklinke eller lignende når den tvinnes sammen. Da er det bare å knyte inn en fortomsspiss i ønsket lengde. Jeg lager braidene ca 1,5.2 m, og bruker en spiss på vel en meter. Totalt så bruker jeg nesten aldri fortommer lengre enn stanga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.