Gå til innhold
Fiskersiden

To ekkolodd samtidig?


Treigstad
 Share

Recommended Posts

Jeg skal installere et enkelt nytt lowrance ekkolodd på båten. Dvs jeg skal installere giveren på lowrancen, hittil har jeg brukt den som kartplotter, ved siden av et litt gammeldags humminbird-ekkolodd.

må innrømme det er litt behagelig med to skjermer, men humminbirden har sine klare begrensninger.

humminbird-giveren er plassert på en trekloss bak på båten av forrige eier, og jeg har litt lyst å bare skru inn lowrance-giveren på samme kloss.

1: vil disse to giverne forstyrre hverandre hvis jeg bruker begge samtidig (av en eller annen grunn).

2. Vil de forstyrre hverandre hvis de IKKE brukes samtidig? 

Hvis det blir trøbbel: kan jeg evt skru inn lowrancegiveren på andre siden av motoren?

spørsmålet er vel egentlig om jeg blir nødt å fjerne den gamle giveren eller ikke.

setter stor pris på raskt svar, da jeg skal sysle med båten nå i helga.

det er for øvrig en gammel gammel Hansvik 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvis de brukes på samme frekvens eller er slik montert at pinget (lyden som sendes ut) fysisk treffer den andre giveren, vil det bli forstyrrelser. Men hvis de er montert så de ikke pinger på hverandre, og bruker forskjellige frekvenser (feks 200 kHz på den ene og 83 kHz på den andre) går det sannsynligvis fint.

2. Nei

Ja, det er vanligvis ikke noe problem å ha givere på begge sider av en påhenger, jeg har hatt det selv på stort sett alle båter jeg har eid. Men når du setter motoren i revers, er giver montert på babord mer utsatt for turbulens fra propellen, og ekkoloddet vil da typisk miste bunnkontakten mens du bakker.

Jeg har mer eller mindre vokst opp i en Hansvik 18. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, erik skrev:

1. Hvis de brukes på samme frekvens eller er slik montert at pinget (lyden som sendes ut) fysisk treffer den andre giveren, vil det bli forstyrrelser. Men hvis de er montert så de ikke pinger på hverandre, og bruker forskjellige frekvenser (feks 200 kHz på den ene og 83 kHz på den andre) går det sannsynligvis fint.

2. Nei

Ja, det er vanligvis ikke noe problem å ha givere på begge sider av en påhenger, jeg har hatt det selv på stort sett alle båter jeg har eid. Men når du setter motoren i revers, er giver montert på babord mer utsatt for turbulens fra propellen, og ekkoloddet vil da typisk miste bunnkontakten mens du bakker.

Jeg har mer eller mindre vokst opp i en Hansvik 18. :D

Takk for svar, da er giveren på plass! Så får vi se i morgen om den klarer å finne fisk eller om jeg må justere hvordan jeg har festa den.

Se det ja, kanskje jeg har kjøpt den du vokste opp i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.