Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger du chirp til begge til svinger og ekkolodden?


Kitharodos
 Share

Recommended Posts

Det er riktig at chirp skapes av ekkoloddet, og at du dermed kan få en hvilken som helst ekkoloddgiver til å chirpe. Chirp betyr bare at det sendes over (og mottas på) flere frekvenser i rekkefølge, kontra den tradisjonelle varianten med en frekvens.

Men når det er sagt vil man i de fleste tilfeller få et mye bedre resultat med en ekkoloddgiver designet for chirp, enn med en ekkoloddgiver designet for fast frekvens. Det igjen har sammenheng med kvaliteten på elementet inne i giveren, materialer rundt, koblingen inne i giveren etc hvor bedre kvalitet gir bedre resultater. Morsomt nok får du ofte gode resultater med en chirp-giver også når den brukes i en bestemt frekvens, nettopp fordi kvaliteten i hovedsak er bedre. (NB - her finnes det unntak, dette er en generalisering.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på svingeren som en høyttaler. En CHIRP svinger med lav Q-factor (typisk Airmar CHIRP svinger)  tilsvarer da en høytaler med bredt frekvensområde, eksempelvis 20-20.000 Hz. 

En svinger med høyere Q-factor ( Lowrance HDI, TotalScan, Raymarine sine svingere og Airmar B60/P66) tilsvarer en høytaler med smalt frekvensområde, eksempelvis 2.000 - 4.000 Hz. 

Så selv om lydkilden og forsterken har 20-20.000 Hz båndbredde så blir det bokslyd hvis det kobles til en høytaler med 2.000-4.000 Hz båndbredde.

Akkurat det samme gjelder for CHIRP ekkolodd. Det hjelper ikke om selve ekkoloddet har en stor båndbredde hvis ikke svingeren henger med.

Så for å få topp resultat så ternges en CHIRP svinger som har en Q-factor på rundt 2. På dypere vann så er det skjermoppløsning eller intern signalbehandling i ekkoloddet som bestemmer oppløsningen. Da kan en svinger med relativt høy Q-factor produsere like gode resulter i CHIRP mode som en lav Q-factor svinger.

CHIRP prosessering kan også ofte gi mindre støy på ekkoloddbildet enn  et konvensjonelt ekkolodd. 

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kitharodos skrev:

Hvilke giverer fra Navico har innebygd CHIRP?

Også kan du chirpe med Airmar svinger som ikke er CHIRP-ready?

Alle Navico svingere kan CHIRPes. Lowrance og Simrad ekkolodd har også mulighten til å CHIRP alle moderne Airmar svingere. A CHIRPEe en B60/P66 er ikke fornuftig, det vil ofte gi dårligere reultater enn ved faste frekvenser. En B eller TM 260 svinger derimot har relativt lav Q-faktor og virker svært bra i CHIRP mode. 

Jeg har det meste av high end CHIRP svingere fra Airmar, når jeg troller på 30-40m så foretrekker jeg å bruke 220 kHz fast frekvens med B175H-W i stedet for CHIRPÅ, dette gir faktisk enda bedre resultater. Årsaken til dette er at Lowrance og Simrad bruker svært korte pulslengder ved sdisse dybdene. Raymarine derimot bruker lange pulslengder og gir elendige reultater med faste frekvenser for deres exstrene CHIRP ekkolodd moduler og Axiom Pro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kitharodos skrev:

Eg forstår ikke eksampelen med frekvensområde. HDI skimmer har 50-200khz og Airmar 185M har 85-135Khz.  Hvordan er HDI smaltere?

HDI har en smal båndbredde sentrert rundt 50 kHz og rundt 200 kHz. Hvis vi eksempelvis antar at Q-faktor er 12 som jeg tror er for optimistisk så vil båndbredden være 46.8 - 54.2 kHz og 183.5 - 216,6 kHz. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TM150M er en lav Q-faktor CHIRP svinger som vil gi bedre oppløsning. Denne svingeren har en vid signalkon og er god til å detektere fisk i vannsøyla. 

Hvis du skal drive med bunnfiske på ca 100m ville jeg gått for 50/200 kHz HDI pga mye smalere strålevinkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.