Gå til innhold
Fiskersiden

Garmin echomap 72sv. Hvilket ekkolodd?


Psrl
 Share

Recommended Posts

Har montert en garmin echomap 72sv I båten,  og er nå på jakt etter en hekkmontert svinger. 

Kunne tenkt meg både side vu og down vu, mest for gøy. 

Fiske mitt foregår stortsett på grunnere enn 130meter.

Vil gjerne se bunnforhold ned til 150-200 mtp kreps. 

Hva anbefaler dere? 

Budsjettet er ikkje satt, men ser d er mye i 3-5000kr området. Funker dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forutsetter at du har en 72sv av typen CHIRP eller Plus, ikke den eldre modellen for fast frekvens. GT51M er det opplagte valget:

https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/p/169875#additional

Ulempen med den er i overkant vid konevinkel på 2D for presis informasjon om bunnkomposisjon på større dybder. Men 13 grader som smaleste konevinkel på 2D er slettes ikke værst så jeg tipper det er denne giveren som er ditt beste alternativ. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så da lar vidown/side vu være det det er.... 

Anbefalingen din baserer seg på smale konvinkel i forhold til de rimeligere da? 

Gir det noen ulemper på grunnere vann? Eller vil down vu kompensere der? 

Prøver og forstå meg på dette svinger greiene, men virker veldig komplisert... Ihvertfall for meg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin kombinerer ting i flere av giverne. Feks er 2D-elementet i GT51 brukt på tre-fire av de aktermonterte giverne men med eller uten skannende ekkoloddelementer i tillegg. Du har en SV-modell, ergo er ikke modellene av givere uten det særlig aktuelle (annet enn at de er billigere, slik som feks GT23, som har samme 2D-element og DownScan, men ikke SideScan.)

GT51 er enkelt og greit den giveren som har det beste 2D-elementet Garmin har å by på, pluss at den har de skannende elementene. Konevinkelen i chirp er godt egnet for å finne fisk pelagisk, og kjører du den i den høyeste enkeltfrekvensen er konevinkelen der sannsynligvis smal nok til å gi brukbar bunndeteksjon (komposisjon) ned til nærmere 100 meter eller så.

GT51 sitt 2D-element har i det hele tatt mye til felles med en giver jeg har masse erfaring med, Airmar TM150M, men GT51 tåler gøyere effekt enn TM150M.

GT51 kontra feks GT50 så er 2D identisk i frekvensbånd men med halvparten av effekten, og GT50 skanner på høyere frekvenser og er bedre egnet på grunnere vann.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.