Gå til innhold
Fiskersiden

Beste ekkolodd for trolling?


Hugdal
 Share

Recommended Posts

9 minutter siden, erik skrev:

Der ender du fort opp med manuell modus og fokus på 0-40 meter, Lowrance Elite Ti er et vettugt alternativ og innenfor budsjett som 7-tommer.

Takk for hurtig svar!

Snakker vi om denne da? https://www.seasea.no/lowrance-elite-7-ti-totalscan

Ser det er en som kommer med en annen giver også...(Downscan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Takk for svar igjen.
Hvor stor forskjell vil det være mellom de forskjellige svingerene dere nevner her? Vanskelig for en som ikke kan noenting om dette å forstå hvor mye mer nytte man får av de forskjellige.. Vil det for eksempel være stor forskjell på hvor effektivt man kan detektere byttefisk etc?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg ikke noe veldig godt og tydelig svar på....

Alle de nevnte vil vise deg stimer med byttefisk, alle vil vise deg større (rov-)fisk. Men det er heller ikke tvil om at TM150M vil gi deg et bilde med mindre støy og vil fange opp de minste småfiskene bedre enn HST-DFSBL. Med din skisserte bruk hadde jeg heller gått opp til TM150M kontra HST-WSBL, enn opp fra GO (eller Elite Ti) til NSS (eller HDS).

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det litt smak og behag. Men til trolling setter jeg dybdeskalaen på 0-40 meter, scroll ett hakk ned fra normal og ping på 16 som et utgangspunkt.

Så er det alltid litt avveining om man skal la ekkoloddet jobbe i auto eller om man skal slå over på manuell modus. I auto vil ekkoloddet tilpasse effekt og signalbehandling etter antatt dybde, mens i manuell vil dette tilpasses den dybdeskalaen du har satt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår av støydemping og setter TVG til 1 eller 2. Jeg kjører alltid normal bildehastighet og ping på max så lenge det er 50-60m eller grunnere. Når jeg får vertikal pingstøy i skjermbildet så reduserer jeg pingrate. 

Kjører automatisk følsomhet med et offset innenfor +/-3. Fargeforsterkning behøver du ikke å røre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.