Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på Harstadkveita.


Rubjo
 Share

Recommended Posts

Så var kveitejakta i gang her i Harstad. Søndag dro jeg og poden ned på den nye flytemoloen i Harstad for å teste om det kunne bli noe kveite, utsyrt som jeg er med både nye stang og snelle. Dro også med meg havfiskestanga siden moloen jo ligger "langt til havs", så fisken kunne jo like gjerne være rett under oss!

På kaia treffer jeg en engelskmann som tilfeldigvis også er aktiv på et fiskeforum i England jeg er medlem av. Han har kommet ens ærend til Harstad havn kun for å fiske kveite. Han viser seg å være en hyggelig fyr, og vi blir vel stående å prate sjit de neste 6-7 timene mens vi ventre rpå at fisken skal bite.

Idet jeg ankommer spør han om jeg vil ha litt agn, siden han har for mye. Men jeg takker for tilbudet med at jeg helt sikkert får agnfisk på spinnstnaga med en gang...3 timer senere, uten så mye som en grønnsporing å oppdrive kryper jeg til korset og tar imot litt agn....

Det skulle vise seg at vi ikke kom til å få noe som helst. Og når agnfisken ikke er tilsted, er neppe kveita det heller. 

Han engelskmannen var forøvrig i Harstad i Mars med noen kompiser og fikk seg et par kveiter, så det var derfor valget falt på denne byen da han hadde noen dager fri. 

Vel, vel...det blir bedre vær i morra og fram mot helga. Får håpe småseien er tilbake under kaia da i alle fall, så man får seg agn i det minste.

Følg med i denne tråden for oppdateringer om dette eventyret....

På bildet ser dere den nye flytemoloen, med kulturhuskaia i bakgrunnen som Gstrike her på forumet gjorde verdensberømt med sine kveitefangster...
 

I forgrunnen er han engelskmannen med sine tre beachcaster stenger. 

 

IMG_20180506_162412 (1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel, nå er i alle fall agnfisken tilbake. Dro ned til Statoilbygget som også ligger i havna. Den har tilogmed en perfekt landingsplatform for eventuell storfisk. 
Der nede sto det allerede en annen kar og meitet etter kveite. Han snakket ikke ett ord norsk eller engelsk men viste seg å være rumensk anleggsarbeider, og ved hjelp av google og bilder på telefonen greide vi nå å kommunisere litt om fisk og fisking :-)

Ok fikk rigget opp laksestanga for å fiske etter agnfisk. Og på første kast hadde jeg 3-4 småseier, som var i største laget som hel agn for stengene mine. Men man er da utsyrt med kniv, så det årna sæ.

Opp med rod pod og ut med agn, og rakk ikke rigge til laksestanga før jeg hadde et run på karpestanga. Men var nok for ivrig for med en gnag jeg løfta stanga var det borte...
Gikk i gang med å rigge neste stang igjen, og der gikk jammen meg alarmen igjen!
Og dene gnagn ble det dratt ut flere meter line...også ble det slapt. Ingenting.

Hadde flere sånne, men ingenting som kroket....må kansje vurdere å bruke en krok til?

Ble nå ståpende der i finværet, men fikk ikke noe på land. Men det nærmer seg :-)
Er også en stang til på vei. Går for en Shakespeare Agility MX Surf, så får jeg brukt Ambassadeur - snella mi :-)

Så får vi se utover sommern om det blir videre satsing på karpestenger. er litt i tvil. Er mer vant med surfstenger til dette bruket. Og må nok moderere agnstørrelsen litt på karpesetangen, da det er som å kaste med en lengde spaghetti med vekten jeg har på nå.





 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur i går. Men det eneste vi fikk opp av vannet var en selvmordstosk som poden fikk på sluk.
Agnfisken var igjen totalt fraværende. Situasjonen på agnfronten begynner å bli desperat...må vel snart i rekefryseren på OBS.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frossenpakker med makrell funker vel? De fleste butikker selger det. Jeg har agnet med dette og det sitter veldig godt på kroken (men det gjør jo sei også). Har også hørt at makrellen er litt feit og derfor lukter mer enn sei..

Hvis dere skal fiske der flere dager så kanskje det hadde vært en ide å senke ned en pose med oppkværnet fiskeslo, i en pose med litt hull i, så lukta kan sige ut litt og litt. På et tungt lodd. Må jo selvsagt ha en måte å få opp igjen posen senere. Mener nemlig å ha lest om at noen har gjort dette med god suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er småsei fra bryggekanten jeg foretrekker. Men selv de er helt vekk...er vant med å bare hive uti en sluk så har jeg agn nok på et kast eller to.

Makrell blir bare mat til selvmordstorsk...og faktisk vanskelig å få tak i her oppe i nord om man ikke fisker den selv, og de kommer ikke før i slutten av juli. 

Sild er det det og dårlig med å få kjøpt i Harstad. Så alternativet er faktisk frossenreker, som faktisk funker på både torsk og flyndre, men her skal det konses på kveite!

Men til kveita trenger jeg småsei og utrolig nok ikke en pinne å få i flere dager nå. 
Men nå kommer værskiftet så får se om det hjelper på agnsituasjonen...



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Treigstad skrev:

Frossenpakker med makrell funker vel? De fleste butikker selger det. Jeg har agnet med dette og det sitter veldig godt på kroken (men det gjør jo sei også). Har også hørt at makrellen er litt feit og derfor lukter mer enn sei..

Hvis dere skal fiske der flere dager så kanskje det hadde vært en ide å senke ned en pose med oppkværnet fiskeslo, i en pose med litt hull i, så lukta kan sige ut litt og litt. På et tungt lodd. Må jo selvsagt ha en måte å få opp igjen posen senere. Mener nemlig å ha lest om at noen har gjort dette med god suksess.

Ingen dum ide. kan jo prøves på flytemoloen. Der har jeg faktisk tenk å fiske rett ned med ei båtstang. er sikkert 30 meter dypt der. 
Kan vel lages noe med f.eks en brusflaske med hull i, bare åå binde ei snor rundt tuten, of fylle den med litt grus som ballast. 



 

 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Rubjo said:

Makrell blir bare mat til selvmordstorsk...og faktisk vanskelig å få tak i her oppe i nord om man ikke fisker den selv, og de kommer ikke før i slutten av juli. 

det er mulig å få tak i, men ikke i harstad. Fiskernes agnforsyning (sortlandsterminalen) har. Men du må kjøpe hele blokker på nærmere 20 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, cannonbang skrev:

det er mulig å få tak i, men ikke i harstad. Fiskernes agnforsyning (sortlandsterminalen) har. Men du må kjøpe hele blokker på nærmere 20 kg.

Jeg tror fruen dreper meg om jeg fyller frysern med 20 kilo makrell....særlig siden vi kan fiske den selv snart... (hun gikk fullstendig bananas på makrellfiske i fjor og vi måtte gi vekk til naboer etc.)

Men nå har vi fått væromslag så skal se om det hjelpe er på vei ut as we speak :-)


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å rapportere videre. Så hadde jeg enten for dårlig haill, eller så var ikke kveita der, selv om matfatet var overfylt. Det var både sild og småsei som gikk bananas der ute. Så ett eller anna var etter de. Men ikke engang kamikazetorsken beit.

Har i alle fall agn for en stund....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postgangen i dette landet blir bare verre og verre. Sitter og venter på ny surfstang, men som vanlig er vist hest og kjerre førstevalget når noe skal sendes til Nord-Norge...
Hadde sikkert gått raskere om vi hadde vekket til live den gamle jektefarten langst kysten. Miljøvennlig ville det også være....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga ankommet i tide til langhelga....så da er det bare haillet og fiskeren det står på :-)

Pen stang den der Shakespeare Agility MX stanga. Håper den også kaster greit :-)
 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått prøvd nystanga, og jeg må si at den der Shakespeare Agility MX stanga føltes helt perfekt for meg og det jeg driver med. Dvs lobbe relativt tunge agn med en ca 100-130 gram søkke.

Desverre gav ikke 4 timers innstats i le for vinden bak hjørnet på Kulturhuskaia noe uttellling i form av fisk, hverken på karpestanga, eller den nye surfstanga....

Men blanka ikke fullstendig da jeg fikk en grei agntyv i form av en grei størrelse  torsk på laksetanga mens jeg fiska etter agn, fulgt av massevis av småsei....alt satt ut igjen da de var for stor til agnbruk...men fikk et par småtasser som var perfekt agnstørrelse. Så jeg avr i alle fall underholdt. 



 

IMG_20180519_171349.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sneket meg avgårde mens kona var i ute et par timer. Denne gang på Sjøkanten Senterkaia her i Harstad.

Hadde bare frossen makrell som agn, så det ble bare torsk. en på 2,5 og en på 3kg....agntyver!

Men de var jomfrufisk på både karpestanga og surf stanga. Den størtse fikk jeg på karpestanga og den hadde valgt selvmord ved å svelge agnet, og ble forært til en Litauer som stod og fiska etter midag....

Ble desverre litt gris av blod på kaia så må huske bøtte med tau så jeg får heist opp sjøvann til å skylle vekk fiskerester med...får se hva poden har i sandkassa :-)



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Arctic1827 skrev:

En skal ikke undervurdere betydningen av godt haill, iallfall etter kveita!  Lurer på om du ikke har en jobb å gjøre der...  :whistle:

Jeg legger flid i forberedelsene til enver fisketur.. :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgas eventyr bestod stort sett i at man satt i bilen på Sjøkanten senterkaia og så på at vinden blåste stangtuppene i alle himmelretninger mens den blåste den gebrekkelige karpepodden min overende i hytt og gevær. endte med at en av nappindikatorene knakk.
Etter enda en sånn session på kulturhuskaia fikk jeg nok, og bestilte noe som ligner en ordentlig kystmeitetripod. Det ble den billigste jeg fant i sånn noenlunde størrelse, en IMAX fra SKittFiske....så håper den vil vise seg god nok.

Så slipper man i alle fall å se ut som en karpefisker!!

Så altså ikke noe kveite denne gang heller. Men nå har selveste Gstrike meldt sin ankomst neste helg så kansje det blir noe da. 

 

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Gstrike prøvde oss etter Kulturkveita på natt til fredag men 7 timers innsats gav null fisk. Og det er ille når jeg må holde selveste Gstrike med agnfisk!!!

Vi hadde ett eneste napp, og det var en tosk som tok til vett og slapp....

lørdag kom det pakke fra skitt fiske med en Imax 6" tripod, så nå slipper jeg å se ut some en karpefisker når jeg står på kaia og ikke får fisk...
Her er det Stangnes som blir testarena....fikk en enslig selvmordstorsk som ble fiskesuppe, mot mine to siste 10/0 kroker og to rådyre søkker...suppa ble spist med andakt!



 

IMG_20180602_171426.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Blitt et par bomtuer bare siden sist, hvor det kanpt har vært noe som helst aktivitet. 3 timer på Stangnes i går og det ble med et litt knepp i den ene stanga...har vært forferdelig dødt overalt i hele vår....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var jeg borti?

Var på Stornes i Toppsundet nord for Harstad med fruen og poden på søndagen da vi hadde en av disse sjeldent fine høstdagene nå i juni :-)

Mor og barn fikk en fiskestang hver med besjed om å skaffe agn til far. Noe de hadde på hevrt sitt første kast i form av microsei. 

Egnet surfstang og karpestang med hel sei, og drylte ut, før fisket fortsatte for å skaffe mat til kone og barn, da vi bae hadde med varm ris på termos + krydder og deg til pinnebrød.

Matauken gikk ble berget etter 5 minutter da en 4 kilos tosk beit på billigsluken til 15 kr fra COOp OBS, som vanlig. Fulgt av noen småsei i "grei koking" klassen. 

Vi åt og fortsatte slukdengingen uten så mye som et nøkk i kystmeitestengene, som fruen forøvrig ikke fatter at jeg gidder å drasse på, men det er altså jeg som drasser på det og ikke henne. Så da så!!

Like etter at furen ble lei av å hale inn småsei, og annonserte at hun ville hjem, desuten skal småen på skolen i morra....skjedde det noe på karpestangga!

RRRRRRRr, hører jeg....baitrunnern på den funker ja....og der står den og maler som ei katte, jeg ser på i sjokk! Er det virkelig sant!

Løfter stanga forsiktig av tripod'en og:RRRRRRRRR....noe drar line heeeelt rolig ut. Tosk tenker jeg. Nok en selvmordstorsk....

Ok...rrrrrrrr og TILSLAG!!!

Ingenting skjer. Jeg begynner å sveive....eneste som skjer er at snøret blir ultrstramt, og det kjennes ut som jeg er bånnfast!. Jeg drar i snøret for hånd....bunnfast ja. Hva det enn var som var der, er ikke der lenger tenker jeg. Og nå sitter jeg fast i bånn. Legger ned stanga og drar i snøret....bom fast ja...drar til for å slite løs...nei, braiden graver seg inn i fingrene, må finne en pinne eller noe....slipper senna....så ser jeg at sakte strammes senna på ny! Kjenner på den, det nykker forsiktig i den!

Jeg røsker tak i stanga, og gjør tilslag på ny. Da får jeg en reaksjon, her strittes det aktivt i mot. men det er ikke kveitas eksplosive kraft, og ikke torskens nøkking med hodet. Jeg begynenr å sveieve inn, får lagt noen runder med senne på spolen, men så blir det bare slapt...og jeg sveiver inn en et totalt maltaraktert agn...

Hva kan det har vært?



 

IMG_20180617_181700.jpg

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutset meg gjennom 8 timer med pissregn, skodde og 6 grader på Stangnes i går kveld. 
Satt opp tre stenger hvorav en var egnet med hel sei, en med en kombinasjon av seifilet og reker, og siste med bare reker.

Ikke et nikk på noen av stengene. Tidvis kokte havet utenfor av småsei like intil land, og fikk fikk halt inn 5-6 småsei i sånn ca 1,5- 2 kilos klassen til fruen som har etterlyst småsei til midag, på slukstanga....


Pakket sammen da jeg var våt til skinnet, vondt i ryggen (hvem i h.... var det som fikk meg til å yns at M-77 marsjstøveler ville være en god ide)....

Bildet illustrerer turen fint.
 

1451695_61c325ae32724a876f7538db9ca77539.jpg

Endret av Rubjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde et sted jeg aldri har fått fisk på i går, nemlig kaia ved Trondenes historiske muesum utenfor Harstad. 

Hadde med min siste eroblring, en Ambassadeur 6500 C3 CT Mag Elite som kom i posten samme dag fra Ebay-land. 

Ankom og rigget i første omgang opp alle tre stengene med rå reker. Og begynte å fiske etter småsei til agn etter kveita. Og fikk straks 2 passe store sei...og en taregjedd, som ble sluppet ut igjen. Før det var tid for pølsepause!

Etter pølsespising var det tid for å sjekke agn, og da jeg kom til Surfstanga kjentes det ført ut som jeg satt fast. Men så løsnet det, og jeg fikk sveivet inn, men det var veldig tungt...tungt ja. det satt en Steinbit på kroken!

Det hadde ikke vært et nøkk på stanga, og den lot seg bare sveive rolig inn. Måtte klatre litt for å få den opp på kaia....sliiiiten!

IMG_20180627_220547.thumb.jpg.984af43e4f91032b543697e266a1f85c.jpg

Veide Stenbiten til 6.5kg på min rustne fjærvekt, her skal det bli grillet steinbitfilet med bakt potet!

Kroken var ikke til å få ut av kjeften da jeg hadde glemt tang, om man roter ikke med fingrene i en Steinbitkjeft!!!

Og føles greit at første fisk på den for meg nye Snella ble en Stienbit :-)

Fortsatte fiskingen og hadde et par run som ikke førte til fisk på de andre stengene. En Heil småsei ble brukt som agn på en stang, men intet der.

Mer suksess på slukstanga, da jeg fikk en pen sei på 3 kilo. Tror ikke jeg har fåptt så stor Sei fra land før så godt fornøyd med den, selv om den ikke ble meitet :-)

IMG_20180628_003359.thumb.jpg.37bde8dfb152dae996603e7a4f6e67c0.jpg
 

Et par bilder til....
IMG_20180627_222459.thumb.jpg.5e85d23e3c12cf23d5302b0f753d4f0d.jpgIMG_20180627_192105.thumb.jpg.190de90c05f9f33fd5a68635d0332e9f.jpg

Skonnerten Anna Rogde av Harstad seilte forbi :-)
 

 

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.