Gå til innhold
Fiskersiden

SØ tørke Nedenes/Fevik eller bare udugelighet?


jochenbaum
 Share

Recommended Posts

God kveld. Har nå prøvd ganske iherdig å få sjøørett i Nedenes-Fevik området en stund uten hell. Er det fortsatt litt for kaldt i vannet? Jeg har konsentrert meg om steder med sandbunn og grunne bukter (primært sør sørøstvendt) og brukt bombarda med hvit/grå flue samt hvit/sort sluk og også en møresild sluk. Har ikke sett noe som helst aktivitet, ikke et dyr i vann og ikke et vak og ikke napp annet enn av tang.. Jeg er riktignok sylfersk på sjøørettfiske, men det burde da vel være noe tegn til liv? Nå på søndag (varm og god dag med sol, flo kl 17.40) holdt jeg på i 4 timer fra ca kl 13 og fram mot 17, prøvde Randviga, Storesand og Breiviga og, Strand Hotell og  buktene ved leirskolen på Fevik. Har også hatt tilsvarende turer tidligere i april og mars, men da har det vel kanskje vært for kaldt. Leste at det er børstemarksvermer på Marivold og hørt om fangst i Grimstad havn. 

Jeg hadde nok ikke mer enn ca 1 meter fra bombarder til flua, men har nå økt til full stanglengde (har det egentlig noe å si?). Hvis det er noen som kunne tenke seg å øse litt av sin kunnskap så hadde jeg blitt veldig takknemlig. Gjerne i form av noen gode spots, eller å bli med en tur ut da jeg ikke kjenner noen dyktige sjøørretfiskere. Jeg stiller med båt (om det hjelper - må sjøsettes bare), lunsj, kaffe og svært tvilsom fiskelykke. Har satt av de to neste helgene, målet er å greie å få min første sjøørret. (Ja, nå kan du le!)

mvh Utålmodig fisker (men merittert makrellfisker!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann 

Det har nok vært litt kaldt i vannet hittil, men vanntemperaturen har steget igår og idag. Når sola kommer tilbake denne uka hadde jeg prøvd meg på strand hotell. Det har jeg planer om. Skitt  sjøørretjakt 

 

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ja.

Det har vært en treg vår og havet er kaldt og sola har jo lenge glimra med sitt fravær. Mye islagte fjorder og kaldt smeltevann fra bekker og elver har jo også gjort sitt. Så du trenger ikke grave deg heeelt ned selv om det har blitt 0 fangst. Sjøl fisker jeg Mandal/Lindesnes og der har det våkna til liv siste par-tre ukene, men da har jeg fiska litt annerledes plasser enn deg. Jeg holder meg unna reine sandområder hvertfall til midten av mai da det blir ordentlig liv i tobisen over sandslettene(tobisen har jo en liten feb-mars periode da de gyter, men det er noe annet). Tidlig fiske er for meg mer leopard/tang/rullestein/mudder-bukter der fisken både kan finne mat og ly. Min opplevelse er at fisken kan være litt tregere og mindre mobil på vinteren og at den da ikke patruljerer sanda på samme måte som seinere på sesongen. 

Mine subjektive tips til tidlig fiske (det vi har hatt i starten av april er jo egentlig som starten av mars normalt sett): 

- Fisk mørke bukter/kanaler/områder. Mudder og leir varmes raskere opp av de få solstrålene som er enn sand. Dessuten holder de lengre på varmen. Det kan bety 0,5-1 grad varmere vann enn omgivelsene og det skjønner sjøørreten. Dessuten gjør det at byttedyra våkner fortere til liv også (børstemark, lopper, samt at det ofte er overvintringsplasser for stingsild).

- Fisk steder med typiske marbakker. Når lufta er kald er gjerne overflatevannet (øverste meteren-isch) kaldere enn vannet lengre ned. Ikke helt uvanlig at ørreten da holder seg i det litt varmere vannet, men likevel med kort vei inn til maten som kan finnes på grunnere vann når sola vekker det til liv. Mang en fisk har jeg fanga akkurat i det flua dras over kanten av marbakken, de skyter opp fra dypet!

- Flytt deg, fisk over mest mulig vann. Kanskje det viktigste tipset. Lite vits å vente på ørreten, du må oppsøke den. Og da er det bare å være bevegelig. Bilen er sjøørretfiskerens beste redskap sies det og det er ikke helt usant det.... 

Hva gjelder fluedobbe tror jeg personlig ikke at lengden mellom dobbe og flue har allverdens å si med mindre det er helt blanke forhold. Men en stanglengde er likevel en grei tommelfingerregel, da får flua en litt mer dansende gange siden fortommen blir litt mer fri. Husk å variere inntrekk. Spinnstopp. Raskt og sakte. Nå på kalde forhold kan fort et triks være å sette på en litt mer synkende dobbe som fiskes sakte rett over bunnen i stedet for å bare holde seg i overflata. Sjøl fisker jeg bare med liten lettdressa rosa reke på vinteren, men det aller viktigste er at du har trua på det du fisker med. En ørret på hugget tar gjerne det som kommer forbi. Så da gjelder det bare å finne en som er på hugget da.....

SKitt fiske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode tips havtryta! Jeg har nå etter ganske mange timers innsats endelig fått sjøørett! Den var nok rundt minstemålet så jeg slapp den ut, men morro var det!  Da jeg fisket på Strand hotell i dag så jeg også en sjøørett som fulgte flua mi helt inn ved der jeg stod, men beit ikke på. Prøvde å kaste over den og få den til å bite på nytt, men det ble ingenting ut av det dessverre... Betyr det da at jeg ikke greide å sveive/nappe den inn på en troverdig og fristende måte, eller at jeg var for kjapp/treig? Eller var det bare litt beslutningsvegring? Eller feil fluefarge/størrelse? Den var vel kanskje rett og slett ikke helt på hugget...

Har et par spørsmål til; jeg fikk på en oransje rekeimitasjon (flue). Men ut i fra temperaturen i sjøen er det kanskje fortsatt bedre med noe hvit-rosa? Noen av fluene har litt "glitter"-stoff i seg. Er disse best når det er sol? 

Er det fy å bruke svivel når man har flue på? Og hvis ikke, hvor ofte bytter man flue i løpet av ei fiskeøkt (da blir det jo straks litt mer jobb)? Min største feil sålangt har nok vært å fiske alt for lenge på samme sted, og kanskje variert for lite i inntrekk/napping. 

Men lærer litt hver dag, og satser på å få lurt noen til å hogge til før sommeren er her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.4.2018 at 21.14, jochenbaum skrev:

Takk for masse gode tips havtryta! Jeg har nå etter ganske mange timers innsats endelig fått sjøørett! Den var nok rundt minstemålet så jeg slapp den ut, men morro var det!  Da jeg fisket på Strand hotell i dag så jeg også en sjøørett som fulgte flua mi helt inn ved der jeg stod, men beit ikke på. Prøvde å kaste over den og få den til å bite på nytt, men det ble ingenting ut av det dessverre... Betyr det da at jeg ikke greide å sveive/nappe den inn på en troverdig og fristende måte, eller at jeg var for kjapp/treig? Eller var det bare litt beslutningsvegring? Eller feil fluefarge/størrelse? Den var vel kanskje rett og slett ikke helt på hugget...

Har et par spørsmål til; jeg fikk på en oransje rekeimitasjon (flue). Men ut i fra temperaturen i sjøen er det kanskje fortsatt bedre med noe hvit-rosa? Noen av fluene har litt "glitter"-stoff i seg. Er disse best når det er sol? 

Er det fy å bruke svivel når man har flue på? Og hvis ikke, hvor ofte bytter man flue i løpet av ei fiskeøkt (da blir det jo straks litt mer jobb)? Min største feil sålangt har nok vært å fiske alt for lenge på samme sted, og kanskje variert for lite i inntrekk/napping. 

Men lærer litt hver dag, og satser på å få lurt noen til å hogge til før sommeren er her.

 

 

Gratulerer med sjøørret!!

Følgefisk er det tidvis mye av. Det er jo motiverende da man ser at de er der, men samtidig frustrerende hvis de bare følger og ikke biter. det er ingen fasit for hva man skal gjøre da, men jeg pleier å først kaste ut på nytt og dra inn helt forskjellig fra da den fulgte. Fulgte den et sakte inntrekk drar jeg inn veldig fort, fulgte den på et statisk inntrekk prøver jeg mer start/stopp osv. Hvis den fortsatt er i området men fortsatt ikke biter kan et fluebytte til noe helt annet være et triks, evt bytte redskap. Og et generelt og viktig tips er å alltid variere inntrekkene, dette gjelder også med flue og dupp. Husk spinnstopp!! Dra raskt inn, dra sakte, dra rykkvis osv. Varier!

Valg av flue og hvordan ei flue skal se ut genererer like mange svar som det er fiskere. Jeg er av dem om liker det enklest mulig og som heller tenker at en fisk i bettet tar det som kommer, enn å ha ei flue per byttedyr. Så jeg har 4 mønstre i flueboksen: reke #8 (mest rosa, noe oransje, noen naturfargete), kutling/småfisk-imitasjon #8 og 6 (grå/brun-farge), børstemark/nattflue #4 (svarte/brune wollybugger-varianter), sild/tobis-imitasjon #6 og 4 (jiggy, surfcandy). Binder alt sjæl og binder enklest mulig. Så langt i år har jeg fiska nesten utelukkende med rosa reke og fanga fisk på den. Ofte går jeg hele dagen med samme flua, den funker og jeg har troa på den. Og har jeg troa fisker jeg bra. Konsentrert og tilstedeværende. Og det er vel så viktig (om ikke viktigere) enn det du har i enden av snøret. Er hvertfall min mening. For finner du en fisk i jaktmodus kaster den seg over det som kommer - garantert. Og når jeg er konsentrert finner jeg oftere jagende fisk enn når jeg har tankene andre steder. Legger merke til de små detaljene; en virvel der, en skygge der et ørlite lugg der osv.

Glitter (flash-tråder antar jeg) er vanlig i rekefluer og andre fluer nettopp fordi de gir litt ekstra attraktorvirkning. Ørreten liker glitter og fjas, hvertfall i moderate mengder (det kan bli for mye av det gode også). Men man må ikke ha glitter for å fange ørret. 

Er vel ikke fy å bruke svivel, men det er heller ikke særlig poeng. Fluene går mye bedre i vannet om du binder dem i en rapala-knute. Den er veldig enkel å lære seg og holder som søren. For meg tar fluebytte 1 minutt. Jeg bruker den forenklede utgaven av knuten der man dropper å træ snøret fram igjen på slutten. Det at fluene henger fritt i løkka gjør at de danser litt finere i vannet også, spesielt om fluene er fortynga.

Og som du selv peker på: Variasjon er en nøkkel - både i inntrekk og valg av plass. Beveg deg på plassene du fisker, bytt plasser og varier inntrekkene. Og oppsøk vind, pålandsvind er aldri feil.

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kanon! Da er det bare å jobbe på videre så sitter både enda flere og enda større etterhvert! 

Nå fra slutten av mai/midten av juni begynner jo nattfisket for fullt også (dvs det kan man gjøre hele året, men det er en annen sak), ved at overflatevannet blir litt i varmeste laget for ørreten samt at steikende sol gjør den litt mer sky på dagtid. Men i ly av mørket kommer den snikende inn helt i fjæresteinene... Et utrolig spennende fiske og ikke minst er det å rusle rundt aleine på svabergene i sommernatta skikkelig balsam for sjelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.