Gå til innhold
Fiskersiden

Nok snøre?


FærskFesk
 Share

Recommended Posts

Skal sette på Berkley Fireline multi 0,10/110m på ferskvannssnella og så lurer jeg på om dette blir nok til å fylle snella eller om jeg bør sveive på noe mono snøre også først?

På snella står det "Mono (mm-m) 0,25-160.

Vet ikke om dette er nok informasjon til dere som kan dette.

Har ikke peiling på sånt selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, reservespolen sier du. Da forutsetter du at jeg har en reservespole til denne snella da?

Men det har jeg ikke. Derimot har jeg et par andre sneller til overs, men tallene som står på disse tyder på at det går enda mere snøret på dem.

Da får jeg kanskje heller prøve og evt feile da. 

Ellers takker for svar. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da kan du sveive det på den snella du skal bruke med fireline først og etterfylle med mono. for så å sveive dette over på 2 andre sneller før du sveiver det tilbake på snella du skal ha det. da blir det korrekt.

Vis ikke får du kjøpe større snørespole og bare ha noen få meter mono innerst for å unngå at firelinen glir, og fylle opp med fireline.

 

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil være sikker på at spolen fylles helt opp er det metoden til Audiosan som gjelder.

Personlig hadde jeg fylt en haspelsnelle med 55 meter av fireline'n og resten mono, for så å heller bytte en gang ekstra. 55 meter lange kast har jeg sjelden, og er ikke noe mål heller ettersom jeg gjerne vil ha noenlunde presise kast og deretter prøve å kroke fisken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trengte jeg jo ikke å grave så veldig dypt i lommeboka for en spole med 0,10mm/110m fireline da. Kr 149,- på XXL kan jeg leve godt med. Og med et glass cognac ved siden av meg gikk det greit å sveie over og over og over på snellene. 

Er dette kinabraid som dere nevner en litt dårlig og billig kopi av fireline multisnøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, alt er relativt. For min del har jeg spolt opp nærmere 20 sneller for sesongen. Da synes jeg det fort kan bli dyrt.

Så vidt meg bekjent finnes det ikke noen direkte kopi av Fireline. Dessuten finnes det vel ulike typer Fireline, både de vanlige og de som er "smeltet". Kinagreiene jeg bruker er flettet av 4 eller 8 tråder Spectra, og tilsvarende mye fra kjente produsenter..(sannsynligvis kommer noe av det fra samme fabrikk). Har ikke noe å utsette på kvaliteten, men skal heller ikke påstå at de er helt linje med siste generasjon braid fra Berkley eller Sufix. For min del er forskjellen for liten (eller Kinasnøret for bra) til at det er verdt det :)

 

Endret av MacMT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er jeg veldig inspirert av bass-fisket og har også slik båt. Jeg synes som mange andre (kanskje ikke i Norge, enda) at det er en stor fordel å ha en del stenger ferdig rigget i båten til forskjellige teknikker og beter. Da kan jeg ha ulike egenskaper på stenger/snøre/sneller som passer ulike teknikker og skifte raskt mellom disse om jeg vil prøve noe annet.. De stengene jeg ikke bruker  på en tur ligger oppbevart under dekk og er ikke til noe bryderi :D

Jeg mener forresten ikke at man ikke nødvendigvis må bytte multifilament hvert år, det kommer litt an på hvor mye man har brukt det naturligvis. Bytter også ofte snøre mellom sneller for å prøve litt ulike ting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat fått i hus 2000 meter kinabraid som dere kaller det. Til samme pris som 200 meter fireline koster her på berget. HAr fisket med dette i årevis og har ingenting å klage på. 

Har ikke 20 sneller, men når mine 2 multisneller og baitrunner snella + kjerringa og ungene sine sneller skal skiftes på, så blir det jo noen meter. Og spesielt ungene bruker jo opp noen meter siden de setter seg fast litt mer enn jeg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.