gss

Harpunering av gjedde i Oselvvassdraget

Recommended Posts

2 timer siden, gss skrev:

Jeg får litt hakaslepp når jeg leser dette. Noen som vet mer enn det som står i denne artikkelen?

https://lokalen.wordpress.com/2017/11/12/far-loyve-til-a-ta-gjedde-i-osvassdraget-med-harpun/

Vanligere enn du nok tror å fiske ut uønsket fisk med harpun. Det samme gjøres feks i diverse lakseelver for å ta ut fjøsfisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutter siden, erik skrev:

Vanligere enn du nok tror å fiske ut uønsket fisk med harpun.

Det er også vanligere å jakte etter fisk man selv ønsker og med harpun. Man kan faktisk bestemme blinken .  Hilsen tidligere UV jeger 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blei jo brukt harpun i stor stil mot pukkellaksen i fjor også. Jeg tenker at det er en helt fair måte å fjerne uønskede arter på - får jo bedrevet veldig målretta fangst.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Formålet med dette var (ser i ettertid at det kun var ut fjoråret dette skulle pågå) å redusere gjeddebestanden. Med harpunering tenker jeg på å skyte store / større eksemplarer, som i så tilfelle vil øke gjeddebestanden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står jo ingenting om det, så jeg antar vel at siden målet er å redusere bestanden (og drømmen sikkert å utrydde den) så skyter de alle gjeddene de ser. Tviler på at det er spesielt retta mot store individer. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv hytte i Osvassdraget, og siste årene har det eksplodert med gjedde der. For 10 år siden fikk vi aldri gjedder der. 

Siste uken har eg fått 2 store gjedder på stang. Håper de får utryddet faenskapet

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjedde er god matfisk, og en flott sportsfisk. Utrydding er nok umulig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå